تنظیم فشارخون با آب سبزیجات/بخور و نخورهای دیابتی‌ها

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در قرنطینه خانگی، بخور و نخورهای دیابتی‌ها، حکم سَم چهار عنصر غذایی خوش طعم، مصرف زیاد گوشت‌های غیردریایی و افزایش احتمال ابتلاء به آسم کودکان و تنظیم فشارخون با آب سبزیجات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص راهکارهای استفاده از فرصت در خانه ماندن برای تقویت سیستم ایمنی در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: ضرورت ماندن در منزل در دوران همه گیری کرونا، منجر به عاداتی همچون عدم تحرک کافی و نپرداختن به ورزش، به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب می‌شود. این عوامل خطر می‌توانند موجب چاقی شده و زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری‌های غیر واگیر شده و در نهایت ریسک ابتلاء فرد به کرونا را افزایش دهند.

زهرا عبداللهی، افزود: در واقع بر هم خوردن کنترل فشار خون، چربی و قند خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و یا افرادی که زمینه این بیماری‌ها را دارند نیز از تبعات بی تحرکی و تغذیه نامناسب است.

وی با تاکید بر اینکه روزهای ماندن در خانه برای پیشگیری از ابتلاء و یا انتقال ویروس کرونا می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اصلاح عادات تغذیه‌ای نادرست و یادگیری الگوی غذایی سالم باشد، تصریح کرد: به این ترتیب با رعایت برخی موارد می‌توان تهدید به وجود آمده را به فرصت تبدیل کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره اینکه انجام برخی عادت‌ها هنگام طولانی ماندن در خانه سلامت افراد را تهدید می‌کنند، ادامه داد: مصرف بیش از حد فست فودها، مواد قندی، افزایش ریزه‌خواری و مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی کمی دارند و به هم خوردن نظم خواب از جمله رفتارهایی هستند که سلامت افراد را در این دوران به خطر می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این تهدیدها و استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها می‌توان اقدامات گوناگونی را انجام داد، اظهار کرد: با مصرف وعده‌های غذایی اصلی در ساعات مشخص، خوردن دو وعده میوه، سبزی خوردن و سالاد، کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه و عدم مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدن خود را در شرایط کنونی تقویت کنید.

عبداللهی در خصوص اینکه نوشیدن روزانه آب و نوشیدنی‌های بدون قند در طول روز نباید فراموش شود، خاطرنشان کرد: هر فرد در روز باید به طور معمول هشت لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند اما توجه داشته باشید که از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و به ویژه نوشابه‌های کافئین دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنید زیرا ممکن است به کمبود آب بدن منجر شود؛ چای کمرنگ، انواع دمنوش‌های گیاهی در حد متعادل نیز مفید است.

تنظیم فشارخون با آب سبزیجات

فشار خون بالا یک مشکل رایج و خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی است. علائم می‌تواند شامل بی‌قراری یا خواب آلودگی، خستگی، اضطراب، تپش قلب، تعریق بیش از حد، لرزش، تنگی نفس، سردرد، حالت تهوع و گاهی گیجی باشد. راه‌های تنظیم فشار خون با سبزیجات عبارتند از

آب چغندر

چغندر غنی از نیترات است. نیترات به شل شدن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که آب چغندر فقط در طی چند ساعت فشار خون سیستولیک را کاهش می‌دهد.

آب اسفناج

آب اسفناج یک روش خوشمزه برای بهره‌مندی بیشتر خواص سلامتی اسفناج است. سبزیجات برگ‌دار منبع عالی پتاسیم است. پتاسیم به شما کمک می‌کند تا تنش در رگ‌های خونی و عروق شما شل شود، که باعث افزایش گردش خون و افزایش فشار خون می‌شود. همچنین سرشار از لوتئین است. لوتئین از ضخیم شدن دیواره عروق جلوگیری می‌کند، بنابراین خطر حملات قلبی و فشار خون را کاهش می‌دهد.

آب هویج

هویج مملو از پتاسیم است. هویج یک غذای گیاهی کاملاً سالم برای قلب ایجاد می‌کند. هویج همچنین خطر تصلب شرائین و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

آب گوجه

ثابت شده است که پتاسیم بر فشار خون بالا تأثیر مثبتی دارد و آب گوجه فرنگی داری پتاسیم است. یک فنجان آب گوجه فرنگی ۵۵۶ میلی گرم پتاسیم دارد. توصیه می‌شود که بزرگسالان ۴۷۰۰ میلی گرم دریافت کنند. پتاسیم روزانه، بنابراین یک وعده آب گوجه فرنگی می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. آب گوجه فرنگی فقط با ۴۳ کالری در هر فنجان می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، که همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

مصرف زیاد گوشت‌های غیر دریایی و افزایش احتمال آسم در کودکان

پژوهشگران "بیمارستان ماونت ساینای"(Mount Sinai Hospital) آمریکا در بررسی جدیدی دریافتند که مواد موجود در گوشت‌های پخته شده با افزایش میزان خس‌خس سینه در کودکان مرتبط است. پژوهش آنها، ترکیباتی موسوم به "محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته"(AGEs) را به عنوان عوامل خطرناک رژیم غذایی ابتدایی نشان می‌دهد که پیامدهای بالینی و بهداشتی گسترده‌ای در پیشگیری از بیماری التهابی مجاری تنفسی به همراه دارند.

شیوع آسم طی چند دهه گذشته در میان کودکان آمریکایی افزایش داشته است. پژوهشگران دریافتند که عادات غذایی اوایل زندگی ممکن است با خس‌خس سینه و احتمال بروز آسم در آینده مرتبط باشند. پژوهشگران، پروژه خود را براساس پژوهشی انجام دادند که طی آن، ۴۳۸۸ کودک بین دو تا ۱۷ سال بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ طی برنامه‌ای مربوط به "سازمان پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا" مورد بررسی قرار گرفته بودند. این پژوهش، برای ارزیابی وضع تغذیه و سلامت بزرگسالان و کودکان آمریکا به واسطه مصاحبه و معاینه فیزیکی طراحی شده بود.

پژوهشگران دریافتند که مصرف بالای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته، به صورت قابل توجهی با افزایش خس‌خس سینه همراه است؛ به ویژه، خس‌خسی که خواب و ورزش را مختل می‌کند و به تجویز دارو نیاز دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مصرف بالای گوشت‌های غیردریایی، با افزایش میزان خس‌خس سینه در ارتباط است و به تجویز دارو نیاز دارد.

" جینگ جنی وانگ"(Jing Gennie Wang)، پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت: ما دریافتیم که مصرف بیشتر محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته که عمدتاً ناشی از مصرف گوشت‌های غیر دریایی است، صرف نظر از کیفیت رژیم غذایی یا تشخیص آسم می‌تواند با افزایش خس‌خس سینه کودکان در ارتباط باشد.

" سونالی بوز"(Sonali Bose)، از پژوهشگران این پروژه، تاکید کرد: پژوهش برای شناسایی عوامل غذایی که بر نشانه‌های تنفسی در کودکان تأثیر می‌گذارند، موضوع مهمی است زیرا این خطرات به صورت بالقوه قابل اصلاح هستند و می‌توانند به ارائه توصیه‌های بهداشتی کمک کنند. یافته‌های ما می‌توانند به پژوهش‌های آینده کمک کنند تا به بررسی این موضوع بپردازند که آیا این عناصر خاص، در بروز بیماری‌های مربوط به راه‌های هوایی کودکان مانند آسم نقش دارند یا خیر.

بخور و نخورهای دیابتی‌ها

یک متخصص تغذیه با اشاره به این که در فرد نرمال قند خون ناشتا کمتر از ۱۰۰ است؛ اظهار کرد: افرادی‌که بدنشان انسولین در بدنشان از بین رفته و یا نسبت به آن مقاوم می‌شود قند خون‌شان به‌طور معمول بین ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی لیتر می‌شود و به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند که در صورت درمان نشدن این بیماری خود باعث بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته، نابینایی و صدمه به سیستم عصبی می‌شود.

مهدی احتشامی با بیان خوراکی‌های مضر برای افراد دیابتی، اضافه کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف مواد غذایی با سدیم بالا، مانند غذاهای شور، کالباس، سوسیس، پنیر پیتزا، چیپس، پفک و غذاهای کنسروی و هم چنین مواد غذایی پرچرب حاوی کلسترول بالا و یا اسیدهای چرب ترانس، مانند لبنیات پرچرب، کره، خامه، غذاهای سرخ شده، گوشت‌های قرمز پرچرب و روغن جامد خودداری کنند.

این متخصص تغذیه بیان‌کرد: قندهای ساده نظیر قند و شکر، عسل، مربا، انواع شیرینی، نوشابه‌های گازدار، انواع بستنی و آب میوه‌های تجاری نیز برای افراد مبتلا به دیابت مضر است.

احتشامی با تاکید بر اینکه افراد دیابتی باید کدام مواد را در رژیم غذایی خود بیشتر مصرف کنند، تصریح کرد: تمامی سبزیجات به خصوص سبزیجات تیره رنگ و برگ‌دار، مصرف متعادل میوه‌ها، حبوبات، نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگک، شیر و ماست کم‌چرب، روغن زیتون و گردو، ماهی و غذاهای دریایی به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

چهار عنصر غذایی خوش طعم که حکم سَم دارند

حفظ یک رژیم غذایی متعادل نیاز به خوردن غذاهای سالم و مغذی دارد. اما چقدر مطمئن هستید که غذاهایی که می‌خورید به طور کامل عاری از سموم، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات نامطبوع هستند. آیا می‌دانید هنگام بررسی لیست مواد تشکیل دهنده، منابع غذایی و برچسب‌های تغذیه‌ای به دنبال چه چیزی باشید. با اجتناب از سموم زیر بدن خود را ایمن و سالم نگه دارید:

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

مونوسدیم گلوتامات یک افزودنی غذایی است که برای افزایش عطر و طعم گوشت سوپ، خورش و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. مونوسدیم گلوتامات از اسید گلوتامیک گرفته می‌شود که یکی از اسیدهای آمینه فراوان در گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. در حقیقت، حتی بدن شما نیز می‌تواند اسید گلوتامیک تولید کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که گلوتامیک موجود در MSG و اسید گلوتامیک موجود در غذاهای ارگانیک اختلاف معنی داری در ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی ندارند. پس چرا مونوسدیم گلوتامات چنین شهرت بدی دارد.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دوزهای زیاد MSG می‌تواند مغز را بیش از حد تحریک کند. به همین دلیل، MSG به عنوان اکسیتوتوکسین برچسب گذاری شده است. این دسته از آمینو اسیدها گیرنده‌های عصبی مغز را بیش از حد تحریک می‌کنند و در نتیجه فعالیت سلول‌های مغزی را مختل می‌کنند. در صورت ادامه، نورون‌های فرسوده و بیش از حد تحریک شده می‌توانند از بین بروند که منجر به تورم در مغز می‌شود. علاوه بر این، MSG می‌تواند جوانه‌های چشایی شما را بیش از حد تحریک کند. به همین دلیل مصرف بیش از حد آن منجر به پرخوری و در نتیجه چاقی می‌شود.

چربی ترانس

چربی‌های ترانس به احتمال زیاد از ناسالم‌ترین چربی‌هایی هستند که خورده اید. مصرف منظم غذاهای حاوی چربی ترانس به طور قابل توجهی خطر ابتلاء به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا کلسترول خوب نقش مهمی در حفظ جریان خون از LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا کلسترول بد دارد. HDL همچنین به دیواره داخلی عروق و رگ‌های خونی کمک می‌کند تا از تجمع LDL جلوگیری شود. مصرف غذاهایی که دارای چربی ترانس هستند، منجربه جریان خون را با مقادیر زیادی LDL می‌شود. در نهایت، مولکول‌های LDL می‌توانند در امتداد دیواره‌های داخلی عروق شما جمع شده و باعث تنگی یا انسداد شوند. این اتفاق شما را در معرض سکته مغزی، حمله قلبی، التهاب مزمن، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو قرار می‌دهد.

شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)

بسیاری از میوه‌ها، غلات و سبزیجات حاوی قندهای طبیعی هستند که بدن آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد قند اغلب منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود، که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که باید از غذاهای شیرین و نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی زا، غلات صبحانه تصفیه شده و سوپ‌های آماده دوری کنید. به طور خاص، بسیاری از غذاهای حاوی مقدار زیادی قند با شربت ذرت با فروکتوز بالا، (قند مایع ساخته شده از ذرت) پر می‌شوند. بسیاری از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به دلیل کمبود ارزش غذایی و محتوای انرژی HFCS، از آن به عنوان بدون کالری یاد می‌کنند. مصرف HFCS می‌تواند بر سطح قند خون و تولید انسولین تأثیر بگذارد که خطر سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.

ویتامین C

مصرف ویتامین‌های ضروری به مقدار مناسب، به ویژه آن‌هایی که بدن نمی‌تواند به طور طبیعی تولید کند، مهم است. مصرف ویتامین C به میزان کافی، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم سطح فشار خون کمک کند. مصرف بیش از حد ویتامین C باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال و رفلاکس معده می‌شود.

کد خبر 463730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.