زمینه ارتکاب جرم‌ها در شهرها و کلانشهرها بیشتر است

یک حقوقدان با اشاره به نظریات علم جرم‌شناسی، گفت: ممکن است میزان ارتکاب جرم‌ها در مقایسه با جمعیت سنجیده و معلوم شود در یک روستا به نسبت جمعیت جرم‌هایی بیشتر از شهر واقع می‌شود، اما باید توجه کنیم که فراوانی و تنوع آن‌ها در شهرها بیشتر است.

عباس محبوب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بین افزایش جمعیت و میزان بزه ارتکابی در جوامع رابطه مستقیم وجود دارد، اظهار کرد: جرم‌های ارتکاب یافته در روستا در مقایسه با شهر و کلانشهر کمتر است، زیرا زمینه‌های وقوع جرم در روستاها و سکونتگاه‌های کوچک کمتر است.

وی با اشاره به نظریات علم جرم‌شناسی، تصریح کرد: ممکن است میزان ارتکاب جرم‌ها در مقایسه با جمعیت سنجیده و معلوم شود در یک روستا به نسبت جمعیت، جرم‌هایی بیشتر از شهر واقع می‌شود، اما باید توجه کنیم که فراوانی و تنوع جرم‌ها در شهرها بیشتر است.

این حقوقدان ادامه داد: زمینه ارتکاب جرم‌هایی مانند کلاهبرداری الکترونیکی، کیف‌زنی، آدم‌ربایی، تخریب اموال عمومی، جرم‌های سازمان‌یافته و سرقت خودرو در شهرها بیشتر است؛ لذا مدیران شهری باید با شناخت ملزومات زندگی شهری برای کاهش جرم‌های آن برنامه‌ریزی کنند.

دامنه خسارات جرم‌های شهری به اندازه سایر جرم‌های نیست

محبوب عنوان کرد: لازم است رویه تقنینی بین جرم‌های شهری با سایر جرم‌ها تفاوت قائل شود، زیرا شدت خسارات وارده از جرم‌های شهری به اندازه سایر جرم‌ها نیست.

وی تصریح می‌کند: به عنوان نمونه ساخت و ساز غیر مجاز از شایع‌ترین اقدامات خلاف قانون در شهرهاست که طبق تعریف فعلی مقنن در ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می‌شود و در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها برای آن مجازات تعیین شده است، اما دامنه آن به اندازه جرم‌هایی مانند قتل و ضرب و جرح نیست.

این حقوقدان یادآور می‌شود: در قانون مجازات عمومی جرم‌ها به سه دسته خلاف، جنحه و جنایت تقسیم می‌شد که در آن صورت دسته‌بندی جرم‌هایی مانند ساخت و ساز غیر مجاز یا تغییر کاربری غیرمجاز اراضی راحت‌تر بود، اما در هر صورت آن قانون منسوخ شده و باید راهکاری برای وضعیت فعلی بیابیم.

قانون باید حامی منافع عمومی و حقوق اشخاص باشد

محبوب گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وسعت جغرافیایی شهرها، افزایش جمعیت این سکونتگاه‌ها و همچنین افزایش تضارب منافع عمومی و خصوصی در آن‌ها، بهتر است شعب ویژه با تحدید صلاحیت خاص، تأسیس شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در شرایط فعلی اگر شهروندی بخواهد از مزاحمت همسایه خود شکایت کند یا شهرداری بخواهد از شهروندی که سهم خود از هزینه آسفالت معابر را نمی‌دهد شکایت کند یا راهکار مشخصی وجود ندارد یا اطاله دادرسی فرد را از پیگیری حق خود منصرف کند.

این حقوقدان با بیان اینکه باید حریم اشخاص در محیط‌های اجتماعی حفظ شود، تاکید کرد: افزایش جمعیت در یک محیط اجتماعی با تضارب منافع رابطه مستقیم دارد، این منافع ممکن است از جنبه عمومی یا خصوصی باشد.

محبوب تصریح کرد: تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در واقع تجاوز به حقوق عمومی است و شهرداری یا وزارت جهاد کشاورزی ضابط قانونی در مقابله با آن هستند.

ضمانت اجرای قانون، ضامن زندگی سالم شهروندی

وی با بیان اینکه ضمانت ناکافی اجرای قوانین باعث تجری افراد و نقض غرض مقنن می‌شود، خاطرنشان کرد: ضمانت اجرای مقرر در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های ذیل آن کافی نبوده و به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که ساخت و سازهای غیرقانونی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

این حقوقدان با بیان اینکه ایجاد حس تعلق به محل سکونت و افزایش نقاط مشترک انسانی در کاهش میزان جرم‌ها و تخلفات کمک می‌کند، گفت: شهروندانی که شهر را از خود بدانند و ببینند که مدیریت شهری به تعهدات قانونی خود عمل می‌کند و حس کنند که اگر از شهر صیانت کنند به فرزندان خود خدمت کرده‌اند در آن صورت کمتر تخلف می‌کنند.

محبوب با بیان اینکه ساختار و کالبد شهر به افزایش یا کاهش جرم‌های شهری منجر می‌شود، عنوان کرد: احداث خیابان‌ها و سازه‌های ترافیکی منطبق با اصول و موازین علمی و مهندسی تا حد زیادی به کاهش تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز و تصادفات جرحی و فوتی منتهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه احقاق حقوق همه شهروندان سبب کاهش جرم‌ها و ارتقای جایگاه عدالت اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: معلولان، جانبازان و توانخواهان به دلیل شرایط ویژه جسمانی نیازمند کمک یا اتخاذ تدابیر حمایتی خاص هستند، لذا قانون باید با پیش‌بینی ضمانت اجرای قاطع از حقوق این گروه از شهروندان صیانت کند.

این حقوقدان با بیان اینکه کارتن‌خوابی و ولگردی از بدترین جرم‌های شهری است، عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی نتیجه نارسایی اجتماعی است و قانون باید همزمان سه رسالت پیشگیری از ارتکاب جرم، تنبیه مرتکبان و جلوگیری از تکرار جرم را انجام دهد.

کد خبر 463798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.