افزایش ۳۰ درصدی ماموریت‌های اورژانس در ایام کرونا/گازگرفتگی ۲۱۵ نفر در اصفهان

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال درگیر شیوع بیماری کرونا بودیم، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مأموریت‌های مرکز اورژانس در استان اضافه شده است، همچنین از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۲۱۵ مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن داشتیم که ۱۰ مورد فوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غفور راستین پیش از ظهر امروز (۴ شنبه) در نشست خبری مرکز اورژانس استان اصفهان، با بیان اینکه فعالیت‌های اورژانس حول سه محور می‌چرخد، اظهار کرد: ارائه گزارش و خدمات، امداد زمستانی و خدمات به بیماران کرونایی از جمله این محورهاست همچنین ۱۵۷ پایگاه پیش بیمارستانی در استان اصفهان خدمت‌رسانی می‌کنند که از این تعداد ۷۸ پایگاه شهری و۷۵ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی در حال ارائه خدمات هستند، ۲۹۰ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان با حدود یک هزار پرسنل به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی و فعالیت هستند.

وی در خصوص آمار خدمات سال ۹۸ این مرکز، افزود: سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار مأموریت پیش بیمارستانی انجام شده است که ۷۰ هزار مأموریت تصادفی و ترافیکی و حدود ۱۹۰ هزار مأموریت هم غیرتصادفی و مربوط به مواردی از جمله بیماری‌های قلبی و تنفسی بوده است.

بهره‌برداری از ۱۵ پد بالگرد در استان اصفهان

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۸ آمار حوادث ترافیکی شهری نسبت به حوادث ترافیکی جاده‌ای بیشتر بوده است، افزود: از مأموریت‌های انجام شده حدود ۵۰ هزار مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی داخل شهر و ۱۸ هزار مأموریت مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است، در سال ۹۸ اورژانس هوایی با ۱۰ پرواز مجموعاً ۳۸ بیمار را انتقال داده که تمام این افراد از مرگ نجات پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه از اورژانس هوایی به دلیل آماده نبودن بستر آن کمتر استفاده می‌شود، تصریح کرد: از هلی‌کوپتر نظامی به جای مدی‌کوپر استفاده می‌شود، برای پرواز با هلی‌کوپترهای نظامی محدودیت‌هایی از جمله پرواز در ساعات محدود، عدم پرواز در شب، شرایط جوی نامناسب و نبود محل مناسب برای نشستن و بلند شدن وجود دارد. در سال گذشته حدود ۴۰ پد بالگرد در استان شناسایی شد که ۱۵ پد بالگرد به بهره‌برداری رسیده و ۲۵ پد دیگر نیز در حال ساخت و آماده سازی است، اگر این پدها وارد مدار بهره‌برداری شوند انجام عملیات اورژانس هوایی بیشتر خواهد شد، چرا که مشکل نشست و برخاست هلی‌کوپترها رفع می‌شود.

انجام ۳۱ پرواز در اورژانس هوایی استان

راستین با تاکید بر اینکه امسال ۱۸۰ هزار مأموریت در سطح استان اصفهان انجام شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۳۷ هزار مأموریت غیرتصادفی و ۴۵ هزار مأموریت تصادفی انجام شده است. از مجموعه ۴۵ هزار مأموریت مأموریت شهری تعداد ۳۲ هزار مأموریت مربوط به حوادث تصادفی و ۱۳ هزار مأموریت هم جاده‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اورژانس هوایی تا دی ماه حدود ۳۱ پرواز انجام داده که حدود دو برابر آمار سال قبل است، تأکید کرد: در این مأموریت‌ها ۴۷ بیمار که ۹۰ درصد آنها نجات پیدا کرده‌اند توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند.

افزایش ۵۰ درصدی تماس با اورژانس ۱۱۵

رئیس مرکز اورژانس استان با اشاره به اینکه امسال درگیر شیوع بیماری کرونا بودیم، افزود: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مأموریت‌های مرکز اورژانس در استان اضافه شده است همچنین تعداد تماس‌ها با اورژانس ۱۱۵ نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷ هزار بیمار مشکوک به کرونا توسط اورژانس در سطح استان به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند. در اوایل شیوع ویروس کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از افراد بستری می‌شدند و به طور متوسط در روز حدود ۴۰ تا ۵۰ بیمار کرونایی را انتقال می‌دادیم.

وی گفت: در پیک دوم برعکس پیک اول علائم ازنظر موارد تنفسی، گوارشی و اسکلتی_عضلانی زیادتر و شدیدتر شده بود. در این مدت بسیاری از بیمارستان‌ها فعالیت‌های اصلی خود را کنار گذاشته و به پذیرش بیماران کرونا اختصاص پیدا کردند. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها اکنون حدود ۶۰۰ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که این آمار حدود ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستان الزهرا است و در سایر بیمارستان‌ها به تعداد انگشت شمار بیمار کرونایی وجود دارد.

ابتلای ۲۹۵ نفر از پرسنل اورژانس اصفهان به کرونا

راستین در خصوص آمار ابتلای پرسنل اورژانس به کرونا گفت: ۲۹۵ نفر از یک هزار نفر پرسنل اورژانس استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند، اکثر این افراد علائم قابل درمان داشتند و مورد فوتی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به میانگین سنی اعزام‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا اضافه کرد: بیشترین اعزام بیماران کرونا بین میانگین سنی ۳۰ تا ۹۰ سال هستند. آمار امدادخواهی در ۲۴ ساعت حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد است و هر فرد که با اتوماسیون اتاق فرمان اورژانس تماس بگیرد پرونده الکترونیک برای وی تشکیل می‌شود تا در خدمت‌رسانی‌های بعد شناسایی شده باشد و خدمات بهتری به او ارائه گردد، همچنین همه آمبولانس‌های استان به نرم افزار GPS و آسایار مجهز هستند و تمام پرسنل برای ارسال دیتا و یا ارتباط با پزشک مشاور به داشتن موبایل یا تلفن همراه مجهز هستند.

رئیس مرکز اورژانس استان با اشاره به رصد طول مسیر در زمان رسیدن پرسنل به امدادخواه، ادامه داد: رصد پرسنل برای این است که اگر قصوری صورت گرفت به امدادرسان اخطار لازم داده شود.

گازگرفتگی ۶۰۱ نفر در سال گذشته

وی در خصوص مسمومیت‌های ناشی از گازگرفتگی و مونوکسیدکربن، اظهار کرد: معمولاً مسمومیت‌های ناشی از کربن مونوکسید به دلیل استفاده از سوخت ناقص مواد فسیلی صورت می‌گیرد. وقتی سیستم احتراق درست کار نکند و در فضای محصور قرار بگیرد مونوکسیدکربن تولید می‌شود که یکی از گازهای خطرناک و سمی است که میل ترکیبی با گلبول قرمز نسبت به اکسیژن بیش از ۲۵۰ برابر است و سریع به مغز و قلب می‌رسد و مانع اکسیژن‌رسانی به ارگان‌های حیاتی می‌شود. فردی که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن یا گازگرفتگی می‌شود علائمی مانند سردرد، سرفه، اشک ریزی، تنگی نفس، کبودی لب‌ها و سپس خواب آلودگی و به کما رفتن دارد. اگر بیمار به کما برود مرگ خاموش وی رقم می‌خورد.

راستین با اشاره به آمار مسمومیت با مونوکسیدکربن و گازگرفتگی در سال ۹۸ تصریح کرد: در سال قبل حدود ۶۰۱ مورد بیمار با مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند از این تعداد ۳۰ نفر فوت کردند، بیشترین آمار مسمومیت با مونوکسیدکربن مربوط به شهرستان اصفهان با ۵۳ درصد است. در ادامه شهرستان نجف آباد با ۱۲ درصد، خمینی‌شهر با ۹ درصد و لنجان با شش درصد بیشترین آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را در استان دارند.

بالاترین میزان گازگرفتگی در شهر اصفهان‬

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون علی‌رغم هشدارهای فراوانی که داده می‌شود حدود ۲۱۵ مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن داشتیم که ۱۰ مورد منجر به فوت شدند. امسال نیز شهرستان اصفهان با ۴۸ درصد بیشترین آمار گازگرفتگی را به خود اختصاص داده است. لنجان با ۱۲ درصد، فلاورجان ۱۰ درصد، شهرضا شش درصد، چادگان و مبارکه هرکدام پنج درصد از آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پیشگیری بهترین اقدام برای کنترل و کاهش گازگرفتگی است.

بکارگیری ۱۷ آمبولانس آفرود در مناطق کوهستانی استان

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان در خصوص استفاده از آمبولانس‌های آفرود برای مناطق کوهستانی گفت: ۱۷ آمبولانس آفرود در مناطق کوهستانی از جمله گلپایگان، خوانسار، فریدون‌شهر، فریدن، سمیرم و بوئین و میاندشت اختصاص دادیم که دو مورد نیز در شهر اصفهان برای مناطق کوهستانی صفه و گردنه داس مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمام خدمات اورژانس از خدمات هوایی، جاده‌ای و شهری رایگان است و هیچ هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود.

وی در خصوص طرح زمستانه اضافه کرد: هر سال از ۲۰ آذرماه تا ۲۰ اسفند برنامه‌های طرح زمستانه اورژانس انجام می‌شود، در پایگاه‌های جاده‌ای طرح زمستان پرسنل در طول روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در کنار جاده‌ها در حالت آماده باش هستند تا به افراد خدمت رسانی کنند، همه آمبولانس‌ها به وسایل زمستانی و گرم کننده مجهز می‌شوند، همچنین اورژانس هوایی و اورژانس اتوبوس‌ها نیز در حالت آماده‌باش هستند.

اختصاص ۳۰ دستگاه موتور آمبولانس به اورژانس اصفهان

راستین ادامه داد: حوادث مربوط به موتورسوارها بیشترین دلیل حوادث شهری است، همچنین ۳۰ دستگاه از موتور آمبولانس‌های کشور سهم اصفهان است اما هنوز تحویل داده نشده‌اند و عملاً از آنها استفاده نمی‌شود اما با ورود آن‌ها تا حدودی از مشکلات ترافیکی در حوادث کاسته می‌شود.

کد خبر 463686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.