توزیع روغن خوراکی همراه با اقدامات نظارتی

رئیس سازمان حمایت گفت: طبق دستورالعمل ابلاغ شده این سازمان، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان و بازرسان اصناف موظفند، ضمن برنامه‌ریزی مناسب و انجام بازرسی‌های موردی و مستمر، اقدامات نظارتی و بازرسی خود را بر چگونگی فروش و توزیع روغن خوراکی متمرکز کنند.

به گزارش ایمنا، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت با تاکید بر اینکه فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر تخلف و خلاف قانون است، اظهار کرد: باید رفتار همه عوامل فروش و توزیع کنندگان و نمایندگی‌های عرضه مورد رصد قرار گرفته و از انجام تخلف موضوعی به خصوص عرضه خارج از شبکه و گران فروشی جلوگیری شود. بدیهی است مسئولیت عملکرد کلیه ویزیتورها و عوامل پخش با واحدهای اصلی بوده و حتماً باید کنترل‌های لازم در این خصوص توسط این شرکت‌ها صورت گیرد.

وی افزود: طبق دستورالعمل ابلاغ شده این سازمان، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان و بازرسان اصناف موظفند، ضمن برنامه‌ریزی مناسب و انجام بازرسی‌های موردی و مستمر، اقدامات نظارتی و بازرسی خود را بر چگونگی فروش و توزیع روغن خوراکی متمرکز کنند.

رئیس سازمان حمایت افزود: اقدامات نظارتی برای اقلام یارانه‌ای و کالاهای اساسی همچنان با جدیت و با استفاده از توان و ظرفیت تمامی دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری بوده و تا کنون پرونده‌هایی نیز برای متخلفان تشکیل شده، اما انتظار داریم با خود کنترلی شبکه فروش، شاهد بروز تخلفاتی از این قبیل نباشیم.

تابش با تاکید بر اینکه بازرسان در واحدهای صنعت معدن و تجارت موظفند کماکان با نظارت لازم، با فروش اجباری کالاها همراه با روغن نباتی یا هر کالای دیگری به شدت مقابله و در صورت مشاهده تخلفات، برخورد قانونی کنند، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند تخلفات مشاهده شده را از طریق تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها گزارش کنند.

در ادامه شرکت‌های تولیدی و پخش روغن خوراکی اظهار کردند که کارخانجات روغن نباتی هیچ نقشی در فروش اجباری سایر کالاها همراه با روغن نباتی نداشته و فرایند فروش روغن نباتی در شبکه توزیع مطابق ضوابط انجام می‌شود، اما بعضاً تخلفاتی از سوی برخی عوامل فروش صورت می‌پذیرد که باید با آن برخورد شود.

این در حالی است که بررسی‌ها در اوایل آذر ماه نشان می‌دهد در برخی فروشگاه‌ها فروش روغن از یک برند منوط به خرید سایر اقلام از همان برند شده و مسئولان فروشگاه اذعان کرده‌اند که شرکت فروشنده هم، فروش روغن خود را مشروط به خرید اقلام دیگر آن برند کرده است. بررسی‌های میدانی بازرسان سازمان صمت استان تهران در اواخر آبان ماه نیز نشان داد تعدادی از شرکت‌های پخش و صنوف توزیعی، فروش روغن با مصرف خانوار را منوط به خرید سایر اقلام کرده‌اند.

اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می‌رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 462963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.