زنان باردار می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟

متخصصان معتقد هستند که زنان باردار یا مادران شیرده می‌توانند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است با وجود اینکه اطلاعات ایمنی کافی در مورد زنان باردار و مادران شیرده وجود ندارد، آن‌ها نیز می‌توانند واکسن کووید -۱۹ را دریافت کنند. محققان آزمایش بالینی واکسن کرونا را روی زنان باردار انجام ندادند، اما بعید به نظر می‌رسد واکسن‌های mRNA که واکسن زنده نیست آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد علاوه بر این، محققان معتقد هستند واکسن‌های mRNA برای جنین یا نوزاد شیرخوار نیز خطری ندارد.

ممکن است زنان باردار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار بگیرند همچنین این بیماری ممکن است به زایمان زودرس یا دیگر خطرات دوران بارداری منجر شود. بنابراین احتمال دارد زنان باردار مانند کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند.

عوارض جانبی واکسن کرونا برای زنان باردار چیست؟

با وجود اینکه واکسن کرونا برای زنان باردار مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما انتظار می‌رود که تأثیر این واکسن بر این گروه از افراد نیز مانند دیگران باشد. البته محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که هیچ اطلاعات ایمنی در مورد استفاده از واکسن mRNA در بین زنان باردار وجود ندارد و خطرات احتمالی این واکسن برای فرد باردار و جنین او نامشخص است. برخی افراد پس از دریافت واکسن در مراحل آزمایشات بالینی، علائم خفیفی مانند بیماری آنفلوآنزا را تجربه کردند که شامل خستگی، لرز، درد عضلات و مفاصل و سردرد بود علاوه بر این ۳.۷ درصد افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی پس از دریافت اولین دوز واکسن کرونا، تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد را تجربه کردند در حالی که ۱۵.۸ درصد شرکت کنندگان پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا دچار تب شدند. بیشتر علائم پس از گذشت چند روز کاملاً از بین رفت.

به گفته محققان زنان باردار باید تب خود را با مصرف استامینوفن کنترل کنند، زیرا تب باعث به وجود آوردن مشکلات جدی در دوران بارداری می‌شود. مصرف داروی استامینوفن در دوران بارداری بی‌خطر است و بعید به نظر می‌رسد که بر عملکرد واکسن کرونا تأثیری داشته باشد.

اطلاعات مورد نیاز در مورد دریافت واکسن کرونا برای زنان باردار

زنان باردار و پزشکان آن‌ها باید مواردی مانند میزان انتقال بیماری کرونا در جامعه، خطر ابتلای فرد به بیماری، تأثیرات ویروس کووید -۱۹ بر زن باردار و جنین او و میزان عملکرد واکسن کرونا و عوارض جانبی آن را بررسی کنند. انجمن طب مادر و جنین اعلام کرده است که زنان باردار و مادران شیرده باید به واکسن کووید -۱۹ دسترسی داشته باشند، زیرا احتمال اینکه تزریق این واکسن برای زن باردار و جنین خطرناک باشد، بسیار کم است. زنان باردار باید اطلاعاتی در مورد خطرات بیماری کرونا و تأثیرات آن بر جنین کسب کنند تا بتوانند در مورد دریافت واکسن کرونا تصمیم درستی بگیرند.

کد خبر 462793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.