قلعه قمیشلو به محیط زیست بازمی‌گردد؟

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع واگذاری ۱۸ هکتار از اراضی پارک ملی و منطقه حفاظت شده قمیشلو از طریق دفتر معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

داور نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون پیگیری‌ها درباره واگذاری ۱۸ هکتار از مستثنیات و اراضی ملی منطقه حفاظت شده قمیشلو اصفهان از سازمان حفاظت محیط زیست به اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: با توجه به اینکه واگذاری قلعه قمیشلو در منطقه تحت مدیریت محیط زیست، اختلاف بین دو دستگاه دولتی بوده است در حال پیگیری این موضوع از طریق دفتر معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری هستیم که مشکل رفع شود.

وی افزود: به دفتر معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری نامه‌ای نوشتیم اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و جلسه کارشناسی این معاونت پیرامون این مسئله برگزار نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اداره ثبت اسناد شهرستان تیران و کرون شهریور سال جاری مالکیت ۱۸ هکتار از مستثنیات و اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده و پارک ملی قمیشلو را به نام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان صادر کرد. این اراضی شامل قلعه تاریخی و باغ قمیشلو به مساحت ۱۲ هکتار به عنوان مستثنیات و همچنین شش هکتار از زمین‌های اطراف قلعه واقع در اراضی ملی است.

پارک ملی پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وسعت ۱۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد. شرق و جنوب این منطقه نیز در میان شهرهای شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و تیران و کرون واقع شده است.

پارک ملی قمیشلو، منطقه‌ای استپی با حیات وحش غنی به لحاظ برخورداری از شرایط تبدیل شدن به ذخیره‌گاه زیست‌کره در سطح جهانی حائز اهمیت است؛ این منطقه که قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده محیط‌زیستی در جهان شناخته می‌شود مامن گونه شاخص "قوچ اصفهان" است که به عنوان نماد حیات وحش جانوری این استان معرفی و ثبت شده است.

این منطقه در سال ۱۳۴۲ با نام "منطقه حفاظت شده قمیشلو" از تملک شاهزادگان قاجار گرفته شد و تحت مدیریت سازمان شکاربانی و نظارت بر صید قرار گرفت. بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۷۳۴ نیز بخش‌هایی به این محدوده اضافه شد و در نهایت سال ۱۳۹۱ تغییراتی در محدوده مرز پناهگاه ایجاد و بخش مرکزی منطقه قمیشلو به پارک ملی ارتقا یافت.

  • مناقشه محیط زیست و میراث برای قلعه تاریخی قمیشلو
  • تغییر بهره بردار قلعه تاریخی قمیشلو زمین خواری نیست + تصویر مستندات
  • به کام گردشگری به ضرر محیط زیست؟ 
کد خبر 463611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.