چرا باید ساختارهای شهری تغییر کند؟

یک دکترای شهرسازی گفت: بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که شهرهای ما امروزه با آن دست به گریبان هستند، تحقق شهر انسان مدار را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نظام حقوقی و مدیریتی شهرهای ما نیازمند بازنگری‌های اساسی نسبت به موضوع شهر انسان محور است، این نظام در مقیاس مدیریتی، حقوقی، اجتماعی و مدنی باید تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های اجتماعی و انسانی شهر در طول تاریخ و بسته به شرایط زمان در حال تغییر، تکامل یا افول است و چنانچه نظام‌های مدیرتی و حقوقی با این مسئله به صورت ایستا و غیر منعطف برخورد کنند، نمی‌توان پاسخ دهی متناسبی به مسائل شهری داشت.

این کارشناس شهرسازی یادآور شد: به هنگام بودن نظام مدیریتی و حقوقی در کشور ما کمتر دیده می‌شود و این موضوع باید بررسی شود زیرا ما نیاز به قوانینی داریم که با تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی بتواند به نیازهای روز جامعه پاسخ دهد.

شبانی تاکید کرد: شهرهای امروز در میانه سنت و مدرنیته مانده است، از طرفی بخشی از سنت‌های ارزشمندی که وجود داشته از دست رفته و از طرفی روند مدرنیته آنگونه که باید و شاید طی نشده است و شاهد نوعی سرگردانی در بسترهای اجتماعی و فرهنگی هستیم.

وی افزود: در یک نظام فکری همه جانبه باید همه دیدگاه‌ها در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که شهرهای ما امروزه با آن دست به گریبان هستند، تحقق شهر انسان مدار را به یک ضرورت تبدیل کرده است اما نیل به شهری که محور آن انسان‌ها باشند قطعاً نیازمند بازنگری و اصلاح ساختارها است.

کد خبر 463672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.