این آخرین شانس اروپایی‌ها برای نجات برجام است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به داده های تجارت بین ایران و اروپا بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت که سه کشور اروپایی عضو برجام تعهدات برجامی خود را به شدت نقض کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در رشته توییتی نوشت: "در نشست وزرای اعضاء باقی‌مانده در برجام، بر این نکات تاکید کردم:

۱- این آخرین شانس اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای نجات برجام است؛

۲- آمار روابط تجاری ایران و اروپا در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۴ ثابت می‌کند که اتحادیه و سه کشور اروپایی عضو برجام به صورت جدی تعهدات برجامی خود را نقض کرده‌اند؛

۳- سه کشور اروپایی عضو برجام، در آسیب جدی که به ایرانیان وارد شده، شریک ایالات متحده هستند.

جدول زمانی برجام (یک مساله) جدانشدنی از توافق است و مذاکره دوباره امکان پذیر نیست. بحران‌ها و تسلیحات منطقه ما عمدتاً از آمریکا و سه کشور اروپایی نشات گرفته است.

دموکراسی‌ها نمی‌توانند نقض مصوبه مجلس را از ایران درخواست کنند. همه باید به برجام بازگردند. زمانی که آمریکا و سه کشور اروپایی به وظایف خود عمل کنند ایران سریعاً از اقدامات انجام شده در واکنش به خروج غیر قانونی آمریکا (و نقض عهد آشکار سه کشور اروپایی) رو بر می‌گرداند. ایرانی‌ها باید لغو تحریم‌ها را احساس کنند. "

گفتنی است، وزیران امور خارجه عضو برجام امروز در بیانیه‌ای در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کردند: "نشست وزیران خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز ٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد.

اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش‌هایشان در این جهت تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزرا بر اهمیت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی‌آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

این بیانیه تصریح کرد که وزیران امور خارجه عضو برجام یادآورشدند برجام که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. "

کد خبر 463323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.