زمانه خط کشی‌ها گذشته است/ مشهد برای خدمت همه افراد جا دارد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شادی توفیق در هر عرصه‌ای را با همه گروه‌ها و سلایق تقسیم می‌کنیم زیرا زمانه خط کشی‌ها گذشته و مردم شرایط سختی را دنبال می‌کنند و هرکس که دل در گرو توسعه این شهر دارد باید به میدان بیاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری صبح امروز (یک‌شنبه ۳۰ آذرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ولادت پیام‌رسان عاشورا حضرت زینب (س) و روز پرستار، اظهار کرد: این روز را به پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا در مراکز بهداشتی جان فشانی می‌کنند و به مادران، فرزندان و همسران جانبازان تبریک می‌گوئیم اما این روزها بیشتر بر پرستارانی متمرکز شده که در حوزه بهداشت و درمان تمرکز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یلدا جزئی از فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی ما است و موجودیت آن به پیوندی بازمی‌گردد که با مردم طی سال‌های متمادی بوده است و محوریت آن آئین پاسداشت تکریم خانواده و تکریم آن است اما به دلیل شیوع کرونا امسال کارکرد اصلی شب یلدا کمرنگ می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: از شهروندان تقاضا داریم که دورهمی امشب را به تأخیر بیندازند زیرا آمارها حاکی از آن است که ۵۱ درصد مبتلایان به کرونا بر اساس مطالعه وزارت بهداشت به دورهمی خانوادگی مربوط است.

حیدری افزود: مرگ و میر مشهد نسبت به هفته قبل از شروع محدودیت‌ها ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است که نقطه امیدوار کننده‌ای است و اگر رعایت نکنیم دوباره این آمار باز می‌گردد و ما را در روزهای آخر سال درگیر می‌کند.

وی به پیام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ایشان به افزایش آگاهی جامعه اشاره کردند و بدین سبب باید فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی و حسن ظن قرار دهیم و موافق نیستم که فضای جامعه، فضای سوءظن و بدگمانی باشد. رسانه‌ها نباید مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند و شایعه‌پراکنی کنند. نقدها منصفانه باشد و به قصد تخریب بیان نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بزرگترین تکیه‌گاه ما در چنین روزها و لحظاتی رسانه‌هایی هستند که از امید بگویند، تنگناها را نیز به یاد مردم بیاورند اما با نظارت و نقد مانع گسست مدیران جامعه با مردم شوند، مردمی که چشم امید به آنها دارند.

حیدری اضافه کرد: در شرایط کنونی تغییرات مورد انتظار جامعه شاید به یکباره قابل انجام نباشد اما ما به تغییرات کوچک و اندک دلخوش هستیم برای اینکه بتوانیم تغییرات مطلوب را در آینده ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: شادی توفیق در هر عرصه‌ای را با همه گروه‌ها و سلایق تقسیم می‌کنیم زیرا زمانه خط کشی‌ها گذشته و مردم شرایط سختی را دنبال می‌کنند و هرکس که دل در گرو توسعه این شهر دارد باید به میدان بیاید و به مدیریت شهری کمک کند و اگر توفیقی حاصل شده است، خالصانه دفاع کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه چیدمان ما نشان از نگاه تعاملی و هم افزایی ما دارد، تصریح کرد: این شهر برای خدمت همه افراد جا دارد و رفتارهای تخریبی با رویکرد انتخاباتی به نظر ما برای مردم جاذبه ندارد زیرا مردم به خوبی خادمان خود را تشخیص می‌دهند و قضاوت کنندگان بسیار خوبی هستند.

شورای پنجم مشهد را با گذشته و دیگر کلانشهرها مقایسه کنید

حیدری افزود: به جای تخریب باید براساس شاخص‌ها قضاوت کرد، شاخص‌ها را در نظر بگیریم و این دوره را با دوره‌های قبل و این شهر را با سایر کلانشهرها مقایسه کنیم زیرا شاخص‌ها، سنجش بسیار مناسبی برای تخمین میزان موفقیت است.

وی به حوزه عملکرد شورای پنجم طی ۳۹ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: تاکنون ۷۰۰ لایحه از سوی شهرداری به شورا ارائه شده است در حالی که در دوره چهارم این لوایح ۶۳۹ بود؛ به علاوه طرح‌های شورا نیز در دوره پنجم ۱۴۹ و در دوره چهارم ۹۵ بوده است که نشان از آن دارد که فضای کارشناسی و شناخت ضرورت‌ها و محدودیت‌ها در این دوره بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مصوبات شورای پنجم تاکنون ۷۸۴ و مصوبات در شورای چهارم ۷۴۴ مصوبه بوده است. در شورای پنجم یک‌هزار و ۲۳۸ جلسه کمیسیون تخصصی نیز برگزار شده است.

حیدری به بررسی اصلاح بودجه در صحن علنی شورا اشاره کرد و افزود: ۱۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان در پایان سال ۹۸ برای سال ۹۹ بودجه تصویب شد که نه تنها نگران تحقق آن نیستیم بلکه این میزان را به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. این شاخص بسیار قابل توجهی است که نشان دهنده شجاعت، جسارت و توانمندی مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه اقدامت در حوزه بودجه‌ریزی نشان از عزم مدیریت شهری برای توسعه و عمران شهر دارد، خاطرنشان کرد: هزینه‌های جاری کنترل شده و شش درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که بودجه عمرانی از پنج هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان به ۹ هزار و ۷۹۵ افزایش پیدا کرده است یعنی ۷۵ درصد از بودجه شهرداری مشهد عمرانی است.

برنامه‌ریزی برای تسهیل سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مسئله حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار است که شعار "توسعه متوازن و عدالت محور" پیگیری شد و هدف ما این بوده است که سرانه‌های شهری را با هدف کاهش نابرابری‌ها در این مناطق ارتقا دهیم.

حیدری گفت: درآمد شهرداری مناطق چهار و پنج که از مناطق کم برخوردار هستند، ۵۱۸ میلیارد تومان است و طبیعتاً درآمد هر شهرداری باید در همان منطقه هزینه شود در حالی که در این مناطق دو هزار و ۱۸ میلیارد تومان هزینه می‌شود، یعنی پنج برابر درآمد این مناطق برای ارائه خدمات مناسب به این مناطق هزینه می‌شود.

وی افزود: ۳۰ دفتر تسهیلگری فعال شده است و در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای محلات هدف بازآفرینی اختصاص یافته است که جدای از بحث خدمات، اجرای پروژه‌های راهبردی که کارکردهای پنهان آن برای زندگی مردم آشکار شده است و در آینده نیز آشکار می‌شود نیز دنبال شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه یک کمربند ۱۰۰ متری میان متن و حاشیه شهر فاصله انداخته و ارتباط را قطع کرده است، اضافه کرد: طبیعتاً تنها عاملی که می‌تواند این پیوند را برقرار کند، ارتباطات حمل و نقلی است که زمینه را برای تعامل و سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

حیدری اظهار کرد: در حال حاضر بازوهایی که این امکان را برقرار می‌کند، زیاد شده است به طور مثال اگر ابوطالب جنوبی و شمالی به یکدیگر وصل شود، مطالبه ۲۰ ساله یک‌هزار نفر ساکن شهرک قدس پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: احداث پل که طی ماه‌های آینده افتتاح می‌شود، اقتصاد زمین را در آن منطقه متحول می‌کند بنابراین توانمندی اقتصادی منطقه افزایش می‌کند در حالی که قبلاً چنین فضایی وجود نداشت.

وی تاکید کرد: کمک به حاشیه، تنها کمک‌های آنی و لحظه‎ای نیست بلکه یک حرکت درازمدت برای توسعه ساختاری و نهادی است.

اقدامات مدیریت شهری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از نکات محوری تصمیمات مدیریت شهری دانست و گفت: فاز اول باغ موزه دفاع مقدس سال گذشته افتتاح شد هرچند که این اقدام در شهری که کانون و مرکز جبهه و جنگ است دیر انجام شده است.

حیدری افزود: آسایشگاه معلولان و جانبازان در این دوره مدیریت شهری با صرف ۱۲ میلیارد تومان بودجه افتتاح شد و با شرایط بسیار مناسب در اختیار قرار گرفته است و خانواده شهدا نیز کاملاً از هزینه‌های تدفین معاف شده‌اند.

وی گفت: از ۱۱ هزار شهید شهر مشهد، نام ۹ هزار شهید بر معابر حک شده است که نسبت به دوره مشابه ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است و منحصراً در مشهد تخفیف عوارض ساختمانی نیز برای ایثارگران به تصویب رسیده است.

توجه به حق تقدم عابران پیاده در شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۱۲۰ گذرگاه و چهارراه باید برای تأمین ایمنی عابر پیاده اصلاح می‌شد. آمار فوتی‌های عابران پیاده بالا است و ۱۳۵ نفر عابر پیاده در معابر مشهد فوت کرده‌اند که این بدین معناست که فرهنگ رانندگی و حق تقدم عابر پیاده در فضای ذهنی رانندگان نهادینه نشده است.

حیدری تصریح کرد: در بخش سخت افزاری باید امکانات چهارراه‌ها فراهم شود و یک بخش فرهنگی نیز بعد از اقدامات سخت افزاری شروع می‌شود تا بتوانیم میزان فوتی را به شدت کاهش دهیم و زمانی که این پروژه به انتها برسد، نتایج آن در فضاهای شهری مشخص می‌شود.

آخرین جزئیات ۴ طرح مشارکتی بزرگ مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اجرای نصف و نیمه طرح میدان شهدا و اعتراض کسبه نسبت به آن، گفت: در شورای شهر برای میدان شهدا، آبکوه، عامل و وکیل آباد به عنوان چهار طرحی که در گذشته در آنها مداخله مستقیم انجام شده است، اصلاحاتی انجام دادیم.

حیدری خاطر نشان کرد: در اطراف میدان شهدا مغازه‌های خالی دیده می‌شود که بخش‌های فعالی در گذشته بودند در حالی که باید برای ساماندهی این محدوده، این مغازه‌ها نگه داشته می‌شد و مردم را دز این زمینه مشارکت می‌دادیم.

وی افزود: این خطای بزرگی است که میلیاردها تومان اوراق مشارکت دریافت کرده و خانه‌های مردم را بخریم و سپس سرمایه گذار را انتخاب کنیم و مجتمع تجاری بسازیم که هیچ کس داخل آن نیاید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در این دوره شورا این روند متوقف شده است و تاکید کردیم باید در این چهار طرح انجام تجدیدنظر و شعاع اجرای طرح‌ها کوچک شوند.

حیدری با بیان اینکه این اصلاحات با نظر شهردار انجام شده است، تاکید کرد: تلاش شده است تا جایی که امکان دارد، محدوده طرح‌ها کوچک شوند تا طرح‌ها در صورت ضرورت به سمت خرید برود و سایرین را مردم خودشان بسازند یا بفروشند.

کد خبر 462874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.