ایران نمی‌تواند وارد مذاکرات جدیدی شود

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: ایران بر اساس توافقنامه برجام نمی‌تواند وارد مذاکرات جدیدی شود که در آن مسائلی خارج از همکاری‌های هسته‌ای با آژانس مطرح شده باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد سرانجام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اظهار کرد: اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای نپذیرفتن نتایج انتخابات از ماه ژانویه آمریکا را وارد یک فضای پرالتهاب خواهد کرد. در ششم ژانویه انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن، نامزد پیروز حزب دموکرات صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود که رئیس جمهور آمریکا در برابر انتقال قدرت به صورتی آرام و سیال مقاومت خواهد کرد. بر اساس ماده ۵۲ از قانون اساسی آمریکا، مجلس سنا باید نتایج انتخابات را در یک نشست فوق‌العاده تأیید کند.

وی افزود: بر اساس این قانون، ریاست این نشست را معاون رئیس‌جمهور آمریکا بر عهده خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که مجلس سنا نتایج انتخابات را به سود دونالد ترامپ تغییر دهد؛ در آن صورت جامعه آمریکا به سمت دوقطبی شدن و تقابل هواداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه حرکت خواهد کرد. این امر قطعاً به تقابل فیزیکی بین هواداران دو رقیب منجر خواهد شد. اگر چنین احتمالی واقعیت پیدا کند، جنگ داخلی در حداقل ۳۰ ایالت آمریکا شکل خواهد گرفت و حتی برخی از ایالت‌ها که میل به جدایی از دولت فدرال آمریکا دارند، استقلال خود را اعلام خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: به همین دلیل نخبگان سیاسی در ایالات‌متحده دچار نگرانی شده‌اند؛ زیرا ترامپ همچنان بر موضع خود مبنی بر وجود تقلب گسترده در انتخابات اصرار دارد، لذا ماه ژانویه، ماه حساس و خطرناکی خواهد بود و اگر آمریکا از این مرحله غبارآلود عبور نکند، نه‌تنها ایالات متحده بلکه شطرنج سیاسی و جغرافیایی بخش وسیعی از جهان تغییر خواهد کرد. اگر این امر عملیاتی شود بر بسیاری از معادلات جهانی از جمله در مورد ایران، چین و روسیه تأثیر فوری خواهد گذاشت.

هانی‌زاده ادامه داد: در عرصه جهانی، کشورهای همسو با سیاست‌های آمریکا به‌شدت دچار مشکل خواهند شد و درحالی‌که کشورهای ضدآمریکایی در این فرصت برای ترمیم و بازسازی خود و اقتصادشان تلاش می‌کنند. ایران که در چهار سال حاکمیت دونالد ترامپ به‌شدت آسیب دیده، نقش مهم‌تری در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا خواهد کرد، اما اگر این فرضیه به واقعیت نپیوندد و جو بایدن بدون برخورد با مشکلاتی قدرت را در دست بگیرد، به‌طور طبیعی به برجام بازخواهد گشت و برخی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را لغو می‌کند. کشورهای ۱+۴ متشکل از روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان نیز رویکرد خود در همکاری با ایران را تغییر خواهند داد.

وی در مورد جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: کنفرانسی که در سطح معاونان وزارت خارجه سه کشور اروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان و جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی برگزار شد، نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی در حال خروج از چتر دونالد ترامپ و هماهنگی با سیاست‌های جو بایدن هستند. همچنین کنفرانس قریب‌الوقوع وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز یک حرکت مثبت در راستای پذیرش برجام با عنوان یک توافقنامه بین‌المللی و قابل قبول تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: این امر موجب نگرانی برخی رژیم‌های مرتجع عرب و همچنین رژیم صهیونیستی شده است. این رژیم‌ها مدعی هستند که باید در مذاکرات مجدد بین ایران و کشورهای ۱+۴ مشارکت داشته باشند در صورتی که به دلیل ضعف ساختاری و فقدان زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند در مذاکرات احتمالی آینده ایران و کشورهای ۱+۴ شرکت کنند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: ایران بر اساس توافقنامه برجام نمی‌تواند وارد مذاکرات جدیدی شود که در آن مسائلی خارج از همکاری‌های هسته‌ای با آژانس مطرح شده باشد؛ زیرا جمهوری اسلامی حاضر نخواهد بود بر سر مسائل دفاعی خود با قدرت‌های خارجی مذاکره کند.

کد خبر 463612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.