مثنوی هفتاد مَن مشکلات تاکسیرانان فومن

انگار درد و دل رانندگان تاکسی پایان ندارد، از درهای بسته زندگیشان می‌گویند و مشکلاتی که از کرونا تا گرانی بر سرشان آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکسیرانان مهم‌ترین بخش حوزه حمل و نقل عمومی شهر هستند که هر صبح تا شام در سرما و گرما به هر کوچه و خیابانی سرک می‌کشند تا شهروندان را به مقصد برسانند. بودن یا نبودن رانندگان تاکسی در روند زندگی همه شهروندان مؤثر است، گاهی مردمی باارزش‌ترین داشته‌های خود را به آنان می‌سپارند چون به امانتداریشان ایمان دارند، اما با وجود این‌ها اوضاع و احوال زندگی خودشان بسامان نیست، انگار دست‌اندازهای زندگی بیشتر از دست‌اندازهای خیابان رنجشان می‌دهد. می‌گویند دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و دائم اندر خم یک کوچه‌اند!

آنان از بی‌مهری دولت و مسئولان می‌گویند

سیروس محمدی از رانندگان تاکسی درون‌شهری فومن که ۱۵ سال سابقه فعالیت در این ناوگان را دارد، می‌گوید: حدود دو هفته قبل تاکسی فرسوده‌ام را بدون دریافت هیچ گونه تسهیلاتی، تعویض کرده و خودروی سمندLX EF7 به قیمت ۱۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت کردم.

او با ابراز ناراحتی از واگذار نشدن تسهیلات مناسب از سوی دولت به رانندگان تاکسی، می‌افزاید: به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد مسافر، گرانی شدید قطعات و لوازم یدکی خودرو، قادر به بازپرداخت اقساط بانکی تسهیلات نوسازی که ماهانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است نیستم.

این راننده تاکسی درون‌شهری فومن تاکید می‌کند: اقساط نوسازی تاکسی را از طریق درآمدی که از بخش کشاورزی دارم پرداخت می‌کنم، اما باز هم درآمد اندک تاکسی جوابگوی هزینه‌های زندگی نیست.

رضا یزدانی دیگر راننده تاکسی بین‌شهری فومن با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته تاکنون سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن در چهار مرحله ماسک و دستکش در اختیار تاکسیرانان قرار داده است، اضافه می‌کند: در این مدت رانندگان تاکسی درون شهری یک بار از سازمان حمل و نقل عمومی بسته معیشتی دریافت کرده‌اند، اما بین رانندگان تاکسی بین شهری توزیع نشده است.

او می‌گوید: یکی از مشکلات جدی ما حضور تاکسی درون شهری در خط تاکسی‌های بین‌شهری و جابجایی حدود ۸۰ درصد از مسافران این خطوط است که علیرغم پیگیری‌های بسیار از سوی سازمان حمل و نقل عمومی، شهردار تاکنون در زمینه جلوگیری از تخلفات این گروه از رانندگان هیچ اقدامی نکرده است.

کمرهایی که زیر بار زندگی خم شده!

حسن حاجتی از دیگر رانندگان تاکسی فومن، می‌گوید: حدود ۳۵ سال است که تاکسی دارم، دو وام ۳۰ میلیون تومانی از بانک دریافت کردم و بابت آن‌ها ماهانه دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنم.

او می‌افزاید: درآمد اندک، افزایش تورم، بالا رفتن لحظه‌ای قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، من و همکارانم را با مشکلات جدی مالی مواجه کرده است به طوری که اقساط وام بانکی را به سختی پرداخت می‌کنم.

این راننده تاکسی درون شهری فومن می‌گوید: بزرگترین مشکل تاکسیرانان این شهر، نبود شرکت تعاونی تاکسیرانی است، البته این شرکت حدود ۱۰ سال قبل منحل شد؛ اکنون بنده به نمایندگی از تاکسیرانان پرونده آنان را جمع‌آوری و به اداره تعاون فومن تحویل داده‌ام و با یک نماینده حقوقی پیگیر آن هستیم تا مجوز فعالیت شرکت که سال‌ها قبل ثبت شده بود را دوباره دریافت کنیم.

حاجتی ادامه می‌دهد: اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی مجدد این شرکت نیازمند هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است که ۵۰۰ هزار تومان آن را نقدی پرداخت کرده‌ایم و مابقی را بعد از تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیریت جدید شرکت، تأمین می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه هیچ کدام از مسئولان شهرستان فومن به فکر رفع مشکلات تاکسیرانان نیستند، می‌گوید: در اردیبهشت ماه امسال نرخ کرایه تاکسی درون‌شهری از یک‌هزار تومان با افزایش ۲۵ درصدی به یک‌هزار و ۲۵۰ تومان از طرف شورای شهر مصوب شد، اما این لایحه حدود هشت ماه است که در کمیسیون تطبیق فرمانداری و ستاد تنظیم بازار شهرستان به تصویب نرسیده است.

این راننده تاکسی می‌افزاید: با توجه به اینکه به مدت دو سال نرخ کرایه تاکسی در فومن افزایش نیافته است در این راستا نامه‌ای با امضای تعداد ۸۰ نفر از تاکسیران تنظیم و در آن افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه مصوب را از شورای شهر درخواست کردیم، اما متأسفانه اعضای شورا با این درخواست رانندگان مخالفت کردند و آن را نپذیرفتند.

حاجتی با تاکید بر اینکه با تورم وحشتناک موجود در کشور، نرخ کرایه تاکسی باید هر شش ماه یک بار افزایش یابد، می‌گوید: لاستیک را شش ماه پیش به قیمت هر جفت ۸۰۰ هزار تومان خریدم و اکنون قیمت آن به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

یوسف محمدی از دیگر رانندگان تاکسی فومن با بیان اینکه اکثر تاکسیرانان وضعیت مالی بسیار بدی دارند و بسیاری از آن‌ها مستأجر هستند، تصریح می‌کند: شهرداری در هر سال، ۸۵ هزار تومان بابت عوارض شهری از تاکسیرانان دریافت می‌کند اما در ازای آن هیچ گونه امکاناتی در اختیار آنان قرار نمی‌دهد.

او می‌گوید: سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن از زمان شیوع کرونا برای حفظ سلامت تاکسیرانان اقلام بهداشتی در اختیار آنان قرار نداده و فقط یک بار سبد معیشتی بین رانندگان توزیع کرده است؛

دست ما خالی و خرما بر نخیل!

گلایه رانندگان تاکسی در حالی مطرح می‌شود که جواد جباری، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن می‌گوید: در زمان شیوع کرونا از طرف این سازمان ضدعفونی تاکسی‌ها را در داخل ایستگاه‌ها و محوطه آتش‌نشانی در چندین مرحله انجام دادیم، اما در ادامه با افزایش حجم کاری شهرداری در ضدعفونی ادارات، مدارس و سایر اماکن عمومی، کارشناسان سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری با پخش بروشور یا به صورت شفاهی، نحوه ضدعفونی تاکسی‌ها را به رانندگان آموزش دادند.

او می‌گوید: در این مدت ماسک و مایع ضدعفونی کننده به تعداد ۴۰۰ عدد از طرف سپاه ناحیه شهرستان، ۶۰۰ عدد از طرف نماینده سابق فومن در مجلس شورای اسلامی و ۳۰۰ عدد از طرف اتحادیه تعاونی تاکسیرانان استان گیلان به سازمان تاکسیرانی شهرداری فومن اهدا شده است و سازمان نیز این اقلام را از زمان آغاز شیوع کرونا تا پایان تابستان سال جاری بین تاکسیرانان توزیع کرده است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن ادامه می‌دهد: در این مدت تعداد ۱۷۹ بسته معیشتی اتحادیه تعاونی تاکسیرانان استان گیلان بین تاکسیرانان فومن توزیع شده است.

اوضاع مالی رانندگان تاکسی خوب نیست

او با بیان اینکه شیوع کرونا و افزایش تورم و کاهش مسافر، تاکسیرانان را در شرایط بسیار بد اقتصادی و مالی قرار داده است، تصریح می‌کند: قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، روغن، لاستیک، و اجرت تعمیرکاران به شدت افزایش یافته است و مشکلات زیادی را برای رانندگان ناوگان حمل و نقل درون شهری ایجاد کرده است.

جباری می‌گوید: در سال جاری نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری فومن افزایش نیافته است، سازمان حمل و نقل شهرداری فومن با توجه به میزان تورم سه ماه نخست سال جاری، افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه را به شورای اسلامی شهر پیشنهاد داد و در نهایت افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه توسط شورا مصوب شد، اما این لایحه حدود هشت ماه است که منتظر تصویب در کمیسیون تطبیق فرمانداری و ستاد تنظیم بازار شهرستان است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن تاکید می‌کند: با افزایش بهای کالا و خدمات باید نرخ کرایه تاکسی نیز افزایش یابد، اما متأسفانه تاکنون این امر در فومن محقق نشده است و تاکسیرانان به دلیل بی تفاوتی مسئولان، خودسرانه نرخ کرایه را افزایش داده‌اند که این مسئله باعث به وجود آمدن تنش‌هایی بین رانندگان و شهروندان شده است.

او می‌گوید: کارشناسان سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن با تلاش و پیگیری‌های فراوان توانستند مصوبه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های بین شهری را از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت کند.

جباری با بیان اینکه تعداد محدودی از تاکسیران موفق به دریافت تسهیلات وام بانکی شش میلیون تومانی دولت شدند، می‌گوید: اکثر رانندگان تاکسی به دلیل مشکل بیمه نتوانستند وام را دریافت کنند، سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فومن پیگیری لازم را برای دریافت تسهیلات انجام داد، اما هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نبود.

دفاع از عملکرد مدیریت شهری

علیرضا علیدوست، رئیس شورای اسلامی شهر فومن با دفاع از عملکرد مدیریت و پارلمان شهری، می‌گوید: طبق مصوبه شورا، شهرداری سالانه از مالکان تاکسی حمل و نقل عمومی شهری ۳۰۰ هزار تومان بابت تمدید پروانه دریافت و این مبلغ در بودجه لحاظ می‌شود و با توجه وضعیت مالی که فعلاً بر شهرداری حاکم است دارد مدیران شهری نمی‌توانند تخفیفاتی را به تاکسیرانان ارائه کند.

او عنوان می‌کند: این شهر ۷۰۵ هکتار وسعت دارد، بودجه مصوب شهرداری این شهر حدود ۱۴ میلیارد تومان است که حدود هفت تا هشت میلیارد تومان آن بودجه جاری است و مدیریت شهری باید با آن حقوق کارکنان را پرداخت کند.

رئیس شورای اسلامی شهر فومن تاکید می‌کند: بودجه شهرداری و شورای شهر فومن محدود است، مدیریت شهری اعتبارات دریافتی را باید صرف اجرای پروژه‌های عمرانی کند و توان آن را ندارد تا تسهیلاتی در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهد.

علیدوست می‌افزاید: دولت باید با اعطای تسهیلات مناسب، قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان تاکسی را در راستای خدمات رسانی بهتر در اختیار آنان قرار دهد.

کد خبر 462464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.