جاده لغزنده است با احتیاط برانید

سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان توصیه‌های ایمنی رانندگی در شرایط بارندگی، مه گرفتگی و لغزندگی را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، رعایت این نکات هنگام رانندگی در روزهای بارانی و برفی، ایمنی شما را افزایش می‌دهد.

هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم؟

بهترین کار این است که اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن خودداری کنید زیرا ضربه زدن به ترمز روی سطح لغزنده، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سر خوردن بیشتر می‌شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید.

خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد. در این موارد نقش تجربه خیلی پررنگ‌تر از امکانات اتومبیل می‌تواند به شما در مدیریت شرایط بحرانی کمک کند. بنابراین اگر تازه فرمان هستید و تجربه رانندگی در جاده‌های بارانی را ندارید بهتر است موارد ایمنی را به خوبی رعایت کنید یا اگر مجبور به ادامه یا شروع سفر نیستید آن را به زمانی غیر از روزها و شب‌های بارانی موکول کنید.

در هنگام رانندگی در شرایط لغزندگی چه نکاتی را باید رعایت کنیم

- رانندگان با احتیاط برانند و وسایل گرمایشی همراه داشته باشند.

- قبل از حرکت در جاده، از سالم بودن تیغه برف پاک کن شیشه جلو و عقب مطمئن شوید.

- در زمستان داخل منبع شیشه شوی اتومبیل، مایع تمیز کننده شیشه که در نظافت خانه از آن استفاده می‌کنید بریزید این کار دو مزیت دارد اول اینکه تمیزی بیشتری دارد دوم اینکه مانع یخ بستن منبع آب و شیشه اتومبیل می‌شود.

- پس از باران، تردد اتومبیل‌های جلویی، شیشه اتومبیل را گل آلود خواهد کرد که تمیز کردن شیشه اتومبیل بدون آب تقریباً ممکن نخواهد بود.

- یک راهکار تجربی نشان می‌دهد که تمیز کردن شیشه جلوی اتومبیل با سیب برش زده شده به تمیزی و لغزندگی تیغه برف پاک کن کمک زیادی می‌کند، به خصوص در جاده‌های برفی و بارانی.

- هنگام بارندگی، حداکثر سرعت‌های مجاز تعیین شده کاهش پیدا می‌کند و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید.

- گاهی در مکانی مناسب توقف کنید و علاوه بر رفع خستگی از چشمانتان و رفع خواب آلودگی، چراغ‌های اتومبیل را تمیز کنید تا روشنایی کافی داشته باشد.

- ماشین‌هایی که ترمز آن از فناوری ABS بهره می‌گیرد خیالشان از این بابت راحت تر است، زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده‌اند.

- اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار پشت سر هم پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد.

- در ارتفاعات معمولاً بارش با مه همراه است. در این موقعیت از چراغ مه شکن اتومبیل کمک بگیرید تا اتومبیل‌های عقبی موقعیت و سرعت شما را متوجه بشوند.

- از سبقت گرفتن و تغییر خط عبوری خودداری کنید. علاوه بر لغزندگی مسیر، خیسی شیشه‌ها و احیاناً بخار گرفتن شیشه‌ها مانع از دید کامل راننده می‌شود.

- سعی کنید خودرو را در حالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و راننده کنترل بیشتری بر اتومبیل خواهد داشت.

- چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند و موجب سر خوردن آن شده و باعث می‌شود وسیله نقلیه در جهت عکس حرکت برگردد.

کد خبر 462829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.