باقری: کادر درمانی در ۱۰ ماه گذشته به اندازه ۱۰ سال کار کردند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه عملکرد کادر درمانی ایران در عرصه مقابله با کرونا بهتر از کشورهای اروپایی بوده است، گفت:کار درمانی در ۱۰ ماه گذشته به اندازه ۱۰ سال کار کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از سپاه نیوز، سردار سرلشکر محمد باقری در آئین تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و پرستاران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در محل این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: جامعه پرستاری کشور افتخار می‌کنند که روز میلاد حضرت زینب (س) به نام روز پرستار مزین شده است؛ چراکه حضرت زینب (س) در دامان حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) تربیت یافتند در سختی‌ها و مشقت‌ها همواره حافظ دین خدا و ائمه طاهرین بودند و همواره در راستای اعتلای دین گام برداشتند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری کشور و همه بانوان باید حضرت زینب (س) را در زندگی الگوی خود قرار دهند، افزود: در تاریخ اسلام از حضرت زینب (س) به‌عنوان بانوی بزرگواری که به لحاظ شخصیتی نزدیک به معصومین (ع) است نام برده شده و القابی، چون عالمه غیر معلمه، صدیقه، ممتحنه، فاضله، رشیده و کریمه به ایشان نسبت داده شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: ایشان نمونه پاسداشت عفاف و حجاب، ام‌المصائب، غمخوار صدیق امام حسین (ع) و جانباز و آزاده حادثه کربلا بودند.

باقری با اشاره به خدمات فزاینده‌ای که جامعه پزشکی و کادر درمانی در دوران ۱۰ ماهه مقابله با کرونا داشته‌اند، گفت: این ایام ۱۰ ماهه مقابله با کرونا ما را به یاد فداکاری‌های جامعه پزشکی کشور در دوران دفاع مقدس می‌اندازد که البته تفاوت‌هایی نیز با آن دوران دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس به طور معمول، کار برای جامعه پزشکی کشور مدتی سبک بود، اما در شب‌های عملیات، بخشی از کادر درمانی و پزشکی به خطوط مقدم اعزام شده و کار شبانه‌روزی و طاقت‌فرسایی را انجام می‌دادند و حتی به شهادت می‌رسیدند؛ در عین حال نیز بخش‌های دیگری از کادر پزشکی در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها مشغول مداوای رزمندگان و مجروحان بودند که از شرایط امنیتی بهتری نسبت به بخش اول برخوردار بودند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اما جامعه پزشکی کشور در ۱۰ ماه گذشته و در مقابله با بیماری کرونا همواره در خط مقدم جبهه قرار داشته و نیروهای مسلح به عنوان پشتیبانی‌کننده از آنان حمایت می‌کند؛ در جبهه مقابله با کرونا، رزمنده‌ای که در خطوط مقدم می‌جنگد، تیر و ترکش می‌خورد و پایش بر روی مین می‌رود، امروز کادر درمانی و جامعه پزشکی کشور است.

باقری با بیان اینکه جمع حاضر پرچم‌داران خطوط مقدم جبهه مقابله با بیماری کرونا هستند، گفت: موضوع سلامتی مردم، بازنشستگان و کارکنان نیروهای مسلح، از جمله مواردی است که شما عزیزان تاکنون با تلاش مضاعف جهت تحقق آن گام برداشته‌اید.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا حداقل طی یک قرن گذشته به لحاظ همه‌گیری، بیماری نادری بوده که دنیا را درگیر خود کرده است، تصریح کرد: این بیماری ناشناخته بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه پزشکی و دارای زیرساخت‌های وسیع را با غافلگیری مواجه کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: کشور ما که به لحاظ زیرساخت‌های درمانی از وضعیت متوسطی برخوردار است و خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی جامعه پزشکی، کادر درمانی و پرستاری توانسته است در قیاس با کشورهایی که به لحاظ زیرساخت از وضعیت بسیار مطلوب‌تری برخوردارند، عملکرد بهتری را در حوزه درمان و کاهش میزان تلفات نشان دهد.

باقری افزود: این در حالی است که کشور آمریکا با این سطح از ادعا در حوزه علوم پزشکی و برخورداری از زیرساخت‌های قابل توجه، امروز دارای بیشترین تعداد بیمار و بالاترین میزان تلفات انسانی است؛ همچنین پس از آن هم کشورهای مطرح اروپایی را مشاهده می‌کنیم که در حوزه مقابله با کرونا وضعیت نامناسبی دارند که از نسبت جمعیت به تخت یک و نیم به هزار برخوردارند؛ در برابر، ایران از نسبت جمعیت به تخت هفت در هزار برخوردار است.

وی ادامه داد: امروز کشورهای اروپایی که به لحاظ امکانات دارویی، درمانی، زیرساخت‌های بهداشتی، سطح رفاه در شرایط مطلوبی قرار دارند و همچنین تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیستند، روزانه بیش از ۵۰۰ تَن تلفات دارند؛ در شرایطی که سطح تلفات کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه و میزان کمبود امکانات به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است که این بیانگر تلاش بی وقفه کادر درمان و جامعه پزشکی و پرستاری کشور است که از جان و عمر خود مایه گذاشته‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره تلاش بی‌وقفه و مدیریت صحیح در حوزه مقابله با کرونا، گفت: کادر درمانی کشور ما در طی این ۱۰ ماه به اندازه ۱۰ سال کار و تلاش کردند تا این بیماری را کنترل کنند؛ در حالی که برآوردها این بود که در پاییز امسال میزان تلفات تا هزار نفر برسد، اما به واسطه همین تلاش‌های مجدانه بود که میزان تلفات روزانه در کشور قبل از رسیدن به تعداد ۵۰۰ نفر سیر نزولی پیدا کرد.

باقری به نقش نیروهای مسلح در مقابله با ویروس منحوس کرونا اشاره و اظهار کرد: نیروهای مسلح هم در حوادث دفاعی و امنیتی که وظیفه ذاتی آن‌ها خدمت در این عرصه است و هم در بلایای طبیعی که گاهی کشور دچار آن می‌شود، همواره در صحنه حضور یافته و در حوزه امداد و نجات و درمان فعالیت می‌کنند و حتی بعد از آن حادثه ناگوار نیز برای بهبود آلام روحی، در کنار مردم قرار می‌گیرند؛ انصافاً بسیج و سایر نیروهای مسلح در حوزه مقابله با کرونا خوش درخشیدند.

وی اضافه کرد: نیروهای مسلح با برخورداری از ۵۸ بیمارستان و شش هزار تخت بیمارستانی که سه الی پنج درصد کل امکانات درمانی کشور را شامل می‌شود، همواره در کنار مردم قرار گرفته‌اند و با ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه‌ها و تلاش در حوزه تحقیقات و به دست آوردن کیت‌های آزمایشگاهی تلاش کرده‌اند تا این موضوع به خوبی مدیریت شود؛ همچنین بخش‌های مختلف بهداشت و درمان نیروهای مسلح در مبارزه با کرونا خوش درخشیدند و کادر درمانی بدون هیچ چشمداشتی در این رابطه حضور مؤثری داشتند. ان‌شاالله با همین اخلاص و تلاش و با ادامه فعالیت‌ها شاهد هرچه سریع‌تر ریشه‌کن شدن این بیماری خواهیم بود تا ملت ما بتوانند اهداف بلند خود را در حوزه‌های مختلف دنبال کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با بیان اینکه دوران دفاع مقدس برای ما درس‌های فراوانی داشت، گفت: مقابله با کرونا طی ۱۰ ماه گذشته آموزه‌ها و درس‌های فراوانی برای ما داشت و تجربه‌های زیادی در آن آموختیم که این آموزه‌ها باید برای تربیت نسل‌های آینده نگاشته و مورد استفاده واقع شود.

کد خبر 462969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.