عدم تخصیص ارز مهمترین دلیل متروکه شدن کالاهای اساسی

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: عدم تخصیص ارز مهمترین عامل رسوب کالاهای اساسی وارداتی در بنادر و اماکن گمرکی است.

به گزارش ایمنا به نقل از اتحادیه واردکنندگان ایران، روح الله لطیفی اظهار کرد: فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی در شرایط سخت تحریمی با استفاده از اعتبار خود در عرصه تجارت بین‌المللی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را به اماکن گمرکی می‌رسانند.

وی افزود: تبعات تحریم‌های کشور در عرصه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست اما در چنین شرایطی واردکنندگان و تجار خوشنام با استفاده از اعتبار خود در بازارهای بین‌المللی تلاش می‌کنند تا مایحتاج مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک این شرایط و سختی‌های فعالیت در دوران تحریم‌های سخت همواره تلاش داشته تا با تسهیل فرآیند واردات و ترخیص کالا امکان تأمین کالا و تداوم فعالیت تجاری را مهیا کند.

لطیفی تصریح کرد: کالاهایی که به اماکن گمرکی رسیده است تا زمانی که تخصیص ارز آنها صورت نگیرد امکان ترخیص ندارند اما از آنجایی که قصد ما تسهیل فرآیند تجاری و تأمین کالای اساسی مورد نیاز کشور است سعی کرده‌ایم با همراهی بیشتر مدت زمانی که برای واردکنندگان کالاهای اساسی جهت ترخیص کالا لحاظ می‌کنیم بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد تا بدین ترتیب کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم تخصیص به موقع ارز جهت ترخیص کالاهایی که به صورت قانونی ثبت سفارش شده‌اند مهمترین عاملی است که می‌تواند کالاهای اساسی مورد نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را متروکه کند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اگر تخصیص ارز مورد نیاز جهت ترخیص کالاهای اساسی در اسرع وقت صورت نگیرد تمامی هزینه‌هایی که برای رساندن کالاها به اماکن گمرکی صرف شده است از بین می‌رود و کالاهای مورد نیاز کشور به دلیل مدت زمان طولانی ماندگاری در کشتی یا کیفیت خود را از دست داده و یا فاسد شده و از بین می‌روند.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 463661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.