نقش اقتصاد مدور در بهبودی از کرونا

دانشمندان دانشگاه وارویک انگلستان، پس از تحقیقات پی در پی به این نتیجه رسیدند که اقتصاد مدور می‌تواند روند بهبودی از وضعیت کرونا را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد و کشورها را در رسیدن به هدف انتشار کربن صفر یاری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقاتی که در دوران کرونا انجام شده حاکی است که تا کنون، جهان کمترین بهره را از منابع با ارزشمند پسماندها گرفته است و شیوع بیماری کووید -۱۹ نیاز به یک رویکرد بازیافتی مدور را بیش از قبل به تصویر کشید. در این راستا گروهی از محققان به رهبری پروفسورهای دانشگاه وارویک طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اقتصاد مدور می‌تواند به روند رهایی جهان از همه‌گیری کرونا کمک شایانی کند و کشورها را به اهداف بلندپروازانه خود برای به صفر رساندن انتشار کربن برساند. تیم تحقیقاتی فوق بر این باورند که تمام صنایع باید اقتصاد مدور را در فعالیت‌های خود اتخاذ کنند تا هر یک به اندازه‌ای هر چند جزئی در بهبود اقتصادی پساکرونا سهیم باشند.

ساخت و ساز با منابع کم‌هزینه

بدیهی است که بازسازی یا مرمت سازه‌های موجود در مقایسه با تخریب کامل و ساخت دوباره آن‌ها، انتشار گاز کربن و هزینه کمتری دارد. از سوی دیگر فناوری‌های زیرساخت دیجیتالی نظیر گرمانگاری و طیف‌سنج‌های مادون قرمز، اسکن لیزری سه بعدی و همزادسازی دیجیتالی، از طریق ایجاد مدل‌های مجازی فرآیندها، محصولات یا خدمات، نقش مهمی در تضمین ایجاد آینده‌ای با کمترین انتشار گاز کربن و بیشترین انرژی تجدیدپذیر ایفا خواهد کرد. بنابراین بازسازی ساختمان‌ها در کنار استفاده از فن‌آوری دیجیتال می‌تواند نوعی استراتژی اقتصاد مدور به شمار رود که در بهبودی پساکرونا سهیم خواهد بود.

کاهش مواد پسماند خوراکی

استراتژی‌های مربوط به اقتصاد مدور می‌تواند به ایجاد یک بخش غذایی ایمن و پایدار کمک کند که شامل رویکردهایی در افزایش محصولات کشاورزی از طریق استفاده از پسماندهای غذایی به عنوان کود در خاک زمین‌هاست. تصفیه بی‌هوازی می‌تواند در ایجاد زیست‌گاز از مواد مغذی آلی، بسیار مؤثر عمل کند. در واقع، کشاورزی شهری از طریق کاشت محصولات کشاورزی و پرورش حیوانات، فرصت دیگری در ایجاد اقتصاد مدور به شمار می‌رود.

شواهد حاکی است که در پی شیوع بیماری کووید -۱۹، تعداد مزارع شهری به طور چشمگیری افزایش یافته است که این پیامد نشان می‌دهد شهرنشینان مزایای چرخه‌های غذایی محلی را به خوبی درک کرده‌اند.

زنجیره‌های تأمین دیجیتالی

کمپانی‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال یا ابزارهای تولید هوشمند، پایداری خود را در مقابل پاندمی‌های احتمالی نظیر کرونا در آینده تضمین خواهند کرد. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل‌های مربوط به کلان داده، می‌تواند به کمپانی‌ها در افزایش کارایی فرآیندهای انتخابی تأمین‌ کننده آن‌ها کمک قابل توجهی کند. در حال حاضر رایانش ابری برای تسهیل و مدیریت روابط بین تامین‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خودکارسازی و اینترنت اشیا می‌تواند نقش مهمی در ارتقای فرآیندهای تدارکات و حمل و نقل ایفا کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه وارویک چنین استدلال می‌کند که "تفکر مدور" به جای تمرکز بر افزایش رقابت پذیری، رشد کسب و کار و اقتصادهای ملی، تامین رفاه عمومی مردم را هدفگذاری می‌کند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری مدور

طبق گزارشات ارائه شده از سوی مؤسسه خیریه مک‌آرتور، در یک واکنش بی‌سابقه به بحران کووید -۱۹، چندین تریلیون محرک اقتصادی در سراسر جهان قابل دسترسی شد که این امر نشان می‌دهد دوران کرونا فرصتی نایاب برای بهینه‌سازی فرآیند انتشار کربن است. اقتصاد مدور، از طریق استفاده دوباره از منابع، می‌تواند به عنوان ابزاری برای ارتقای چشمگیر اقتصادی و بهبود پایداری عمل کند.

کد خبر 462543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.