اختصاص ۲۶ میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری قزوین

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین گفت: امسال دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح‌های بازآفرینی شهری قزوین تخصیص یافت و پروژه‌های آن در دو محله هادی‌آباد و بلاغی برای ساماندهی و بهسازی معابر و احداث سرای محله در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، حمید ضیایی با بیان اینکه بخش اعظمی از اجرای طرح بازآفرینی شهری برعهده شهرداری‌ها است، اظهار کرد: برای پیشبرد اهداف موجود در محلات مورد هدف باید مردم را در طرح‌های موجود مشارکت دهیم که بر همین اساس شهرداری قزوین اقدام به ایجاد سراهای محله و نهادهای محله محور در بافت‌های فرسوده شهری کرده است.

وی گفت: محلات ۱۴ گانه شهری شامل باغ نشاط، بلاغی، آخوند، پنبه ریسه، محله سردار، راه‌آهن، سپه، زبیده خاتون، امامزاده علی، لالو آباد، چوبیندر، هادی‌آباد، دیمج، آقا کبیر و سبزه‌میدان در دستور کار قرار گرفتند.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین ادامه داد: در قزوین ۵۰۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بخش اعظم بافت فرسوده شهر در منطقه یک و بخشی نیز در مناطق دو و سه قرار دارد.

‌ضیایی با اشاره به اینکه نقشه محدوده بافت فرسوده قزوین در سال ۸۴ تصویب شده است، عنوان کرد: شهرداری قزوین بعد از مصوب شدن نقشه بافت فرسوده شهری، مشوق‌هایی را برای ترغیب سازندگان مسکن و کاهش عوارض صدور پروانه در دستور کار قرار داده است و صاحبان پلاک‌های تجاری و مسکونی در این محدوده در صورت گشایش معابر و عقب‌نشینی برای توجه به موضوع بحران و تردد خودروهای آتش نشانی و اورژانس، حداقل سه برابر میزان عقب‌نشینی، تراکم رایگان دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اماکن ارزشمند تاریخی و میراث فرهنگی در محدوده بافت فرسوده از نظر توجه به موضوع میراثی شهر تاریخی قزوین، افزود: هرچند برخی از مناطق محدوده بافت فرسوده همچون هادی‌آباد و آبگیلک ارزش میراثی ندارد، اما برخی از مناطق همچون دیمج و مرقد مطهر امامزاده حسین (ع) دارای تک بناهای ارزشی میراثی است و تلاش می‌کنیم حریم این بناهای میراثی و تاریخی رعایت شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین از انتخاب ۱۳ محله هدف در محدوده بافت فرسوده شهر قزوین برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: این طرح در جلسات ستاد بازآفرینی شهری به تصویب رسیده است و بر اساس آن تمامی دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند حداقل ۳۰ درصد از هزینه‌های زیرساختی سالانه خود را در محلات هدف برای اجرای طرح بازآفرینی شهری هزینه کنند.

ضیایی ادامه داد: طرح احیای مناطق قدیمی و فرسوده و نیز اجرای طرح پیاده محور در محدوده سبزه میدان، خیابان پیغمبریه و امام خمینی (ره) تا محدوده مجموعه سرای سعدالسلطنه، کوچه چراغ برق و دولتخانه صفوی در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفته است. 

کد خبر 463656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.