آیا اصلاح بازار بورس به اتمام رسیده است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: که اگر بازار را بنگریم می بینیم که تاکنون بدون درنظر گرفتن ریزش ۵۵ هزارواحدی روزهای اخیر، پس از مثبت شدن، ریزش زیادی در کار نبوده است؛ اکنون انتظار این است که بازار روند صعودی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا پیرهادی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بورس و اوراق بهادار تهران دیروز با ریزش ۰.۲ معادل ۲ هزار و ۷۳۲ واحد همراه بود و به عدد یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۹۳ واحد رسید. این روند ریزشی تعادلی که گاهی بیشتر از حد انتظار است، هرچند روز یک بار تکرار می‌شود و بعضی از مواقع حتی رشدهای ۲۰ یا ۳۰ هزار واحدی هم نمی‌تواند ضررهای ناشی از این سقوط‌ها را جبران کند؛ بنابراین همیشه سوال اصلی این است که وضعیت بازار چطور خواهد بود؟

بازار در حال تثبیت است

محمدعلی رفیعی، کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت فعلی شاخص کل و شرایط حاکم بر بورس اظهار کرد: می‌توان گفت که بازار در حال تثبیت است و وضعیت فعلی مانند یک ماه پیش یا هفته‌های گذشته که اوضاع خراب بود، نیست. بازار اکنون آخرین زورهای مقاومت و اصلاح را می‌زند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، بازار متعادل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بهانه‌ها از بازار رفع شد و افرادی که منتظر بودند، تکلیفشان مشخص شد. مدیران شرکت‌های بورسی مشخص شدند و کسانی که می‌گفتند می‌خواهند فلان فرد را از دور فلان شرکت بورسی خارج کنند، به وقوع نپیوست و تمام افراد سر جایشان ابقاء شدند و انتخابات آمریکا به اتمام رسیده و ما دیگر بهانه‌ای برای اینکه منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود، نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: که اگر بازار را بنگریم می‌بینیم که تاکنون بدون در نظر گرفتن ریزش ۵۵ هزار واحدی روزهای اخیر، پس از مثبت شدن، ریزش زیادی در کار نبوده است. شاخص در ماه‌های اخیر یک رفت و برگشت به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد داشته و دوباره به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگشت و آن زمان گفتیم که می‌خواهند بازار ریزش داشته باشد. اکنون انتظار این است که بازار روند صعودی داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: شاید اکنون برخی از سهام کمی واقعی‌تر شده‌اند؛ ما در واقعیت صادراتی نداریم و نمی‌توانیم از برخی سهم‌ها انتظار داشته باشیم که وضعیت خوبی داشته باشند؛ اکنون با توجه به اینکه شاخص از نگاه من؛ اصلاح خود را به اتمام رسانده و در حال بازگشت است، نباید کسی نگرانی داشته باشد. در هفته‌های اخیر چند خبر خوب در رسانه‌ها آمد. یکی واکسن کرونا بود که تأثیر خود را همان روزهای اول در بورس‌های جهانی گذاشت و این مسئله مطمئناً در بازار سرمایه ما نیز تأثیر گذاشت.

وی ادامه داد: ما همچنان کشوری هستیم که امید زیادی به دولت نداریم که جز کشورهای اولی باشیم که واکسن آمریکا، سوئد یا بلژیک را بدهند. اما با خبر اینکه واکنش ایران در راه است، تأثیر مثبتی به بازار وارد شده است. اما اینکه چرا بازار گاهی به یکباره ریزش زیادی دارد؟ به طور مثال چند بار این اتفاق افتاد و بعضی از سهم‌ها بر شاخص تأثیر گذاشتند؛ مثلاً برخی از روزها لیدرهای اصلی از جمله "فارس"، "شستا" و پالایشی‌ها همگی قرمز بودند و برعکس آنکه همواره لیدر بازار پالایشی‌ها بودند، در این بهبود وضعیت، لیدر بازار پالایشی‌ها نبودند.

به نظر می‌رسد بازار اصلاح خود را تمام کرده و می‌توانیم منتظر بهبود اوضاع باشیم. اما باید به مخاطبان بگوییم که حواسمان باشد اتفاقات تیرماه و سه ماهه نخست سال را رقم نزنیم زیرا کمترین اتفاق و حرف و حدیث بر این بازار اثر می‌گذارد

به نظر می‌رسد اصلاح تمام شده باشد

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با این حال به نظر می‌رسد بازار اصلاح خود را تمام کرده و می‌توانیم منتظر بهبود اوضاع باشیم؛ اما باید به مخاطبان بگوییم که حواسمان باشد اتفاقات تیرماه و سه ماهه نخست سال را رقم نزنیم زیرا کمترین اتفاق و حرف و حدیث بر این بازار اثر می‌گذارد. ما باید بازهم برای بازار منتظر یک صعود تا کانال ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد باشیم حتی می‌توان گفت تا کانال ۲ میلیون؛ اما این احتمال که کانال مذکور دوباره یک بازگشت داشته باشد وجود دارد.

رفیعی تاکید کرد: ما ابتدای امسال یک اصلاح داشتیم و با لیدری شبندر و شپنا بازار به رقم اصلی خود برگشت. بنابراین باز هم چنین احتمالی وجود دارد و باز هم امسال یا اوایل سال ۱۴۰۰ با توجه به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و تأثیری که ممکن است در بازار بگذارد، اصلاح داشته باشیم. اما اینکه فکر کنیم بازار از شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ بدون وقفه به ۲ میلیون واحد برسد، این طور نیست و با نوسان همراه خواهد بود.

وی گفت: بازی سه روز مثبت، دو روز منفی و دو روز مثبت، سه روز منفی به دلیل اینکه همچنان اخبار مختلف مطرح می‌شود ادامه خواهد داشت و چون بازار سرمایه سرگردان است، همینطور خواهد ماند؛ مگر اینکه اتفاقی بیافتد. به طور مثال رئیس جمهوری جدید آمریکا در واقعیت برخی از تحریم‌های ما را بردارد. مانند کشتیرانی، نفتی، بانکی. آن زمان می‌توانیم بگوییم که بازار رشد بسیار عجیبی خواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری کشور چه تأثیری خواهد داشت؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ضمن تشریح تأثیر انتخابات ریاست جمهوری کشور یادآور شد: زمانی که احمدی نژاد برای اولین دولتش در انتخابات شرکت کرد و وارد رقابت شد، بازار نه به این قوت که در این چندسال اخیر قوت پیداکرده است، اما آن زمان برقرار بود. با اینکه بازار آن چنانی نداشتیم و بازار در حال تلاش بود که خودش را بالا بکشد، اما آن زمان احمدی نژاد گفت من هیچ اعتقادی به بازار سرمایه ندارم. بنابراین این بازار همان که بود هم از بین رفت. درنتیجه باید ببینیم چه کسی کاندید می‌شود. آیا کسی با افکار احمدی نژاد آن زمان سرکار خواهد آمد؟ احمدی نژاد سال ۸۲ یا اکنون؟

رفیعی اظهار کرد: یکی از اتفاقات بدی که در دولت فعلی رخ داد و باعث ریزش شد، جو بی اعتمادی بود که دولت ایجاد کرد. اولین کاری که دولت بعدی باید انجام دهد ازآنجاکه شاید دولت نخواهد سرمایه گذار به بازار سرمایه اعتماد کند زیرا نیازش را برطرف کرده است و با افتخار می‌گویند کسری آنها رفع شده است، بازگرداندن اعتماد است. یعنی باز روز از نو روزی از نو.

وی تشریح کرد: آیا کسی که ۳۰ درصد سرمایه‌اش را در این بازار از دست داده است، راضی می‌شود که بازار سرمایه از بازارهای موازی بهتر است؟ شاید روزی که برنامه قطعی یا غیرقطعی کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام شود، تأثیرش در بازار مشهود باشد. اینکه آن فرد کیست و عقبه فکری‌اش چیست نیز بسیار مهم است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر بایدن تحریم‌ها را لغو کند و فرد منتخب در ایران رویکرد مثبتی نسبت به بازار داشته باشد، بازار سرمایه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند اظهار کرد: سال گذشته در آبان ماه بازار بین ۶۵۰ و ۷۰۰ هزار واحد معامله می‌شد و همه تعجب کرده بودند که بازار چه خواهد شد؟ امیدشان این بود که در دی ماه به ۹۰۰ هزار واحد می‌رسیم؛ در نمایشگاه بازار سرمایه در کیش تمام کارشناسان اعتقاد داشتند که در دی ماه ممکن است به ۹۰۰ هزار واحد برسیم. بنابراین احتمالش هست که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را رد کنیم و رکوردهای جدیدی به ثبت برسانیم.

منبع: تحلیل بازار

کد خبر 463333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.