چشم طمع به حق‌الناس خط قرمز مدیریت شهری است/ هوشمندسازی خدمات، فساد را کمتر می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر برای شورای شهر وجود فسادی در شهرداری از طرف هر کسی، در هر جایگاه و مسئولیتی آشکار شود یقیناً در مقابله با آن کوتاهی نخواهیم کرد.

علیرضا نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اگر همه در رعایت قوانین و مقررات مقید باشند جلوی بروز فساد در شهرداری گرفته می‌شود، اظهار کرد: آنگاه که مردم نسبت به حق و حقوق خود آگاه باشند و بدانند برای انجام کارهای خود در شهرداری به هیچ عنوان نیاز به ایجاد رابطه با دیگران نیست، می‌توان به کاهش فساد در شهرداری امیدوار بود.

وی افزود: از سوی دیگر اگر قرار است در اجرای قوانین منعطف باشیم، باید در جهت کمک به مردم باشد و برای کسانی که خود به شهرداری مراجعه می‌کنند اتفاق بیفتد نه اینکه قوانین برای افراد مراجعه کننده هیچ‌گونه انعطافی نداشته باشد و همان درخواست با حضور واسطه‌ها و دلال‌ها پاسخ داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان واسطه‌گری دلال‌ها را بزرگترین بیماری در یک مجموعه مدیریتی دانست و تصریح کرد: اگر برای شورای شهر وجود فسادی در شهرداری از طرف هر کسی در هر جایگاه و مسئولیتی آشکار شود، یقیناً در مقابله با آن کوتاهی نخواهیم کرد و خط قرمز مدیریت شهری اصفهان برخورد با افرادی است که بخواهند به حقوق مردم به عنوان حق‌الناس و حقوق شهرداری به عنوان بیت‌المال چشم طمع بدوزند.

مدیران در خصوص بروز فساد در شهرداری دلواپس باشند

وی افزود: هر اقدامی که منجر به رانت خواری، ویژه‌خواری و تنه زدن به قوانین و مقررات باشد را فساد می‌دانیم و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که شهرداری اصفهان انجام داده، روز به روز شاهد بهتر شدن وضعیت حاکم باشیم.

نصراصفهانی تصریح کرد: اولین آسیبی که فساد به یک مجموعه وارد می‌کند، حتی اگر اندک باشد یا افرادی اندک در آن سهیم باشند، آسیب رساندن به آبروی کسانی است که در آن مجموعه صادقانه، خالصانه و با پاکدستی ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ویژگی فساد اینگونه است که اگر همه امورات شهر و شهرداری قانونی و بر اساس روال خود طی شود، ولی کمترین درصد آن آغشته به فساد شود، همان درصد کم بیشتر از غالب اتفاقات خوشایند شهر نمایان می‌شود چون مواردی که به صورت معمول انجام شده و فسادی از آن استشمام نمی‌شود در اذهان مردم وظیفه مدیریت شهری است و در مقابل اگر اتفاق ناگواری رخ دهد، بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: در درجه اول خود مدیران و کارکنان باید در خصوص بروز فساد در شهرداری دلواپسی داشته و برای مقابله با آن راهکار داشته باشند تا کوچک‌ترین زمینه بروز فساد نیز در مجموعه‌ها فراهم نشود.

هوشمندسازی زمینه را برای بروز فساد کمتر می‌کند

نصراصفهانی اضافه کرد: در این راستا باید افرادی که برای مسئولیت‌ها انتخاب می‌شوند، پاکدست، متدین و خداترس بوده و سابقه مطلوبی داشته باشند؛ مراجع نظارتی نیز باید به‌جای اینکه دنبال مچ‌گیری باشند، قبل از اینکه اتفاقی بیفتد اقدام به پیشگیری از بروز فساد کنند.

وی با بیان اینکه هرچقدر فعالیت‌های شهرداری به سمت هوشمندسازی پیش رفته و دخالت عوامل انسانی در آن کمتر باشد زمینه را برای بروز فساد کمتر می‌کند، خاطرنشان کرد: در شهرداری اصفهان تلاش بسیاری شده تا در این مسیر گام برداشته شود و امیدواریم این رویه باز هم استمرار یابد و همه برای مجموعه مدیریت شهری آبروداری کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با این سازوکار وسعت خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و مجموعه‌های کثیری که در سلامت کار می‌کنند با آلوده شدن به اندک خطایی، اقدامات شهرداری به بدبینی مردم نسبت به مجموعه شهرداری ختم نخواهد شد.

وی اضافه کرد: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه مدیریت شهری است که باید روز به روز تقویت شده و از هر اقدامی که منجر به سلب اعتماد مردم می‌شود پرهیز شود.

سوءاستفاده‌ها از کمیسیون ماده صد کمتر شده است

نصراصفهانی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی که برای هوشمندسازی شهرداری در ادوار شورای شهر وضع شده در این راستا بوده است، ادامه داد: چند امکان فراهم شده تا با ارتقای آگاهی مردم نسبت به تصمیمات شهری، چشمان ناظر آنها منجر به کاهش فساد شود؛ شهروندان به راحتی می‌توانند بر تمام مصوبات شورای شهر در ۲۲ سال گذشته دسترسی داشته باشند و با اجرای سامانه سرای هشت، محاسبات دستی با شهرداری خداحافظی کرده است.

وی با بیان اینکه تمام مزایده‌ها، مناقصه‌ها، پروژه‌ها و فعل و انفعالاتی که در شهر اصفهان انجام می‌شود نیز در سامانه شفافیت بارگذاری شده است، ادامه داد: اخیراً نیز با رونمایی از سامانه «شهرنما» جزئیات مربوط به فعالیت‌های شهرسازی اصفهان در اختیار قرار گرفته و به‌طور مثال افراد متقاضی می‌توانند بدانند امکان صدور پروانه ساخت، میزان عقب‌نشینی، گذرها به چه صورت است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این اطلاع‌رسانی‌ها اقدام بسیار خوبی است زیرا کمیسیون ماده صد یکی از منافذی است که می‌تواند زمینه‌ساز برخی سوء‌استفاده‌ها باشد اما با اجرای فرایند هوشمندسازی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، رأی صادر شده توسط کمیسیون به مالک اعلام می‌شود تا امکان سوءاستفاده کمتر شود.

قوانین فسادزدا باید اداره شهر را تسهیل کند

وی با بیان اینکه به دلیل تلاطم‌های اقتصادی، مرتب شرایط جاری شهر تغییر می‌کند، اظهار کرد: ممکن است اکنون با مصوبه شورا عوارض مربوط به تراکم و ساخت‌وساز به یک میزان تعیین شود اما پس از مدتی و در زمان اجرا با افزایش قیمت‌ها، در مناطق شهری با این رویکرد که هزینه اخذ شده نسبت به سودی که افراد در صنعت ساختمان کسب می‌کنند قابل مقایسه نیست، این امر منجر به اعمال نظر و انجام اقدامات خلاف مصوبات شورا می‌شود.

نصراصفهانی گفت: از این رو شورای شهر هنگام نیاز شهرداری، مرتب قوانین را بررسی و بروز می‌کند و تلاشمان بر این است که خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم عادلانه باشد و به گونه‌ای پیش برود که نه اجحافی در حق آنان باشد نه حقی از شهرداری و شهر ضایع شود.

وی افزود: هزینه‌ها در حال افزایش است و توقع و انتظار شهروندان روز به روز ارتقا می‌یابد و دوست دارند شهرشان بهتر از دیروز مدیریت شود اما از آن طرف دستیابی ما به اعتبارات دولتی بسیار محدود است بنابراین خواسته مردم اعتبارات خاص خود را می‌خواهد و باید از منابع موجود در شهر به بهترین نحو استفاده کرده و قوانین و مقرراتی که وضع می‌شود با واقعیت منطبق باشد تا هم شهر اداره شود هم جلوی بروز فسادهای احتمالی به واسطه ورود اشخاص ثالث به تصمیمات شهرداری‌ها گرفته شود.

کد خبر 462541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.