از بلاتکلیفی یک ساله دست‌فروشان پارکینگ پروانه تا اعطا تسهیلات به شهدای کرونایی شهرداری

در جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای این شورا طرح «الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‎اند» را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به بلاتکلیفی یک ساله وضعیت دست‌فروشان پاساژ پروانه، اظهار کرد: جمعه بازار پروانه به علت ایمن‌سازی پارکینگ پاساژ پروانه تعطیل شد و اکنون این تعطیلی در آستانه یک سالگی است؛ بیش از هزار تا یک‌هزار و ۲۰۰ نفر در این جمعه بازار فعال و ۸۰ درصد این افراد کارآفرین محصولات خود بودند، ۵۰ درصد آنها نیز از زنان و دختران دانشجو و تحصیل کرده یا سرپرست خانوار هستند؛ قرار شد برای این هزار نفری که در جمعه بازار فعال بودند، مقدماتی در اراضی عباس‌آباد فراهم شود که این اتفاق نیز رخ نداد.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان به ۳۱۳ نفر از این دست‌فروشان که سرپرست خانوار بودند مبالغی هرچند اندک کمک کرد، اضافه کرد: لازم است که شهرداری در مورد جانمایی جمعه بازار جدی‌تر باشد، چراکه زندگی این افراد در معرض خطر است، هر چند که شهرداری قول داده بود شش ماهه فضایی را آماده کند، اما حالا که به واسطه کرونا نمی‌توان نمایشگاهی برگزار کرد حداقل مکان این بازار را مشخص و جایی برای این فعالیت مدنی شهری کارآفرینان پیش‌بینی کند تا خیال این افراد راحت شود.

در ادامه جلسه، محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در تذکری به شهردار این کلانشهر از بلاتکلیفی پروژه‌های متعدد شهری انتقاد کرد و گفت: ضرورت دارد کارگروهی برای تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام شهر تشکیل شود تا تمام این پروژه‌ها را به فوریت بررسی و در مورد آن‌ها تصمیم گیری کند و آخرین وضعیت آن‌ها را به صورت هفتگی به اعضای شورای شهر گزارش دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه علی رغم سلسله جلساتی که تاکنون با شهردار و معاونان ایشان داشتیم، بسیاری از پروژه‌های شهر تهران همچنان بلاتکلیف هستند.

سالاری با اشاره به برخی از پروژه‌های بلاتکلیف عنوان کرد: پروژه‌های مشارکتی متعددی در شهر تهران وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند، از جمله پایانه شرق، پروژه باغ صبا در خیابان شریعتی که در آستانه افتتاح همچنان بلاتکلیف است، پروژه مشارکتی صادقیه، پروژه هزار و یک شهر که سند آن تعیین تکلیف شد و اکنون باید برای تکمیل آن تصمیم گیری شود، انتقال خلاذیر که به عنوان یک کانون نابسامان و آشفته همچنان بلاتکلیف است، اتوبوس هوایی در منطقه یک که بارها مطرح و جلساتی برای آن برگزار شده و کمیسیون تخصصی و اعضای شورا به آن ورود کرده‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم به کجا رسید.

وی افزود: تجهیز خانه شاعران در منطقه سه باقی مانده است، طرح قطب گردشگری سرخه حصار که هنوز نمی‌دانیم آیا بخشی از آن انجام شده است یا خیر؟ طرح پادگان دوشان تپه در خیابان نیرو هوایی مبتنی بر بازآفرینی کالبدی و فضایی این پادگان و افزایش سرانه‌های خدماتی، هنوز به سرانجامی نرسیده است؛ در خصوص مسائل پروژه مژده نیاوران جلساتی گذاشته شده است، اما همچنان تعیین تکلیف نهایی نشده است، مجموعه پروژه فرهنگی، هنری و تفریحی طغرل در شهر ری، پهنه گردشگری راگا در منطقه ۲۰ و همچنین پروژه پیاده راه هوایی یا همان مسیر طبیعت در محدوده اراضی عباس‌آباد تا برج میلاد، همگی از جمله پروژه‌های بلاتکلیف و مهم شهر تهران است که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

انتخاب حسابرسان منتخب شورا جهت حسابرسی سال ۱۳۹۹

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن» گفت: به منظور حصول اطمینان از گردش صحیح امور مالی در شهرداری تهران و رعایت قوانین و مقررات و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و در راستای انجام وظایف قانونی نظارت بر حسن جریان مالی و صرفه و صلاح شهرداری مستند به بندهای ۸ و ۳۰ ماده هشتاد ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و الحاقات قانونی بعدی آن، کمیسیون برنامه و بودجه شورا از طریق انتشار فراخوان عمومی، ارزیابی کیفی موسساتی که برای حسابرسی اعلام آمادگی کردند، انتخاب مؤسسات دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس نسبت به تعیین مؤسسات واجد صلاحیت اقدام کرد.

او افزود: با اخذ قیمت ارائه خدمات از مؤسسات و انتخاب بهای عادله از میان قیمت‌های ارائه شده مؤسسات حسابرسی واجد صلاحیت جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن تعیین می‌شود که فهرست مؤسسات و مدارک مربوط در اختیار است.

فراهانی تصریح کرد: بر این اساس مؤسسات حسابرسی هوشیار ممیز، اطمینان بخش و همکاران، آئین تراز آریا و شاخص اندیشان که همه دارای رتبه الف از جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس هستند به عنوان حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ در سطح واحدهای اجرایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران با رأی اعضای شورای شهر تعیین و انتخاب خواهند شد.

بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گزارش کمیسیون از این طرح را برای اعضا قرائت کرد و گفت: این مصوبه در شورای چهارم به تصویب رسیده و مدت اجرای آن پنج ساله بوده است که این مدت شهریور امسال به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه این مصوبه در کمیسیون اجتماعی بررسی شده و حتی صحبت‌هایی با همکاران و همچنین سازمان رفاه اجتماعی شده است، ادامه داد: با توجه به اثرات مثبتی که روند اجرای این مصوبه داشته است باید ادامه دادن یا ادامه ندادن آن را مشخص کنیم.

حق شناس با تاکید بر اینکه این مصوبه از مصوبات ارزشمند شورای قبل است، گفت: این لایحه مورد تائید و تاکید کمیسیون فرهنگی خواهد بود، همچنین متن این لایحه آماده است و تا چند هفته آینده به شورا ارسال می‌شود.

اما محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای در ادامه جریان بررسی این طرح با اشاره به اینکه نظام نامه تدوین شده در دوره قبلی شورا بسیار خوب است و این موضوع از حوزه‌هایی است که مغفول مانده است، گفت: این مصوبه در اواخر شورای گذشته به تصویب رسید و قرار شد تا شهریور ۹۹ اجرا شود مگر اینکه در صورت شهرداری تهران گزارش عملکرد خود را ارائه کند.

سالاری افزود: هیچ مصوبه‌ای در شورا زمان‌دار نیست و به نظرم در انشا اشتباه شده است که چون گزارش عملکرد شهرداری نیامده است پس پایان مصوبه را اعلام کنیم؛ سوال من این است که اگر این مصوبه ارزشمند است چرا آن را تمدید نمی‌کنید؟ اگر لایحه نیامده است بهتر است رویکرد شورا برای ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران مشخص شود و نقاط ضعف و قوت مصوبه شناسایی شده و بعد شهرداری با توجه به این نکات لایحه جامع‌تری را ارائه دهد، پس بهتر است این لایحه تمدید شود تا شهرداری لایحه جامع خود را ارائه کند.

در ادامه الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در موافقت با این طرح با بیان اینکه جای تعجب است که برخی اعضای با تجربه که در دوره گذشته نیز حضورداشته‌اند در این دوره از مصوبه‌ای که متنی روشنی و درج تاریخی دوره‌ای داشته و چندین سال هم در دوره قبل اجرایی شده است را مورد تقدیر قرار می‌دهند، گفت: بر روی مصوبه‌ای که تمامی مسائل آن روشن است، نباید تفسیر و تحلیل شود و حتی احتمالاتی از مقصود آن را اعلام کرد، در این مصوبه بازه زمانی تعریف شده و هدف نیز از ارائه فوریت این طرح این بود که اقدام مثبت و ارزشمندی که توسط اعضای شورای چهارم انجام‌شده است، دچار خلل و وقفه نشود، همچنین آسیب‌های در حین اجرا و مسائلی که وجود داشته نیز اصلاح‌شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد: کندی و ارائه نشدن بهنگام گزارش‌ها نقدی است که به شهرداری وارد است؛ از ۲۸ مهر سال جاری مکاتبه بین سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با معاونت فرهنگی و اجتماعی معطل مانده است و طرح فوری این موضوع در صحن به این جهت است که تاریخ اجرای مصوبه نگذرد.

حق شناس با تاکید بر اینکه ما از ارسال نشدن به موقع گزارش عملکرد به شورا از سوی شهرداری تهران رنج می‌بریم، گفت: بر اساس اطلاعی که دارم ۲۸ مهر ۹۹ لایحه نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شهرداری تهران توسط معاونت فرهنگی شهرداری به تصویب رسیده است، اما هنوز با گذشت ۲ ماه هنوز به دست ما نرسیده است با این حال من از اعضا می‌خواهم که به کلیات این لایحه رأی بدهند.

سالاری گفت: از آنجا که ارسال لایحه از سوی شهرداری و تصویب آن در شورا زمان‌بر است پیشنهاد من این است که اگر مصوبه قبلی جامع بوده آن را تمدید کنند و از طرفی فرآیند ارسال و تصویب لایحه شهرداری نیز پیگیری شود.

در ادامه جلسه کلیات این طرح به رأی اعضای گذاشته شد و در نهایت با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید. همچنین هیئت رئیسه شورا پیشنهاد سالاری را در تمدید مصوبه قبلی را به رأی گذاشت که این پیشنهاد هم با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

یکی دیگر از طرح‌های که امروز در صحن شورا بررسی و مصوب شد، طرح «الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‎اند» بود که با ۱۱ موافق به تصویب اعضا رسید.

محمد جواد حق‎شناس در خصوص این طرح اظهار کرد: این طرح در فروردین‎ماه به دو کمیسیون حقوقی و فرهنگی-اجتماعی ارجاع شد و مورد اصلاح قرار گرفت.

وی گفت: در این طرح دو نکته اضافه شده است ابتدا عبارت «آسیب دیده‎اند» به کسانی که جان خود را از دست داده‌اند هم اضافه شود و شهرداری تهران مکلف باشد که پرداخت مزایای غیر مستمر و خدمات بهداشتی را که توسط شرکت شهر سالم مدنظر قرار گرفته، در مدت زمان قرنطینه ارائه کند.

سید حسن رسولی، خزانه‎دار شورا اظهار کرد: آنگونه که طراحان پیشنهاد فرمودند، همکاران ما در شهرداری در صورت ابتلاء به کرونا در دوره بیماری و قرنطینه همانند کارکنان سازمان آتش نشانی به عنوان سانحه دیده در حین خدمت تلقی می‌شوند، پرسشم اینست که امکان تشخیص ابتلاء در محل کار با چه سازوکاری فراهم است؟

او افزود: آئین‌نامه استخدامی شهرداری و قانون کار برای افرادی که ثابت شود آسیب دیده‌اند امتیازاتی را در نظر گرفته است.

رسولی گفت: هدف این طرح خیر است، اما عملی شدن آن دچار اشکال و ابهام است.

سپس شهربانو امانی در پاسخ پرسش رسولی اظهار کرد: در بازدیدی که از غسال‎خانه بهشت زهرا و کوره‌پز خانه‌ها و حوزه پسماند داشتم دیدم که این افراد با چه سختی‌هایی پسماندهای کرونایی را دفن می‌کردند، لذا این افراد در محل کار خود در معرض این ویروس هستند.

سپس زهرا نژادبهرام نیز با طرح پرسشی گفت: مفهوم آسیب‎دیدگی در عنوان طرح به چه معناست؟ پیشنهاد می‌کنم عبارت آسیب دیدگی از عنوان خارج شود.

فراهانی نیز ادامه داد: آیا با توجه به تعداد مبتلایان در کارکنان شهرداری، اثرات مالی و محل تأمین هزینه چنین طرحی سنجیده شده است؟

احمد مسجد جامعی نیز متذکر شد: سرمایه انسانی شهرداری، از جمله کسانی که در بهشت زهرا تلاش می‌کنند، بسیار مهم است و این طرح یک امر انسانی برای کسانی است که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

حق شناس هم در تکمیل سخنان مسجد جامعی افزود: در این اوضاع بخشی از همکاران ما نگران ویروس کرونا هستند و این طرح به ایشان اطمینان خاطر می‌دهد. تنها پیام این طرح اینست که به کارکنان شهرداری می‌گوید شورای شهر پشتیبان شماست. این طرح توسط ۱۷ تن از اعضای شورا امضا شده است و لذا خواهشمندم به کلیات طرح رأی دهید.

به گزارش ایمنا، در پایان کلیات این طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

کد خبر 463536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.