خورهای بندرعباس، از تهدید فاضلاب تا فرصت گردشگری

دویست و هشتمین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستور کار بحث و بررسی درخصوص وضعیت خورهای شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس شورای شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود در این جلسه گفت: لزوم ساماندهی وضع خورها و رفع بوی نامطبوع ناشی از آن‌ها گلایه همه مردم شهر است، این جلسه را به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی ساماندهی خورهای بندرعباس، برگزار کرده‌ایم.

اسلام باوقار اظهار کرد: امروز باید راه و چاره‌ای برای وضعیت خورها نیز پیدا شود.

هوشنگ ملایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان که در این جلسه حضور یافته بود، گفت: خورها زهکش اصلی و طبیعی شهر هستند که باید آن‌ها را بازسازی و نگهداری کنیم تا بتوانند در مواقعی که لازم است کارآیی داشته باشند.

وی ادامه داد: دو سال قبل براساس مصوبه شورای نظارتی استان و هیئت دولت، خورها را به شهرداری واگذار کردیم تا در بحث نگهداری و لایروبی اقداماتی بکنند.

ملایی تصریح کرد: تعداد خورهای بندرعباس بسیار است و مشکلاتی دارند که امیدواریم بتوانیم تصمیم خوبی برای مدیریت وضع آن‌ها به خصوص در مواقع سیلاب بگیریم، خورها می‌توانند فرصت گردشگری خوبی برای بندرعباس ایجاد کنند.

امین قصمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: یک شرکت قرار است پساب را دریافت کند و تصفیه شده آن را به شهرداری و صنایع غرب بندرعباس بفروشد. دو سال موضوع فروش پساب پیگیری شد و به هر دلیلی قرارداد این شرکت با صنایع و شهرداری منجر به نتیجه نشد. درواقع صنایع حاضر به انعقاد قرارداد برای خرید پساب از این شرکت نبودند.

قصمی تصریح کرد: از یک ماه قبل فرآیند فسخ قرداد با این شرکت را شروع کردیم. صنایع تمایلی برای انعقاد قرار داد با شرکت مذکور نداشتند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این قرارداد اجرایی نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان ادامه داد: شرکت تأمین و توسعه زیر ساخت خلیج فارس با هدف ساماندهی سریع‌تر پساب بندرعباس تشکیل شد، فرآیند تشکیل شرکت زمان‌بر بود، در حال حاضر سهام‌داران این شرکت صنایع غرب بندرعباس از جمله مادکوش، صبا فولاد، پالایشگاه نفت بندرعباس و آلومینیوم هستند.

وی اضافه کرد: با این کار خود صنایع مصرف کننده بوده و متناسب با نیاز سرمایه گذاری و استفاده می‌کنند، این روند به لحاظ اقتصادی و اجرایی برای ما مناسب‌تر است.

قصمی گفت: این شرکت به طور کامل تشکیل شده است و پیشنهاد دادن رقم خرید پساب را داده‌اند. این پیشنهاد در سطح وزارت نیرو مطرح شده است، فردا با مجموعه وزرات نیرو در همین خصوص جلسه‌ای داریم. اگر این موضوع اتفاق بیفتد، صنایع بهانه سرمایه‌گذار واسط و مشکلات خرید را نخواهند داشت. آن‌ها تمایل دارند که به این مدل ورود پیدا کنند و خودشان به عنوان مصرف کننده و نه خریدار، پساب در اختیارشان باشد.

وی اضافه کرد: در همین اوضاع سرمایه گذار قبلی هنوز وجود دارد، پس از اینکه سرمایه‌گذار فرآیند فسخ قرارداد را جدی دید، فعالیت‌هایی را که باید برای راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب انجام می‌داد عملاً رها کرد.

قصمی گفت: این اقدام ما را با یک شوک در شهر بندرعباس مواجه کرد و منجر به ایجاد بوی نامطبوع در سطح شهر شد. موضوع را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم. از هفته قبل شرکت آب و فاضلاب درحالی‌که هنوز به طور کامل به مرحله فسخ قرارداد نرسیده بود، براساس دستور استاندار ورود کرد. در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس در دست شرکت آبفا است. شاهد هستیم بوی نامطبوع نیز نسبت به هفته قبل کمتر شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا هرمزگان اظهار کرد: نهایی کردن قرارداد با صنایع برای رسیدگی به وضعیت پساب برنامه اصلی ما است.

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: از سال ۸۵ براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ‌گاه رفع آلودگی ساحل در وضعیت خوبی نبوده است. علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های خوب، نتیجه مثبتی را شاهد نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: جزئیات میزان آلودگی را بیان نمی‌کنم. این موضوع به مباحث کارشناسی برمی‌گردد. به‌طورکلی دو شاخصه خیلی بد در حوزه فاضلاب داریم؛ اول رهاسازی فاضلاب خام، دوم پساب تصفیه نشده. یعنی پسابی که یک فرآیند ناقص را طی کرده و بعد وارد ساحل می‌شود. این پساب در پیشانی مرکز شهر و در جایی ریخته می‌شود که مردم از آنجا به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کنند. این رویه نیازمند اصلاح جدی است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه نقاط آلوده در خط ساحلی زیاد داریم، تصریح کرد: خورگورسوزان، سورو و دهانه خور نخل ناخدا نقاطی هستند که مدام آلوده هستند و رفع آن باید سریعاً مدیریت شود، چالش‌هایی که مدیران درخصوص ساماندهی پساب روبه‌رو هستند، دردی از مردم دوا نمی‌کند. آن چیزی که در حال از بین رفتن است، محیط زیست دریایی و ساحلی‌مان است.

کیانوش جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس گفت: اتفاقی که درخصوص خورها و فاضلاب افتاده است، دو دلیل دارد؛ اول زیاده‌خواهی و دوم کوتاهی. زیاده خواهی افرادی که امیدواریم منتسب به آقازادگی نباشند. این افراد به پروژه‌های سرمایه گذاری، عمرانی و ملی رجوع می‌کنند، بدون اینکه اهلیت داشته باشند. در نهایت هم رد پای نامناسبی از خود بر جای می‌گذارند که این اتفاق گریبان شهری مانند بندرعباس را می‌گیرد. امیدواریم این معضل حل شود، کوتاهی به همه دستگاه‌های متولی نیز بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه همه ما به وضعیت خورها معترض هستیم، افزود: روی سخنم با سه نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی است، هر سه نماینده قبلاً در حوزه‌های مرتبط با خور و فاضلاب مسئولیت اجرایی داشتند. اگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، نمایندگان ما واقف هستند که با اعتبارات استانی این معضل حل نخواهد شد. توان و اراده انجام کار در استان هست، منابع را باید تأمین کنیم.

وی گفت: انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۰ کورسوی امیدی مستقیماً برای حل این موضوع ببینیم وگرنه برگزاری هزار جلسه هم فایده ندارد، برای حل معضل فاضلاب باید چانه‌زنی کنیم، خواهش می‌کنم این موضوع را حتماً در بودجه سال آینده در دستور کار قرار دهند.

جهانبخش با بیان اینکه بودجه هرمزگان از استان‌های مجاور هم کم‌تر است، تصریح کرد: انتظار داریم دادستان بندرعباس تدبیر ویژه‌ای را در بحث خلع ید پیمانکار پساب فاضلاب شهر در دستور کار قرار دهند که شامل مرور زمان نشود، صنایع اکنون پای کار هستند که امیدواریم روند قضائی سریع‌تر انجام شود.

آبتین امیری عضو دیگر شورای شهر ادامه داد: زمانی‌که در کشور برای بحث فاضلاب و محیط زیست اعتبار مالی و بودجه خوبی قائل نمی‌شویم، نتیجه این می‌شود که نه تنها بندرعباس بلکه تمام شهرهای ایران درگیر این معضل هستند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها و افکار عمومی بداند ما در طرح و برنامه مشکلی نداریم اما پشتیبانی و اعتبار برای انجام کار می‌خواهیم. اگر بودجه‌ای برای حل این معضل اختصاص پیدا نکند، اتفاقی برای ساماندهی سیستم دفع فاضلاب بندرعباس نه تنها در طی چهار سال بلکه تا چهل سال آینده نخواهد افتاد. ما در فاضلاب غرق خواهیم شد. دریای ما تبدیل به دریاچه فاضلاب می‌شود، مگر اینکه اراده ملی شکل بگیرد.

امیری گفت: از هر سه نماینده بندرعباس تقاضا دارم، مسائل کلان شهری را در اولویت قرار دهند. مسائل جزئی را رها کنند. انتصاب‌ها و مسائلی را رها کنند که در حوزه اختیارات آن‌ها نیست. مسئله فاضلاب اگر اراده و بودجه ملی در آن شکل نگیرد هیچ اتفاقی نخواهد افتد. زمانی می‌توانیم بگوییم که یک موضوع برای ما مهم و در اولویت است که برای آن بودجه تعریف کنیم. ما برای فاضلاب هیچ برنامه بودجه‌ای نداریم.

عضو شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: اگر استاندار و نماینده‌ها موضوع فاضلاب را به عنوان طرح ملی پیگیر نباشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. یک تصمیم ملی برای ساماندهی فاضلاب نیاز است.

فرزانه آرامش عضو شورای شهر بندرعباس گفت: خورها ظرفیت بسیار مناسبی دارند که می‌توان از آن استفاده‌های متفاوت و مناسبی داشت اما اقدامی نشده است و استفاده‌ای که باید از آنان داشته باشیم را نداریم.

وی ادامه داد: در این خصوص تصمیماتی گرفته شده، اما عملی نشده است. خورهای شهر بندرعباس نیازمند همت و همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات مربوطه است که باید پای کار باشند تا برای همیشه معضل خورها حل شود.

مجید عسکری‌زاده عصو دیگر شورا نیز در خصوص مقایسه آب‌های سطحی زمان بارندگی دیگر کشورها گفت: آب‌های سطحی زمان بارندگی وارد حوضچه‌هایی می‌شود و تمام آلاینده‌ها و فضولات را تفکیک و بعد به دریا روانه می‌شود که در کنار این حوضچه‌ها، درختان کنکارپوس کاشته می‌شود تا این فضولات را جذب کرده و مانع از ورود به دریا شود، در صورتی که در شهر بندرعباس اینگونه نیست فاضلاب و آلاینده‌هایی مانند مس و روی وارد دریا می‌شود که با ورود مقامات قضائی برای رفع این معضل شرکت متولی آن برکنار شد.

وی ادامه داد: با توجه به همکاری مقامات قضائی، ما در شورای شهر هم برنامه ریزی می‌کنیم و از این فرصت برای رفع این مشکل استفاده خواهیم کرد. در سال ۹۷_۹۸ مصوب شده که باید از فاضلاب خامی که از خور هدیش به خور شهر وصل می‌شود، جلوگیری کرد و معضل برطرف شود اما تاکنون اقدامی نشده است.

وی افزود: مسئله دیگر در خصوص تصفیه فاضلاب صنایع آلاینده شهر بندرعباس است که باید یک درصد از فروش آن به شهر بندرعباس و مجموعه شهرداری جهت افزایش سرسبزی مناطق شهری و ارتقای حمل و نقل عمومی صرف شود.

عسکری زاده اضافه کرد: اثرات آلاینده دو هزار و ۶۰۰ دستگاه در مناطق شهر بندرعباس به وضوح دیده می‌شود و در حق مردم این شهر اجحاف شده است.

کد خبر 463582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.