چه سرنوشتی در انتظار بی.آر.تی بندرگاه است؟

امروزه به کارگیری و توسعه سیستم‌های حمل و نقل عمومی راهکاری مناسب جهت کاهش ترافیک شهری محسوب می‌شود، اما انتخاب این سیستم باید متناسب با ویژگی‌های شهر و البته قابل رقابت با وسایل نقلیه شخصی باشد تا مطلوبیت کافی را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد شهرنشینی موجب افزایش تقاضای جا به جایی در مناطق شهری و در نتیجه افزایش استفاده خودروی شخصی شده است. امروزه مدیران شهری برای بالا بردن انگیزه شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی تدابیر مختلفی را در نظر گرفته اند یکی از موارد بهره بردن از روش‌هایی بوده که سرعت جا به جایی افراد را بالا ببرد از جمله ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه برای تسهیل حمل و نقل عمومی است.

البته در کشورهای پیشرفته سال‌ها است برای افزایش سرعت اتوبوس‌های درون‌شهری از روش‌های مختلفی مانند ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس‌ استفاده می‌شود چراکه سامانه اتوبوس تندرو توانسته پاسخگوی نیازهای مختلف شهروندان باشد.

این سامانه هم انعطاف‌پذیری سیستم حمل و نقل اتوبوسی و هم سرعت و اطمینان مترو را داراست. به این ترتیب که با وجود ایجاد راه‌های مختلف برای تسریع حرکت اتوبوس‌های این سامانه مانند تونل، زیرگذر، روگذر و مسیر ویژه یا چراغ‌های راهنمایی هوشمند، این اتوبوس‌ها با خطر تصادف بسیار کم رو به رو است.

رضا احمدی دانشجوی رشته حقوق که هر روز برای رفتن به دانشگاه و رسیدن به محل کارش از اتوبوس استفاده می‌کند، می‌گوید: چند سالی است که مدیران شهری قول تکمیل و تجهیز خطوط BRT و اتوبوس‌های تندرو را داده‌اند، اما هنوز خبری از اجرای طرح نیست.

وی ادامه می‌دهد: برای رفتن به دانشگاه و محل کار به خاطر هزینه‌های بالای خودروی شخصی از آن استفاده نمی‌کنیم، حال اگر خطوطBRT در شهر راه اندازی شود هم زمان و هم هزینه کمتری برای رسیدن به مقصد صرف می‌شود؛ داشتن حمل و نقل عمومی مناسب حق هر شهروندی است.

جان دوباره به بی. آر. تی

«ابوالفضل خیاط‌زاده» کارشناس حوزه حمل و نقل در خصوص لزوم اجرای طرح بی. آر. تی در بندرعباس می‌گوید: سیستم BRT یک سیستم حمل و نقل بسیار مناسب است چراکه سرعت و هزینه آن به نسبت بسیار رضایت بخش برای شهروندان خواهد بود و باعث افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری است همچنین راهکاری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است.

وی می‌افزاید: با وجود شرایط بسیار مناسب این وسیله حمل و نقلی، طرح ایجاد مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو شهر بندرعباس در سال ۹۴ بعد از مطالعات و بررسی‌های میدانی و شرایط منطقه‌ای و زیرساختی و در راستای طرح مصوب جامع ترافیک شهر بندرعباس و تصویب موضوع در شورای ترافیک استان آغاز شد.

این کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به نظر کارشناسی برخی اساتید در خصوص راه اندازی خطوط بی آر تی در شهر بندرعباس و ظرفیت خیابان‌ها برای اجرای آن اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های موجود در اجرای این طرح محدودیت عرض بلوار امام خمینی (ره) است، البته از طرفی با توجه به نتیجه کارشناسی‌ها توسط مشاوران ترافیکی و بر مبنای طرح جامع ترافیک به خاطر نبود ظرفیت کافی معابر شهری باید شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا شاهد کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در شهر باشیم.

وی ادامه می‌دهد: قبل از اجرای کامل این طرح باید فرهنگ سازی شود تا هیچ خودرویی به این خطوط وارد نشود البته در این راستا مسیر حرکت اتوبوس‌ها با نرده جدا خواهد شد و نرده‌ها با شبرنگ و علائم ترافیکی مشخص می‌شوند همچنین در تقاطع‌ها نیز از دوربین‌های هوشمند استفاده می‌شود و در صورت تغییر طرح، تمهیدات لازم در این خصوص به عمل خواهد آمد.

خیاط‌زاده اضافه می‌کند: سیستم بی. آر. تی به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین راهکارها برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شناخته شده است که می‌تواند به صورت شبکه‌ای کامل و با سرعت و کیفیت بالا مسافران را جا به جا کند و با وجود یک مرکز کنترل واحد باعث افزایش بهره‌وری سیستم و کاهش زمان سفر مسافران و افزایش سطح پوشش دهی حمل و نقل عمومی نیز می‌شود.

وی می‌افزاید: اجرای این طرح بخشی از معضلات ترافیکی را رفع کرده است البته در کنار آن باید پروژه‌های مکمل از جمله طرح زوج و فرد در مرکز شهر اجرایی شود.

این کارشناس حمل و نقل تصریح می‌کند: اجرای طرح بی. آر. تی ابتدا با توجه به طرح جامع ترافیک شهر بندرعباس و مصوبه شورای ترافیک استان همچنین تأیید شورای اسلامی شهر اجرایی شد. علی‌رغم اینکه شهرداری نسبت به عقد قرارداد با پیمانکاران مختلف در خصوص تهیه و نصب نرده، علائم ترافیکی، دوربین‌های مسیر، خرید اتوبوس، ساخت و نصب ایستگاه‌ها و اجرای پارکینگ‌های حاشیه‌ای اقدام کرده، اما با توجه به مشکلات به وجود آمده و زمان بر شدن اجرای آن به دلیل کمبود منابع مالی و همچنین تغییر و ثبات نداشتن قیمت‌ها با برنامه زمانبندی پیشرفت نداشته و باعث نارضایتی شده بود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به هزینه بالای اجرایی طرح و نبود بعضی امکانات برای تکمیل طرح در آینده پیشنهاد شد که نرده گذاری صرفاً در مرکز شهر حد فاصل میدان انقلاب و میدان شهدا اجرا شود و در بقیه مسیر به صورت خط ویژه و جا به جایی ایستگاه‌ها این اقدام بشود که پس از کارشناسی و ارجاع به شورای ترافیک در صورت تصویب اجرایی شود.

طرح به زودی نهایی و کامل می‌شود

«عبدالحسین ارجمند» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار بندرعباس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این برنامه در طرح ترافیکی سال ۸۹ مصوب شد و در شورای ترافیک استان نیز مورد موافقت قرار گرفت و سال ۹۴ اجرایی شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح با نظر کارشناسان و تأیید شورای ترافیک اجرایی شد، اظهار می‌کند: با وجود ظرفیت‌های خیابان‌های بندرعباس این طرح با مشکلاتی رو به رو شده و از برنامه زمانبندی عقب مانده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار بندرعباس تصریح می‌کند: برای رسیدن به اهداف این طرح باید به گونه‌ای عمل کنیم تا شهروندان بدانند اجرای این طرح باعث رضایتمندی آنها خواهد شد و یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر یعنی کاهش ترافیک را رفع خواهد کرد.

وی می‌افزاید: هر چند برای کاهش ترافیک و خودروهای شخصی در شهر می‌توان با اجرای برنامه‌هایی از قبیل اجرای طرح زوج و فرد سرعت بیشتری به آن داد، اما باید مسئله از ریشه رفع شود.

ارجمند در خصوص چالش‌های شهرداری در اجرای این طرح، تصریح می‌کند: در این طرح با مشکل عرض بعضی از معابر رو به رو بوده‌ایم همچون خیابان امام که در هر صورت این طرح باید در آن اجرایی شود چراکه تراکم جمعیتی و تردد خودروها در آن بسیار زیاد است.

وی اضافه می‌کند: در بخش دیگری از این چالش‌ها می‌توان به معارضات در انشعابات خیابان‌ها، تغییر در دور برگردان‌ها و بررسی دوباره خیابان‌ها اشاره کرد که به زودی تمامی این مشکلات بررسی و رفع خواهد شد.

تحولات بزرگ در راه است

ارجمند ادامه می‌دهد: با اجرای طرح بی. آر. تی علاوه بر کاهش ترافیک، رونق حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، شاهد تکمیل چرخه سلامت خواهیم بود.

وی می‌گوید: در بحث تجهیز و خرید اتوبوس‌های خطوط بی. آر. تی با شرکت‌های فروشنده مجدد قراردادها تنظیم شده و اقدامات لازم شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار بندرعباس خاطرنشان می‌کند: برآورد حداقلی شهرداری در  هزینه تکمیل این ناوگان که در حال حاضر ۲۲ دستگاه موجود است و خرید ۲۰ دستگاه جدید نیز پیش بینی شده که به چرخه ناوگان اضافه شود و در مجموع هزینه‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به احداث ایستگاه‌های این طرح اظهار می‌کند: در خصوص احداث ایستگاه‌های بی. آر. تی با مشارکت بخش خصوصی در در دست اقدام است البته به طراحی و زیبایی ایستگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است و از المان‌های بومی در آن استفاده خواهد شد.

ارجمند با بیان اینکه حداقل ۲۵ ایستگاه برای این بخش در نظر گرفته شده است، می‌گوید: در خصوص ایستگاه‌های اتوبوسی که در سال‌های قبل جانمایی و نصب شد بنا به دلایلی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدیم زیرا بخش خصوصی نتوانست به تعهدات خود عمل کند، با این حال شهرداری بندرعباس پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع قضائی انجام داد.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورت اتمام پرونده پیمانکار بخش خصوصی و تعیین تکلیف، باید این کانکس‌ها به شهرداری برگردانده و جانمایی، ساماندهی و بهسازی آنها انجام شود که البته با اجرایی شدن طرح بی. آر. تی تغییرات اساسی را در جانمایی این ایستگاه‌ها خواهیم داشت.

کد خبر 462888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.