کمبود سرانه فضای سبز در منطقه ۸

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان نداشتن کمربند سبز، منطقه جنگلی و محوطه‌های درختکاری بزرگ در سطح این منطقه را از دلایل کمبود سرانه فضای سبز و پرکاربرد بودن فضای سبز موجود برشمرد.

محمد کیهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۸.۵ مترمربع است، اظهار کرد: سرانه اکولوژیک استان اصفهان ۶.۲۷ مترمربع است که با توجه به جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری منطقه هشت در حال حاضر سرانه فضای سبز بسیار پایینی دارد.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، در سال‌های آینده با آزادسازی صحرای پرتمان و محدوده باغ گله واقع در محله شمس آباد، سرانه فضای سبز این منطقه چشمگیر افزایش خواهد یافت.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیان اینکه پایین بودن سرانه فضای سبز در منطقه باعث فشار بیش از حد بر فضای سبز موجود و تخریب سه تا چهار برابری آن می‌شود، تصریح کرد: پراکندگی فضای سبز و کوچک بودن آن‌ها باعث غیرقابل استفاده بودن بسیاری از قطعات شده که همین مسئله موجب استفاده زیاد مردم از پارک‌های منطقه شده و مشکلات فراوانی را در فصول بهار و تابستان ایجاد می‌کند؛ همچنین بالا بودن متراژ چمن در سطح منطقه و کمبود آب، یکی دیگر از معضلات فضای سبز بوده که این منطقه با دارا بودن ۵۴۶ هزار مترمربع چمن، جزء مناطق صدرنشین در متراژ چمن است.

وی گفت: نداشتن کمربند سبز، منطقه جنگلی و محوطه‌های درختکاری بزرگ در سطح منطقه هشت، یکی دیگر از دلایل کمبود سرانه فضای سبز و پرکاربرد بودن فضای سبز موجود است.

کیهانی تأثیر پذیری چاه‌های سطح منطقه از آب‌های سطحی به دلیل عمق کم چاه‌های این منطقه را از دیگر معضلات پیش‌رو در فضای سبز دانست و اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توسعه سیستم آبیاری تحت فشار در اکثر مادی‌ها و خیابان‌های سطح منطقه، به نوعی با این معضل مقابله شده است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن ۲۶۰ هزار مترمربع از مادی‌های اصفهان در داخل منطقه هشت و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای برای فضای سبز حاشیه اکثر آن‌ها طی سه سال اخیر، یکی از اقدامات مفید در کاهش مصرف آب و حفظ فضای سبز حاشیه مادی‌ها است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیان اینکه دارا بودن ۱۳۳ هزار اصله درخت در سطح منطقه و لوله‌کشی و آبرسانی به تمامی این نقاط، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته جهت اهمیت دادن به ایجاد فضای سبز پایدار است، تصریح کرد: در نظر گرفتن مبلغی در حدود ۲۶ میلیارد ریال بابت اجرای سیستم‌های تحت فشار و لوله کشی‌های کلکتور و منبع ذخیره آب در طی سه سال اخیر، اقدامی شایسته در جهت مقابله با بحران کم‌آبی و خشکسالی بوده است.

کاشت ۳۳ هزار مترمربع چمن در منطقه هشت

وی با اشاره به مرحله نخست چمن‌کاری در سطح منطقه، خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۳ هزار مترمربع کاشت چمن شامل چمن رول گرمسیری، رول نستوکا و همچنین بذرکاری از ابتدای مهرماه سال جاری در سطح منطقه انجام شده و حدود ۵۷ هزار مترمربع نیز در اسفندماه سال جاری و فروردین سال آینده کاشته می‌شود.

کیهانی گفت: در سال جاری حدود پنج میلیارد ریال جهت کاشت چمن رول و حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه کاشت چمن بذری شده است.

وی افزود: طبق مصوبه حذف گونه‌های پُر نیاز آب سازمان پارک‌ها سالیانه چمن کاری برخی از نقاط غیر ضرور از جمله پارک‌های محلی کوچک (لچکی‌های فضای سبز کوچک) که تردد کمتری در آن‌ها انجام می‌شود، به علت پرمصرف بودن آب باید حذف شود.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان گفت: در سال ۹۹-۹۸ در منطقه هشت باید ۵۴ هزار مترمربع چمن پرنیاز که اکثراً از لچکی‌های فضای سبز و مکان‌های کم‌تردد است، جمع‌آوری و در مقابل برخی از گونه‌ها از جمله جونیپروس، نسترن و سایر گونه‌های تولید شده در مرکز تحقیقات جروکان جایگزین شود، در اصل گونه‌های پرآب حذف و گونه‌هایی با نیاز آبی کمتر کاشته می‌شود.

کد خبر 463131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.