تلاش جمهوری خواهان برای حفظ میراث ترامپ

تبلیغات جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت مجلس سنا به گونه‌ای است که گویی انتخابی میان نظام سرمایه‌داری و نظام سوسیالیسم، یا نظم و قانون در برابر بی‌نظمی و آشفتگی و قضات محافظه‌کار در مقابل قضات لیبرال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به رقابت‌های حذفی در انتخابات مجلس سنا، نتیجه آرای ایالت جورجیا در پنجم ژانویه تعیین می‌کند کدام حزب کنترل سنا را در دست خواهد گرفت، باید انتظار داشته باشیم جمهوری‌خواهان به پیام تبلیغی بازگردند که این حزب را در هر دوره یکی پس از دیگری تقویت کرده است: حفظ سیستم قضایی فدرال. قدرت این پیام در حدی است که توانست دور ده‌ها سناتور ضعیف این حزب حصاری امن بکشد. بارزترین آن‌ها رئیس بخش قضائی سنا، لیندزی گراهام، از کارولینای جنوبی است.

در هفته منتهی به انتخابات سوم نوامبر، گراهام به گونه‌ای رقابت خود در برابر نامزد حزب دموکرات، جیمی هریسون را آغاز کرد که گویی انتخابی میان نظام سرمایه‌داری و نظام سوسیالیسم، یا نظم و قانون در برابر بی‌نظمی و آشفتگی و قضات محافظه‌کار در مقابل قضات لیبرال است؛ البته نمایندگان فعلی جمهوری‌خواهان در جورجیا، سناتور دیوید پردو و کلی لوفلر آنقدر باهوش هستند که کارآمد کردن این پیام سه وجهی را در دستور کار خود قرار دهند.

آن‌ها در حالی که مشغول تخریب عناصر ضد سوسیالیسم و نظم و قانون هستند، ظاهراً فراموش کرده‌اند که بزرگ‌ترین سهمشان در زمان تکیه بر کرسی مجلس سنا در شرایطی بود که عملکرد ترامپ را در مورد انتخاب قضات محافظه‌کار مورد تأیید قرار داده بودند.

نقش سنا در ارائه راهکار به رئیس جمهور درباره نامزدهای قضائی بدین معنی است که وظیفه آنها چیزی فراتر از کار برای دولت است. آنها مسؤولیتی عظیم برای پیوند زدن میراث گذشتگان با آینده دارند، چرا که اکثر قضات آمریکا به صورت مادام‌العمر تا دوره بازنشستگی به وظیفه خود ادامه می‌دهند.

پایگاه اینترنتی ستاد انتخاباتی پردو یا لوفلر هیچ اشاره‌ای به نقش جمهوری‌خواهان سنا در تشکیل سیستم قضایی نکرده است. یکی از مشاوران کهنه‌کار ستاد حزب جمهوری‌خواه که در این رقابت‌ها همکاری ندارد در گفت‌وگویی اظهار کرده است که «اگر چنین امری صحت داشته باشد، این سهل‌انگاری از ستاد است.»

وی افزود: «آن‌ها باید از هر مزیتی که در اختیار دارند استفاده کنند و در رقابتی به این نزدیکی، می‌دانم که کلیشه است، ولی تک‌تک آرا اهمیت دارند.»

رقابت در انتخابات عمومی رقابت‌های ایالتی جورجیا بسیار نزدیک بود و لوفلر و رفائل وارناک دموکرات هر دو چند درصد از حد نصاب ۵۰ درصد برای پیروزی در انتخابات کم آوردند و پردو از حزب دموکرات نیز جان اوسوف را با اختلاف اندک -۴۹.۷ درصد در مقابل ۴۷.۹ درصد- پشت سر گذاشت. در انتخابات ریاست جمهوری، ایالت «هلو» برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۲، آبی شد و جو بایدن با ۱۲ هزار رأی ترامپ را شکست داد.

در روز پنجم ژانویه فقط یکی از نامزدها، پردو یا لوفلر کافی است برنده شوند تا سنا در دست جمهوری‌خواهان باقی بماند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سنا می‌تواند از سرعت بایدن در پر کردن کرسی‌های خالی دادگاه‌ها در طی دو سال آینده بکاهد.

کارخانه‌ای برای قاضی‌سازی

اگر از رهبر اکثریت سنا، میچ مک‌کانل بپرسند که بزرگ‌ترین دستاورد وی در چهار سال گذشته چه بوده است پاسخش هیچ اشاره‌ای به قوانین وضع شده نخواهد داشت. این نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی بزرگ‌ترین افتخارش این است که مجلس را به یک کارخانه قاضی سازی برای دونالد ترامپ تبدیل کرده است که نامزدهای خود را برای نصب دائم در شعبه‌های فدرال از آنجا انتخاب کند.

مک‌کانل سیستم قضایی فدرال را با سلیقه محافظه‌کارانه خود از نو ساخت. وی این کار را با هم‌دستی رئیس جمهوری انجام داد که در آستانه ترک قدرت، از هر چهار کرسی قضاوت یکی را به جوانان محافظه کاری اختصاص داد که اکثر آن‌ها پیش از رسیدن به بازنشستگی، میراثش را برای چندین دهه بر دوش خواهند کشید. اینکه مک‌کانل چگونه با وسواس زیادی با بررسی قضات فدرال برخورد می‌کند، در کنگره به یک لطیفه تبدیل شده است. این وسواس باعث انتشار مقاله‌ای طنز در روزنامه واشینگتن پست شد.

رهبر اکثریت مجلس سنا در مصاحبه‌ای رادیویی گفت که «مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دستاورد چهار سال گذشته رئیس جمهور، همراه با اکثریت جمهوری‌خواه سنا، انتصاب زنان و مردان جوانی است که به این مفهوم برجسته معتقدند که احتمالاً وظیفه قاضی تبعیت واقعی از قانون است.»

استفاده از مثال لیندسی گراهام

لیندسی گراهام که وظیفه رقابت با قاضی دادگاه عالی، ایمی کانی بارت در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ را داشت، در شرایطی کارخانه قاضی سازی خود را در کانون سیاست تبلیغی خود قرار داد که فاصله آرا وی با جیمی هریسون، نامزد حزب دموکرات در هفته‌های منتهی به رقابت‌های انتخاباتی، به کمترین میزان خود رسیده است.

در سراسر ایالت کارولینای جنوبی، می‌توان هزاران پلاکارد سیاسی را در جلوی خانه‌ها، جاده‌ها و بزرگراه‌ها مشاهده کرد که پیام #FillTheSeat (صندلی را پر کنید) در زیر اسم لیندزی گراهام به درشتی نوشته شده است.

رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در مراکز نظرسنجی، از کلانشهر چارلستون در شمال ایالت گرفته تا شهرهای دورافتاده پیرامون بیوفورت در جنوب، نحوه مواجهه گراهام با نامزدی بارت را دلیل اصلی رأی خود معرفی کردند. لیندسی گراهام اخیراً در گفت‌وگویی با ان‌بی‌سی نیوز با ناچیز شمردن نقش مؤثر خود در تأیید نامزدهای دولت طی دو سال ریاست خود در کمیته قضائی سنا، گفت که «یکی از چیزهایی که جمهوری‌خواهان دوست دارند، قاضی محافظه‌کار وابسته به قانون اساسی است که دولت ترامپ در این رابطه بسیار خدمت کرده و این یکی از بهترین دستاوردهایش است.»

کد خبر 463353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.