واکنش‌های داخلی عراق به حمله به منطقه سبز بغداد

تعدادی از مسئولان، روسای جریان ها و گروه‌های عراقی به حمله یکشنبه شب به منطقه «سبز» در مرکز بغداد که سفارت آمریکا و برخی از ساختمان های مهم حکومتی در آنجا قرار دارد، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایمنا، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای حمله یکشنبه شب به منطقه سبز بغداد را "تروریستی" خواند و گفت که "این اقدام نقض حاکمیت کشور به شمار می‌رود و به وجهه بین‌المللی عراق و روابط خارجی آن با هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک، خدشه وارد می‌کند و باید نیروهای امنیتی عاملان آن را تحت پیگرد قرار دهند. "

«یحیی الرسول» سخنگوی «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز در بیانیه‌ای حمله یاد شده را برای "ضربه زدن به امنیت شهروندان و تضعیف وجهه نظام و برهم زدن ثبات" دانست و گفت که "اجازه خدشه به امنیت مراکز دیپلماتیک در بغداد داده نخواهد شد و نیروهای امنیتی افراد قانون‌شکن را تحت تعقیب قرار خواهند داد. "

کتائب حزب الله عراق نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای حمله به "سفارت شرارت (سفارت آمریکا) در این برهه زمانی را اقدامی بی ضابطه" دانست و گفت که طرف‌های ذیربط باید عاملان آن را تحت پیگیری قرار داده و دستگیر کنند.

کتائب حزب الله افزود که "ما حمله بی هدف به مقر نظامی در سفارت آمریکا را محکوم می‌کنیم زیرا تهدیدی واقعی برای جان غیرنظامیان (عراقی) ایجاد می‌کند. "

وی همچنین خواهان "تخلیه مظاهر فعالیت نظامی آمریکا در مناطق مسکونی امن بغداد شد. "

جریان حکمت ملی عراق نیز به نوبه خود "هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک را به زیان وجهه عراق و رفتاری فردی و محکوم دانست. "

مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز به نوبه خود گفت: "کسی حق ندارد خارج از چارچوب نظام از سلاح استفاده کند. "

وی اظهار کرد: "دولت باید وضعیت اضطراری در بغداد ایجاد کرده و از ارتش فقط برای حفاظت از غیرنظامیان و مراکز دیپلماتیک کمک بگیرد. "

صدر همچنین گفت: "پارلمان باید با سفارت آمریکا برای پایان دادن به اشغالگری و دخالت خود در امور داخلی عراق مذاکره کند. "

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق پیش از این به حمله راکتی یکشنبه شب به منطقه «سبز» در مرکز شهر بغداد که سفارت آمریکا در آنجا قرار دارد، واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک گروه قانون شکن یکشنبه شب چند راکت به سمت منطقه سبز در بغداد شلیک کرد که مشخص شد که از منطقه پادگان الرشید شلیک شده و در داخل یک مجمع مسکونی اصابت کرده است.

این بیانیه افزود: در اثر اصابت این راکت‌ها، خسارت مالی به این ساختمان‌ها و تعدادی خودروی غیرنظامی وارد شد اما به کسی آسیبی نرسید.

سفارت آمریکا در بغداد یکشنبه شب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که خسارت جزئی به مجتمع سفارت وارد آمده اما کسی آسیب ندیده است.

این بیانیه از مسئولان عراقی خواست تا جلوی تکرار این حملات را بگیرند.

هنوز یک فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

خبرنگار ایرنا از منطقه الکراده در نزدیک منطقه سبز بغداد یکشنبه شب از حمله راکتی به سمت سفارت آمریکا واقع در این منطقه و واکنش سامانه‌های موشکی مستقر در این سفارت خبر داده بود.

وی افزوده بود که شلیک راکت‌ها و واکنش سامانه‌های موشکی سفارت آمریکا به آن باعث رعب و ترس شدیدی در بین مردم منطقه شده است.

به گفته عراقی‌ها، سفارت آمریکا همانند سفارتخانه‌های سایر کشورهای جهان در بغداد کارکرد عادی و دیپلماتیک ندارد بلکه آمریکا با استقرار سامانه‌های موشکی و نیروهای نظامی خود، این سفارت را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده که امنیت شهروندان بغداد و عراق را تهدید می‌کند.

منبع: ایرنا
کد خبر 463061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.