آلودگی هوای امروز اصفهان ریشه‌ای چند ده ساله دارد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان گفت: دلیل اصلی این آلودگی‌ها که مربوط به امروز نبوده و ریشه‌ای به قدمت چند ده سال دارد و علت آن سیاست گذاری‌های غلط در سطوح ملی و منطقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اصفهان رتبه اول آلودگی هوای با منشأ انسانی را در بین تمام کلانشهرهای کشور دارد. این شهر در ۹ ماهه اول سال جاری تنها چهار روز هوای پاک داشته و ۱۷ روز هوا آلوده بوده و سایر روزها هوای اصفهان سالم بوده است؛ از روزهای آلوده سال ۵ روز هوا ناسالم برای تمام شهروندان بوده است.

وی افزود: دلیل اصلی این آلودگی‌ها که مربوط به امروز نبوده و ریشه‌ای به قدمت چند ده سال دارد و علت آن سیاست گذاری‌های غلط در سطوح ملی و منطقه‌ای است، ساخت صنایع آلاینده بدون مکان یابی درست و بیش از ظرفیت قابل تحمل منطقه، تولید خودروهای غیر استاندارد و با حجم زیاد، است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان تصریح کرد: تنها در شهر اصفهان روزانه بیش از ۵۰۰ خودرو شماره گذاری می‌شود و این در شرایطی است که خروج وسایل نقلیه فرسوده از شهر در حد صفر است.

وی ادامه داد: تبدیل شدن شهر اصفهان به کریدور عبور خودروها از مناطق مختلف کشور باعث ایجاد آلودگی بسیاری در شهر می‌شود و بلند مرتبه‌سازی‌های گذشته در مکان‌هایی که باعث کاهش عبور هوا و محبوس شده آلودگی در شهر شده است، نیز از دیگر عوامل آلودگی هوای اصفهان است.

زندآور اضافه کرد: کم بود میزان بارندگی، نبود فرهنگ سازی درست در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی، فرسودگی و دودزا بودن وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت صنایع آلوده کننده حتی در روزهای پرخطر سال و مشخص نبودن وظیفه و حیطه اختیارات ادارات و سازمان‌های مختلف از دیگر دلایل اصلی آلودگی هوای شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری در دوره پنجم به دور از دیدگاه سیاسی و به صورت تخصصی، با وجود تمام مشکلات و موانع مالی با افتتاح خط یک مترو و تلاش در ساخت هرچه سریع‌تر خط دوم به دنبال گسترش حمل و نقل پاک در شهر است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت رینگ چهارم حفاظتی شهر به منظور کاهش بار ترافیکی و در نتیجه آلودگی هوا، خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و برنامه‌ریزی برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده، آغاز نوسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده که حدود ۳۰ درصد آن انجام شده، نظارت بر خودروها با ابزار معاینه فنی و تصویب عوارض آلایندگی هوا برای خودروهای باری و همچنین نگاه ویژه به این موضوع در برنامه پنج ساله اصفهان ۱۴۰۵ گوشه‌ای از اقدامات در دوره پنجم مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هواست.

زندآور گفت: با این وجود باید به این نکته توجه کنیم که شرایط امروز شهر اصفهان بسیار بحرانی است و باید در سطح کلان کشوری و در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت سیاستگذاری‌های درست انجام شود تا بتوانیم با برون‌رفت از شرایط بسیار پیچیده امروز آینده روشن‌تری را برای مردم شهر رقم بزنیم.

کد خبر 463008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.