فعال شدن قطار حومه‌ ای نجات بخش شهرها است

شهردار اصفهان گفت: باید قطار حومه‌ای را تقویت کنیم تا روزانه ۱۰ هزار اتوبوس از صنایع اطراف وارد شهر نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی امروز _سه‌شنبه دوم دی‌ماه ۹۹_ در جلسه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای شهری استان، اظهار کرد: باید به شهرهای همجوار توجه کرد تا کلانشهر اصفهان کمتر آسیب ببیند.

وی افزود: باید قطار حومه‌ای را تقویت کنیم تا روزانه ۱۰ هزار اتوبوس از صنایع اطراف وارد اصفهان نشود.

شهردار اصفهان فعال شدن قطار حومه‌ای را نجات بخش همه شهرها توصیف کرد و گفت: باید گام نخست در اجرای این طرح به گونه‌ای برداشته شود که مسیرها را هموار کند، البته یکی از پیچیده‌ترین کارها در این زمینه استفاده از اوراق مشارکت است.

وی ادامه داد: گفته شده که احداث هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد، اما در واقع این هزینه ۵۵ میلیون دلار است، لذا اگر بر اساس بهای هر دلار ۳۲ تومان حساب کنیم، احداث هر کیلومتر قطار شهری یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و با نرخ فعلی دلار، یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

نوروزی تصریح کرد: با نرخ فعلی دلار برای احداث خط یک مترو اصفهان ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه با نرخ فعلی دلار برای خط دو مترو اصفهان پنج هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، زمین و پول در دو سال اخیر هزینه شده است، تصریح کرد: تکمیل خط دو مترو به ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: باید زیرساخت‌هایی به ارزش حدود یکصد هزار میلیارد تومان در شهر احداث شود تا امکان ارائه خدمات از طریق قطارهای حومه‌ای فراهم شود.

نوروزی ادامه داد: اگر حجم عظیم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در طرح ایجاد قطارهای حومه‌ای مورد توجه قرار نگیرد، اتصال این خطوط نیز امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه جابجایی هر مسافر متروی اصفهان ۱۷ هزار تومان است در حالی که از هر نفر یک‌هزار و ۲۰۰ تومان هزینه دریافت می‌شود، گفت: سرفاصله حرکت رام‌های قطار شهری در خط یک ۱۵ دقیقه است که به عنوان یک چالش بزرگ باید در محاسبات مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: آخرین اراده قانون‌گذار درباره مترو در قانون برنامه پنج ساله ششم وجود دارد که در سال ۹۵ تصویب شده و شامل چهار فراز است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در فراز نخست این قانون راه و شهرسازی مکلف شده با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های شرکت حمل و نقل ریلی مسافری، خطوط حومه‌ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومه‌ای در زیر مجموعه شرکت راه آهن تشکیل دهد.

وی افزود: در فراز دوم این قانون آمده است این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوطه، متولی تمام امور حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای در کشور است و فراز سوم نیز می‌گوید فعالیت شرکت‌های قطارهای شهری به طور مستقل در امور توسعه حمل و نقل ریلی حومه بلامانع است.

نوروزی تصریح کرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وی اظهار کرد: طبق این آئین نامه موضوع فعالیت شرکت تأسیس شده عبارت است از برنامه ریزی برای انجام تمام امور مربوط به حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای با همکاری شهرداری‌های مربوطه و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر اساس طرح‌های مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیکی.

شهردار اصفهان تأکید کرد: قطار حومه‌ای بهترین خدمت به مردم است، اما نباید تصمیمات به گونه‌ای باشد که مراحل اجرای طرح با موفقیت به سرانجام نرسد.

کد خبر 463547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.