احتمال انتقال بیماری کرونا از  مادر به جنین چقدر است؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس کرونا از زن باردار به جنین در سه ماهه سوم بارداری بسیار کم است.

به گزارش‌ سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال انتقال ویروس کرونا از زن باردار به جنین، مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات پزشکی مربوط به ۱۲۷ زن باردار را ارزیابی کردند. ۶۴ نفر از این زنان به بیماری کرونا مبتلا بودند، اما نوزادان آن‌ها دچار این بیماری نشدند. محققان به منظور بررسی این موضوع، میزان ویروس کووید -۱۹ موجود در بافت‌های تنفسی مادر، خون و بافت جفت را اندازه‌گیری کردند. علاوه بر این سطح آنتی بادی در بدن مادر و میزان انتقال آن به جنین نیز بررسی شد.

ویروس کرونا در بزاق و ترشحات بینی و گلوی زنان مبتلا به کرونا وجود داشت، اما در جریان خون یا جفت مشاهده نشد. نبود ویروس در جریان خون و جفت زنان باردار شرکت کننده در این مطالعه نشان داد که احتمال انتقال ویروس کووید -۱۹ از زن باردار به جنین بسیار کم است. علاوه بر این، میزان آنتی بادی ویروس کرونا که به جفت راه پیدا کرده بود بسیار کمتر از میزان انتظار محققان بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که آنتی بادی مخصوص ویروس کووید -۱۹، برخلاف آنتی بادی ویروس‌های آنفلوآنزا، به راحتی به جفت راه پیدا نخواهد کرد. لازم است در آینده مطالعات دیگری بشود تا دلیل اینکه چرا آنتی بادی ویروس کووید -۱۹ مانند دیگر آنتی بادی‌ها به راحتی به بافت جفت راه پیدا نمی‌کند، مشخص شود. اگر آنتی بادی‌ها با سرعت بیشتری به بافت جفت راه پیدا می‌کردند، نوزادان در برابر ویروس کووید -۱۹ آسیب‌پذیری کمتری داشتند.

به گفته محققان، با وجود اینکه جفت‌های زنان آلوده به ویروس کووید -۱۹ مشابه زنان سالم بود، اما نتایج این مطالعه حاکی است که عفونت ناشی از این ویروس، خطر کاهش جریان خون به جفت را افزایش می‌دهد و این خطر در زنانی که به نوع شدیدتر بیماری کرونا مبتلا هستند، بیشتر است. نتایج مطالعاتی از این قبیل نه تنها به بهبود کیفیت مراقبت از زنان باردار مبتلا به کرونا کمک می‌کند، بلکه مسیر را برای کشف راه‌های جدید واکسیناسیون برای زنان باردار هموارتر می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 463580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.