بودجه ۱۴۰۰ قابل دفاع است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ قابل دفاع است و تلاش کردیم در این بودجه قدرت خرید کاهش یافته مردمی که معیشتشان وابسته به دولت است را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر نوبخت در برنامه تلویزیونی پایش اظهار کرد: اگر بپذیریم یکی از مشکلات کشور تورم است و با این بودجه تورم تشدید می‌شود، باید قبول داشته باشیم در شرایط رکود تورمی قرار داریم؛ بنابراین لازم است در چنین شرایطی علاوه بر مهار تورم، برنامه‌هایی برای خروج از رکود داشته باشیم.

وی افزود: برای مقابله با تورم از سیاست‌های انقباضی پولی و مالی استفاده می‌شود و در شرایط رکود باید سیاست‌های انبساطی به کار برده شود؛ اکنون بانک مرکزی در عمل به سیاست‌های پولی انقباضی تلاش دارد و در عین حال شاهد گله وزارت بهداشت از چرایی دریافت نکردن یورو از صندوق توسعه ملی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاددانان می‌دانند آنچه اکنون در تورم می‌توانیم از آن صحبت کنیم بیشتر به دلیل فشار پولی است، زمانی آنقدر پول در جامعه وجود دارد که قدرت خرید افراد بالا رفته و با افزایش تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ گاهی قیمت هزینه‌های تولید آنقدر افزایش می‌یابد که کالا از ابتدای تولید قیمت بالایی دارد و مردم توانایی خرید آن را ندارند، به این پدیده فشار پولی می‌گویند.

نوبخت افزود: تورم کنونی بازار ایران از نوع دوم بوده و بر اساس گزارش مرکز آمار در ماه‌های گذشته هزینه مصرف خصوصی رشد منفی ۱۰ درصدی داشته است که نشان دهنده کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

وی با بیان اینکه اکنون افزایش قیمت‌ها بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز است که قیمت تمام شده مصنوعات داخلی را به صورت مستقیم و انتظارات تورمی افزایش داده است، ادامه داد: در چند ماه اخیر چندین مرتبه قیمت لبنیات افزایش یافته است، با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر کشور پایین است این موضوع به دلیل افزایش تقاضا و کمبود لبنیات در بازار نیست؛ بنابراین تورم کشور ما ناشی از افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نبوده و هزینه‌های تولید دلیل این افزایش قیمت‌ها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتقاد داریم برای خروج از رکود، سیاست‌های پولی باید انبساطی باشد، بنابراین درست است که سیاست‌های پولی انقباضی با تلاش کنترل قیمت ارز انجام می‌شود اما این سیاست‌ها باعث خروج از شرایط رکود نخواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه دو میلیون فرصت شغلی کشور ما در بخش طرح‌های عمرانی ایجاد شده است، افزود: در سال ۹۲، ۲۲ هزار میلیارد تومان کل بودجه صرف شده در پروژه‌های عمرانی سال ۹۲، ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است

وی افزود: در هشت ماه گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه شده است تا اشتغال افرادی که قدرت خرید آن‌ها وابسته به منابع دولتی است حفظ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده است که قدرت خرید مردم را ۲۵ درصد افزایش دهد؛ اضافه کرد: پرداخت فوق‌العاده ویژه و همسان سازی بازنشستگی فرهنگیان از جمله اقداماتی است که انجام شده است؛ این اقدام در چنین شرایط اقتصادی که سفره مردم نسبت به گذشته خالی شده است الزامی است.

نوبخت گفت: در این شرایط رکود، زدن از سفره همه و ارائه بودجه انقباضی واقع‌بینانه نیست، بودجه سال آینده قابل دفاع است و نباید از خارج از گود ایستاد و آن را قضاوت کرد؛ ما وظیفه داریم سفره کارمندان دولت و کسانی که از طریق طرح‌های عمرانی به بودجه دولت امرار معاش می‌کنند را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: این سیاست تورم زا نبوده و سیاست مقابله با رکود و ایجاد اشتغال است که موجب کاهش قدرت خرید مردم، ایجاد اشتغال و رونق پروژه‌های عمرانی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با مقایسه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم گفت: از سال ۹۷ ما وارد جنگ اقتصادی شدیم و نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت و همین که حداقل‌ها از جمله پرداخت به موقع یارانه و حقوق کارمندان فراهم شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: اینکه مردم تحت فشار تورم قرار دارند ناشی از سیاست‌های غلط داخلی دولت نیست و دولت فقط تلاش می‌کند مردم شرایط جنگ را کمتر حس کنند؛ وقتی درآمد دولت به شکل قابل توجهی کاهش یافته است نمی‌توان به اندازه سال‌های قبل رفاه ایجاد کرد.

وی افزود: در اصلاح ساختار بودجه که از سال ۹۷ آماده شد، برای آنکه از درآمدهای پایدار استفاده کنیم به اصلاح بخشی از قوانین مالیاتی اشاره شده و نوع نگاه دولت از مالیات بنگاه به مالیات کل درآمد خانوار تغییر کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان فروش نفت همزمان در داخل و خارج کشور در نظر گرفته شده است و هر چقدر از میزان فروش که انجام نشود از طریق پیش فروش نفت در داخل تأمین می‌شود؛ بازپرداخت اوراق سلف نفتی حسب مورد به دو صورت ارزی و ریالی دیده شده که هنوز نهایی نشده است.

نوبخت در رابطه با بودجه در نظر گرفته شده برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: تا کنون ۶۰ درصد این بودجه به وزارت بهداشت تخصیص یافته است و برای پرداخت مابقی نیز باید منابع لازم تأمین شود؛ این منابع اکنون در برخی حساب‌های تحریمی است و بانک مرکزی به آن دسترسی ندارد و معتقد است تا زمانی که این منابع تأمین نشود تأمین آن با چاپ پول موجب فشار پولی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کارانه کادر درمان را به صورت یکجا پرداخت کرد، اضافه کرد: مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر برای کمک به کادر درمان به ویژه با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است ویکی از پر رشدترین بخش‌ها در بودجه سال آینده وزارت بهداشت و مسائل مربوط به ویروس کرونا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت تحقق نیافت ۳۱ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت را کاهش یافتیم و از تنخواهی که هر سال از خزانه به دولت داده می‌شود پنج هزار میلیارد تومان کمتر استفاده کردیم.

کد خبر 463588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.