حقوق کارگران افزایش می‌یابد

یک مقام مسئول کارگری با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: اشتغال و دستمزد در کشور دستوری جواب نمی دهد و اگر می خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برود باید ببینیم کشورهای دنیا چه اقداماتی برای بالا بردن نرخ تولید و بهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته‌اند.

به گزارش ایمنا، علی اصلانی، رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی‌شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است.

وی ادامه داد: درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می‌گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه‌ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه‌ریزی می‌کند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد: دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتاً دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود.

اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی، امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین چیزی به کارگران تعلق نگرفت.

وی در عین حال درباره موضع برخی نمایندگان مجلس که اعلام کردند زیر بار افزایش کمتر از ۴۰ درصد حقوق کارگران برای سال آینده نمی‌روند، گفت: نمایندگان نسبت به حقوق کارگران دغدغه‌هایی دارند ولی اگر زیر بار نروند از نظر قانونی چه کاری می‌توانند انجام بدهند. مشکل ما این است که اشتغال و دستمزد را دستوری کرده‌ایم در حالی که با این روش دستمزد و اشتغال درست نمی‌شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به یک کارخانه بخش خصوصی که فرضا ۳۰۰۰ نیروی کار دارد و یک ریال سهام دولتی در آنجا نیست دستور بدهیم که حقوق کارگران را ۴۰ درصد افزایش دهد چون کارفرما می‌گوید بر اثر شاخصه‌هایی همچون تولید، خرید و فروش، تراز مالی و قیمت تمام شده به نیروی کار حقوق می‌دهد و اگر بخواهیم دستوری وادار به افزایش حقوق کنیم، ممکن است در کارخانه را ببندد و چند هزار نیروی کار خانه نشین شوند.

اصلانی تاکید کرد: در مباحثی همچون تولید، اقتصاد، کارخانه داری و موضوعات کارگری و کارفرمایی، شیوه دستوری جواب نمی‌دهد بلکه این یک علم است و راهکار دارد و باید ببینیم کشورهای دنیا در این زمینه چه اقدامی انجام دادند که نرخ تولید و بهره‌وری در آنها بالا رفته و درآمد کارگران افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

کد خبر 463425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.