بازآفرینی بافت‌های فرسوده قزوین با سرعت بیشتری دنبال شود

سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: قزوین دارای محله‌های تاریخی، فاخر و ارزشمندی است که نیاز به احیا و بازسازی دارد.

به گزارش ایمنا، مجید فرجی پور اظهار کرد: استان قزوین در بحث برنامه‌های بازآفرینی شهری اقدامات زیر بنایی، رو بنایی و نرم‌افزاری لازم را جهت انجام بهتر فرآیند برنامه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار داده است که به همین منظور تهیه طرح‌های بازآفرینی شهری، طرح‌های زیر بنایی و ساختار کوتاه مدت و بلند مدت در حد محله و ناحیه جهت بهبود کیفیت زندگی و جذب اعتبارات تخصیصی و لازم در جهت بازآفرینی شهری و محلات استان قزوین در حال اجراست.

وی ادامه داد: بازآفرینی کالبدی و سیمای منظر شهری و جلوگیری از آشفتگی‌های بصری در محلات ناکارآمد و نیاز به توجه ستاد بازآفرینی شهری است که با توجه به اهمیت موضوع و توجه به محلات با هویت تاریخی شهر قزوین و برنامه‌های پیش بینی شده سعی بر نگهداشت جمعیت در محلات با هویت تاریخی و احیا اراضی تملک برخی از اراضی جهت پیش بینی و استقرار کاربری‌های موردنیاز محله بوده است.

معاونت بازآفرینی شهری مسکن و شهرسازی استان قزوین افزود: از طرف دیگر بازآفرینی شهری در جهت حفظ هویت تاریخی اقدام به خرید برخی خانه‌های تاریخی و در بلند مدت تبدیل آن به مکان‌های با هویت و جذب گردشگری کرده است و در راستای سیاست‌های اقدام ملی به دنبال تأمین مسکن در برخی محلات برای اقشار و متوسط بوده است.

فرجی پور اضافه کرد: ستاد بازآفرینی شهری در قدم اول جهت بهینه بودن جلسات و تصمیم‌گیری‌ها سیاست تهیه طرح بازآفرینی شهری برخی شهرهای استان به منظور تعیین محلات هدف را در اولویت برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار داشته است و بیشتر شهرهای استان طرح‌های در دست تهیه و در حال تصویب دارند.

وی افزود: با توجه به طرح‌های تهیه شده و در دست تهیه محلات و محدودهای تاریخی نیازمند مداخله که در اصل همه محلات هدف شناخته می‌شوند شناسایی و برنامه‌های مرتبط با آن در راستای حفظ و شناسایی ارائه می‌شود که تهیه طرح بازآفرینی با رویکرد حمل و نقل بر مبنای توسعه عمومی در محله راه آهن قزوین در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: بافت تاریخی و قدیمی قزوین با محلات مشخص آن به صورت شاخص قابلیت شناسایی را داشته که موجب شده موضوع در وهله اول توجه با توجه به هسته تاریخی شهر قزوین که حدود ۶۰۰ هکتاری است انجام شود که لزوم انسجام این محلات و اهمیت آن‌ها و پیشینه تاریخی قزوین و توجه به ساختارهای آن‌ها که طرح‌های بازآفرینی شامل محله سردار، آقا کبیر، راه‌آهن تهیه شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 463650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.