چهار دلیل برای اضافه کردن خیار به رژیم غذایی/ایستاده غذا نخورید

عوارض ایستاده غذا خوردن، بهبود عملکرد مغز در شب‌های امتحان با تغذیه مناسب، خواص بی‌نظیر کنگر فرنگی برای کاهش قند خون، چهار دلیل برای اضافه کردن خیار به رژیم غذایی و تغییر عادت غذایی در فصل سرما را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک رژیم شناس و متخصص تغذیه با اشاره به اینکه زمانی که ایستاده غذا می‌خورید بدن نمی‌تواند گوارش خوبی داشته باشد، اظهار کرد: به طور کلی یک اصل برای خوردن غذا که شامل زمان، مکان و حالت درست است باید همیشه رعایت شود. در صورت رعایت این وضیعت‌های صحیح، خوردن غذا با حالت آرامش انجام می‌شود. در صورتی که غذا را در شرایط استرس و یا به صورت ایستاده بخورید، درک درستی از مقدار و طعم غذا نخواهید داشت.

شهاب اولیایی، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد ارزیابی چشایی در افرادی که به حالت نشسته غذا می‌خورند، به مراتب بیشتر از افرادی است که در حالت ایستاده غذا می‌خورند. در واقع غذا خوردن به حالت نشسته، سیستم گوارش شما را دچار اختلال نمی‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که سرپا غذا می‌خورید بدن نمی‌تواند گوارش خوبی داشته باشد و به درستی غذایی که دریافت کرده را هضم کند. برای همین حتماً زمانی را برای خود و غذا خوردنتان اختصاص دهید تا از هر لقمه‌ای که به دهان می‌برید، استفاده کنید.

این رژیم‌شناس و متخصص تغذیه، بیان کرد: هر نوع عملی که منجر به ایجاد استرس و سرعت بالای غذا خوردن می‌شود را از خود دور کنید زیرا استرس، کار گوارش را دچار اختلال جدی می‌کند. نشسته و در حالت آرام غذا خوردن به تعادل غذایی کمک کرده و اجازه نمی‌دهد که بدن دچار مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن شود.

اولیایی، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم تا حد امکان بهترین حالت، زمان و مکان را برای غذا خوردن خود اختصاص دهید. حداقل زمان غذا خوردن بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است تا فرآیندهای کامل مربوط به هضم و جذب انجام شود.

تغییر عادت غذایی در فصل سرما

در فصل سرما به دلیل اینکه بدن بتواند دمای خود را کنترل کند و در حد اعتدال بماند، عادات غذایی فرد تغییر می‌کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در فصول سرد سال بدن تمایل بیشتری به مصرف غذاهای با کالری و چربی بالا پیدا می‌کند، اظهار کرد: کوتاه شدن روز و تغییرات آب و هوایی باعث کاهش میزان فعالیت فرد می‌شود و از سوی دیگر افزایش نیاز بدن به کالری با کاهش فعالیت بدن جبران می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه اگر در این فصل مراقب تغذیه خود نباشیم امکان افزایش وزن نیز وجود دارد، افزود: مصرف تنقلات در این فصل افزایش می‌یابد و آجیل‌ها و مغزها به دلیل چربی بالایی که دارند زمینه ساز افزایش وزن بدن می‌شوند به خصوص تخمه آفتاب گردان که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را چربی تشکیل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا در فصول سرد سال، باید رژیم غذایی به نحوی باشد که سیستم ایمنی بدن تقویت شود، تصریح کرد: برای ترشح آنتی بادی‌ها و افزایش سیستم ایمنی سلولی (گلبول‌های سفید) بدن نیاز به مصرف پروتئین کافی با منشأ حیوانی و گیاهی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره اینکه مصرف روزانه یک تخم مرغ حدود هشت گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، گفت: افرادی که مبتلا به چربی خون هستند نگران کلسترول موجود در تخم مرغ نباشند، زیرا میزان کلسترول آن به حدی است که مشکلی برای این افراد ایجاد نمی‌کند.

نوروزی با بیان اینکه مرغ، ماهی و گوشت و حبوبات منبع خوبی برای پروتئین حیوانی و گیاهی مورد نیاز بدن هستند، افزود: مصرف روزانه یک پیاله خوراک لوبیا می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کند و افراد بالغ در روز حداکثر به ۸۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه دو پرتغال می‌تواند نیاز بدن را به ویتامین سی برطرف کند، اظهار کرد: ویتامین‌هایی مانند دی، سی، آ، در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است، از همین رو توصیه به مصرف مکمل‌های غذایی برای جبران کمبود ویتامین دی، مصرف پرتغال و کیوی، هویج و شلغم و سبزیجات و زینک وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف سبوس گندم، ران مرغ و نان کامل زینک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، اضافه کرد: مصرف مایعات کافی در زمان ابتلاء به کرونا موجب می‌شود که ویروس از طریق مخاط دفع شود و بیمار دوران نقاهت آسان‌تری را سپری کند. انجام فعالیت بدنی متوسط و روزی ۲۰ دقیقه پیاده روی در محیط منزل نیز در افزایش سطح سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

خواص بی‌نظیر کنگر فرنگی برای کاهش قند خون

کنگر فرنگی فواید درمانی بسیاری دارد و می‌تواند به میزان قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری کند. کنگر فرنگی یکی از سبزیجات بسیار مفیدی است که به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌شود. تحقیقات نشان داده است این گیاه خاصیت ضد دیابتی دارد. تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد موش‌هایی که از عصاره استخراج شده از کنگر فرنگی استفاده کرده‌اند دارای سطح گلوکز پایین‌تری هستند.

شواهد نشان داده است پلاسمای خون این موش‌ها حاوی کلسترول و تری گلیسیرید پایین‌تر بوده و همچنین غلظت پایین‌تری از لیبوپروتئین نسبت به موش‌های دیگر در خون آن‌ها دیده شده است. متخصصان تغذیه می‌گویند گنجاندن کنگر فرنگی به رژیم غذایی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. برای مثال سالاد کنگر فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و خاصیت ضددیابتی دارد. از این رو افراد می‌توانند از این سالاد به صورت روزانه در کنار وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

برای تهیه این سالاد به دو کنگر فرنگی بزرگ، دو پیمانه آب، نصف پیمانه جعفری خرد شده، سه قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، سه قاشق غذا خوری روغن زیتون، دو قاشق چایخوری آویشن خورد شده، یک فیله ماهی کولی، نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه، یک چهارم قاشق چایخوری نمک، شش عدد قارچ خورد شده، و یک چهارم فنجان پنیر نیاز است.

آب و آب لیمو را در یک ظرف بزرگ ریخته و سپس کنگر فرنگی‌ها را پوست کنده و به آن اضافه کنید. سپس نمک، فلفل، آویشن، و باقی آب لیمو را در یک ظرف کوچک ریخته و مخلوط کنید. به تدریج روغن زیتون را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. کنگر فرنگی را خارج کرده و سپس تمامی مواد را با کمک مخلوط کن، خرد کنید. در مرحله آخر کمی بر روی آن پنیر اضافه کرده و میل کنید.

متخصصان تاکید دارند در کنار مصرف این سالاد، باید به یاد داشته باشید داشتن یک رژیم غذایی متوازن می‌تواند به سطح طبیعی قند خون شما و اجتناب از ابتلاء به دیابت کمک کند. داشتن تحرک روزانه و ورزش کردن مداوم می‌تواند به میزان قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری کند.

بهبود عملکرد مغز در شب‌های امتحان با تغذیه مناسب

یک متخصص تغذیه، با توجه به نزدیکی فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل امتحانات توجه به چند فاکتور اصلی و مهم برای بهبود عملکرد مغز برای دانش آموزان و دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ به طور کلی رعایت سه فاکتور خواب مناسب، فعالیت ورزشی خوب و تغذیه سالم ازجمله مواردی است که می‌تواند به بهبود عملکرد فرد در زمان امتحانات کمک شایانی کند.

احمدرضا درستی، اضافه کرد: در ابتدا باید گفت خواب مناسب اولین نکته‌ای است که می‌تواند کارایی مغز را تا حدود زیادی بهبود بخشیده چراکه اگر خواب فرد مناسب نباشد یادگیری مغز کاهش یافته و فرد علی رغم مصرف مواد غذایی مناسب و مغذی از ویتامین‌ها باز هم نمی‌تواند به خوبی فعالیت داشته باشد چراکه با انجام این کار فرد به شکل ناخواسته تمام خون را به دستگاه گوارش فرستاده و بدین ترتیب مغز کارایی خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: با وجود غلط افراد مبنی بر مصرف غذاهای سنگین و بهبود عملکرد مغز باید گفت تغذیه دانش آموزان و دانشجویان باید متعادل باشد برای مثال فرد فقط با خوردن ماهی یا مغز دانه‌ها نمی‌تواند پاسخگوی فعالیت مناسب خود باشد چراکه مصرف تمام مواد غذایی مغذی در کنار یکدیگر می‌توانند به بهبود کارایی مغز کمک کنند.

درستی بیان کرد: تغذیه مناسب یعنی بهره‌مندی از سه وعده اصلی غذایی به همراه میان وعده پیش از ظهر و قبل از خواب توجه به این نکته حائز اهمیت است که وعده صبحانه به هیچ عنوان در زمان امتحانات نباید حذف شود.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: مصرف ماهی، مغز دانه‌ها یا مکمل‌هایی مثل امگا ۳، بادام زمینی، گردو به خصوص در وعده صبحانه، نان سبوس دار، عسل، خرما، تخم مرغ و مصرف دو تا سه لیوان شیر و لبنیات در کنار رعایت نکات ذکر شده سبب کارایی مناسب مغز شده و به این ترتیب فرد می‌تواند عملکرد بسیار خوبی در زمان امتحانات داشته باشد.

چهار دلیل برای اضافه کردن خیار به رژیم غذایی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خیار، ارزش غذایی بسیار کمی دارد اما این میوه ترد و باطراوت، تأثیر شگفت انگیزی بر سلامت اشخاص دارد که عبارتند از:

تنظیم دمای بدن

هیدراته ماندن، به ویژه در هوای گرم، برای حفظ بدن سالم ضروری است. بسیاری از افراد با نوشیدن آب به میزان کافی، مایعات روزانه خود را برآورده می‌کنند اما برخی از افراد از میوه و سبزیجات با محتوای آب زیاد مانند خیار، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی و پرتقال استفاده می‌کنند. مصرف مواد غذایی با محتوای آب زیاد، به بدن کمک می‌کند تا مدت بیشتری هیدراته بماند. خوردن این خوراکی‌ها از سرگیجه، ضعف‌های جسمی و گرمازدگی جلوگیری می‌کند. خیار همچنین به عنوان ادرار آور عمل می‌کند و بدن را ترغیب می‌کند تا دفعات بیشتری ادرار کند. ادرار، سموم را از سیستم شما دفع کرده و از ماندن آن‌ها در داخل کلیه یا دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند.

تغذیه پوست

خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بیماری زا کمک می‌کند. این موضوع به همراه محتوای بالای آب، خیار را به یک درمان طبیعی برای مراقبت از پوست تبدیل می‌کند. یکی از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از خیار برای پوست، قرار دادن برش‌های خیار بر روی چشم‌ها برای کاهش پف و تیرگی چشم است. برای کاهش تورم، آفتاب سوختگی و تسکین پوست تحریک شده و آکنه زده، می‌توانید برش‌های خیار را مستقیم روی پوست قرار دهید.

کاهش خطر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرناک است که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. برخی از این فاکتورهای خطرناک شامل سطح بالای قند خون، فشار خون بالا و میزان کلسترول بد خون است. مصرف منظم خیار در حفظ سطح سالم قند خون، فشار خون و کلسترول در بدن نقش دارد. تناسب اندام و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی می‌تواند تا حد قابل توجهی خطر ابتلاء به سندرم متابولیک را کاهش دهد. ثابت شده خوردن خیار تأثیر مهمی در مهار علائم خاص سندرم متابولیک دارد. خیار حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی تلخ مزه کوکوربیتاسین است که یک ترکیب گیاهی طبیعی است که در کدو تنبل وجود دارد. متخصصان بهداشت معتقدند که کوکوربیتاسین‌های خیار به منظور کنترل سطح قند خون به تنظیم انسولین کمک می‌کنند. خیار همچنین حاوی استرول، نوعی لیپید موجود در گیاهان است که به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. خوردن خیار به دلیل پتاسیم زیاد می‌تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند.

تسکین درد آرتروز

نقرس نوعی آرتروز است که در صورت وجود بیش از حد اسید اوریک در جریان خون ایجاد می‌شود. اگر علائم نقرس به موقع تشخیص داده شود، نوشیدن مقدار زیادی آب به بدن کمک کند تا اسید اوریک اضافی را دفع کند. با این وجود، در صورت تجمع بیش از حد اسید اوریک، کاهش درد مفاصل دشوار است. خیار به دلیلی خواص ضد التهابی کوکوربیتاسین می‌تواند به تسکین مفاصل دردناک و متورم کمک کند.

کد خبر 463157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.