سقوط ۷۰ درصدی صنعت گردشگری جهان

گردشگری ورودی در سراسر جهان به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۰ نزدیک ۷۰ درصد کاهش داشته تا صنعت گردشگری بدترین سال در تاریخ خود را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درباره وضعیت این صنعت منتشر شد. بر اساس این گزارش تعداد گردشگران بین‌المللی بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری در مقایسه با سال قبل ۹۰۰ میلیون نفر کاهش یافته است. این یعنی درآمد گردشگری بین‌المللی ۹۳۵ میلیارد دلار ضرر دیده که ۱۰ برابر از بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۹ بیشتر است.

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری دراین باره گفته است: "از زمان آغاز این بحران، سازمان جهانی گردشگری اطلاعات قابل اعتمادی را درباره تاثیرات بی‌سابقه همه‌گیری ویروس کرونا بر گردشگری جهانی در اختیار دولت‌ها و کسب و کارها قرار داده است. گرچه خبرهای کشف واکسن کرونا موجب تقویت اعتماد گردشگران شده است اما تا بهبود این شرایط راهی طولانی در پیش داریم. بنابراین باید تلاش‌هایمان را برای بازکردن ایمن مرزها و حمایت از مشاغل و کسب و کارهای وابسته به گردشگری مضاعف کنیم. بیش از پیش روشن است که صنعت گردشگری یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب‌ها را بر اثر این بحران بی‌سابقه متحمل شده است".

سازمان جهانی گردشگری پیش بینی کرده است که میزان گردشگران بین‌المللی در کل سال جاری میلادی ۷۵ درصد کاهش داشته باشد. در این شرایط صنعت گردشگری با کاهش یک میلیون نفر گردشگر و همچنین از دست دادن ۱.۱ تریلیون دلار، ۳۰ سال عقبگرد کرده است. این افت گسترده گردشگری به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ می‌تواند منجر به ضرر اقتصادی دو تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی جهان شود.

کاهش ورود گردشگران در مناطق مختلف جهان

محدودیت‌های سفر مانعی برای بهبودی اوضاع

آسیا و اقیانوسیه، اولین منطقه‌ای است که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. این منطقه بالاترین میزان محدودیت سفر را تا به امروز تجربه کرده است به طوری که در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش ۸۲ درصدی گردشگر ورودی داشته است. این آمار در خاورمیانه ۷۳ درصد ثبت شده است. (ایران در دسته بندی سازمان جهانی گردشگری جز منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود).

آسیا و اقیانوسیه همچنان نزول تقریباً ۱۰۰ درصدی را در سپتامبر و اکتبر ثبت کردند، که نشان دهنده بسته شدن مداوم مرزها در چین و سایر مقاصد مهم منطقه است. از طرفی آمریکا از ماه ژوئن با کاهش نسبتاً کمتری در ورودهای بین‌المللی شاهد بهبود تدریجی بوده که این نشان دهنده باز شدن تدریجی مرزها است.

کاهش گردشگران ورودی به منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰ به تفکیک ماه

داده‌ها همچنان منعکس کننده تقاضای بسیار ضعیف برای سفرهای خروجی است. با این حال، برخی از بازارهای بزرگ مانند ایالات متحده، آلمان و فرانسه در ماه‌های اخیر علائم بهبودی نسبی اوضاع را نشان دادند. علاوه بر این، تقاضا برای گردشگری داخلی در برخی بازارها از جمله چین و روسیه همچنان در حال رشد است.

انتظار می‌رود اعلام تولید واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون به تدریج اعتماد مصرف کننده را افزایش دهد. سناریو و پیش بینی سازمان جهانی گردشگری از وضع این صنعت در بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تا نیمه دوم ۲۰۲۱ شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت. با این حال برای بازگشت به شرایط عادی گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ بین دو تا چهار سال زمان نیاز است.

کد خبر 463073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.