ظرفیت‌های اکران آنلاین را از دست نخواهیم داد

رئیس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد برگزاری آنلاین ظرفیتی است که پس از دوران کرونا هم می‌توان از آن استفاده کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از بخش‌های مختلف ستاد برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، بازدید کرد.

در این بازدید محمد حمیدی مقدم (دبیر چهاردهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت») به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره، میزان استقبال علاقه مندان و آمار بازدیدها از مستندهای حاضر در این رویداد پرداخت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی درباره تاثیرگزاری جشنواره «سینما حقیقت» صحبت و از بخش‌های مختلف ستاد، از جمله ستاد اطلاع رسانی بازدید کرد.

حسین انتظامی درباره تاثیر سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» در ارتقای فرهنگ جامعه توضیح داد: بر کسی پوشیده نیست که سینمای مستند یک سینمای ناب و واقع‌گراست که تاثیر قابل توجهی در رشد و تقویت فیلمسازان آینده کشور می‌گذارد. این سینما ما را با بعد واقع‌گرایانه‌ای از جامعه مواجه کرده و جلوه‌های دقیق‌تری از آن را برایمان به تصویر می‌کشد.

وی افزود: هیچکس منکر نقش جشنواره «سینما حقیقت» در ارتقای فیلمسازی به ویژه در حوزه مستند نیست. خوشبختانه در حوزه مستند ظرفیت‌های بالایی در منطقه داریم و سینمای مستند ایران و این جشنواره جلوه‌گری بیشتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا) داشته که اتفاق خوبی است.

رئیس سازمان سینمایی درباره تفاوت این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» با دوره‌های گذشته گفت: در این دوره زمانی خاص ما برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی با دو گزینه مواجه بودیم، اولین روش این بود که بگوییم کرونا است، پس تمام رویدادها تعطیل شوند. اما روش دیگر که همکاران ما انتخاب کردند، این بود که در زیست کرونایی که با آن درگیریم، مدل جدیدی را برای برگزاری جشنواره‌ها تجربه کنیم.

انتظامی ادامه داد: از این جهت برگزاری آنلاین در شرایط کنونی تجربه‌ای شد که حتی در دوره نبود کرونا هم، ظرفیت‌های مکمل برای بیشتر دیده شدن آثار و ارزیابی دقیق آنها برای مخاطبان گسترده‌تر را از دست ندهیم. به این صورت امکان نمایش بیشتر آثار برای عزیزانی که در تهران نیستند، هم فراهم می‌شود.

معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر سینمای مستند در رفع نیازهای جامعه توضیح داد: سینمای مستند جنبه واقع‌گرایانه دارد و تاثیر مستقیم روی سیاست‌گذاران، ذی‌نفعان مشترک و مردم می‌گذارد. به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند به طور مستقیم با یک پدیده مواجه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در سینمای مستند پژوهش مقدم بر اتفاق‌های دیگر است، بنابراین مخاطب با یک پکیج کامل مواجه می‌شود. قطعاً اگر از زاویه مردم نگاه کنیم، مستندها علاوه بر ارتقای بینش افراد، منجر به این می‌شوند که افراد رفتار خود را اصلاح کنند. اگر از جنبه سیاست‌گذاران به این حوزه نگاه کنیم، تاثیر سینمای مستند در اصلاح سیاست‌ها کاملاً مشخص است.

انتظامی درباره اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند زمینه را برای آنلاین کردن دیگر رویدادهای سینمایی همچون جشنواره ملی فجر فراهم کند، گفت: چند ماه پیش درباره این موضوع در سازمان سینمایی بحث شد که ما درباره کرونا و برگزاری رویدادها در این زمان چه واکنشی داشته باشیم، آنجا قرارشد نهایت بهره‌برداری را از فضای مجازی داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان بیان کرد: اگرچه تحریم بودیم و شرایط سختی را سپری می‌کنیم، اما فرصت‌سازی‌هایی کردیم که موجب خشنودی است. خواسته من از همکارانم در دبیرخانه‌های چند جشنواره سینمایی این بود که به صورت انتزاعی بخش‌های مختلف جشنواره را ببینند و از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده بشود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

کد خبر 463492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.