دوتابعیتی‌ها نمی‌توانند رئیس جمهور شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۲۶ آذر

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به جزئیات طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس گفت: در هفته گذشته دو نفر از نمایندگان ادواری که هر دو از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند را از دست دادیم، یکی از این برادران عزیز آقای علی اصغر زارعی از چهره‌های مبارز و رزمنده ما بودند، ایشان از ابتدا تا انتهای جنگ فعالیت داشتند و از جانبازان عزیز ما بودند، همچنین آقای نجفی از نیروهای با اخلاق و خوب مجلس دهم که ایشان نیز دارای سابقه جبهه و جانبازی بودند، درگذشت این دو عزیز را به خانواده محترمشان تسلیت می‌گوئیم.

احمد امیرآبادی فراهانی هم با اشاره به نشست خبری روز گذشته رئیس جمهور و اظهارات وی درباره‌ی مجلس گفت: آقای رئیس جمهور اینقدر کم لطفی نکنند. لوایحی که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند و مطمئن باشند ما بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس لوایح را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم من تعجب می‌کنم ایشان با این‌که سابقه مجلسی دارند موضوعات این چنینی را مطرح می‌کنند.

همچنین سید علی یزدی‌خواه در تذکری با اشاره به سخنان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: ما به عنوان نوکران و خادمان ملت از دیروز مورد سوال واقع شده‌ایم رئیس جمهور می‌گوید به همه وعده‌های داده شده عمل کرده است، چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد، چرخ اقتصاد هم می‌چرخد و وضع معیشتی مردم هم خوب است من تعجب می‌کنم. آقای روحانی سری به مردم بزند و درد مردم را در همه شهرها، تهران و جای جای آن خصوصاً جنوب تهران را بشنود و در جریان مشکلات آن‌ها از حیث بیکاری، فقر، تورم و قیمت‌های افسارگسیخته قرار بگیرد.

گزارش کمیسیون امور داخلی از محورهای طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

علی حدادی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: طرح حاضر از جمله طرح‌هایی است که مرتبط با اصلاح قانون انتخابات می‌باشد و در این طرح چندین مسئله از چالش‌ها و مسائل ناظر به قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این طرح مواد ۳۵، ۳۷، ۵۵، ۵۶، ۵۷ و ۵۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته و سه محور اساسی شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، نحوه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و بررسی تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان دنبال شده است.

نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بررسی شور دوم این طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از جمله شرایط عمومی داوطلبان که مورد اصلاح قرار گرفت بحث سن بود که حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ سال در هنگام ثبت نام در نظر گرفته شد. در بحث مدرک تحصیلی نیز داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر سابقه تصدی مناصب دیده شده از ۸ سال به ۶ سال کاهش یافت. استانداران و شهرداران شهرهای دارای بالای دو میلیون نفر جمعیت و مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در شروط سابقه لحاظ شد.

مخالفت مجلس با حذف محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه شنبه مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد محسن زنگنه در خصوص حذف محدودیت سنی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

محسن زنگنه ضمن توضیح پیشنهاد خود، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها از جوان‌گرایی صحبت کرده‌اند و ما در اوایل انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مرتب از باقری و همت و باکری حرف می‌زدیم و می‌زنیم، ولی قانونی در مجلس انقلابی و مجلس امید که مفتخر به واژگان مقدسی از سوی رهبر معظم انقلاب است در حال تصویب است که بنا دارد حداقل سن ۴۰ سال را برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نظر بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر فردی ۳۹ سال داشته باشد و تمامی شرایط رئیس جمهور شدن نظیر مدیر و مدبر را دارا باشد؛ در نظر گرفتن این محدودیت برای او بی‌معناست.

محمد جواد کولیوند معاون پارلمانی وزارت کشور نیز در موافقت با پیشنهاد وی، تاکید کرد که دولت در لایحه اصلاح قانون انتخابات که به مجلس فرستاده بود نیز حداقل سن را ۳۰ سال و حداکثر سن را ۷۵ سال تمام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته بود؛ و اکنون دولت نیز با پیشنهاد حذف شرط سنی برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری موافق است. اما در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

داشتن گرین کارت سایر کشورها برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ممنوع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد ابراهیم عزیزی در خصوص ممنوعیت داشتن گرین کارت و کارت اقامت سایر کشورها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

ابراهیم عزیزی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: فردی که قصد دارد رئیس جمهور کشور شود نباید کارت اقامت سایر کشورها را داشته باشد بلکه باید ایرانی‌الاصل بوده و نه تنها کارت اقامت سایر کشورها را نداشته بلکه درخواستی برای دریافت آن نیز حتی در گذشته نیز نداده باشد. فردی که قصد دارد رئیس جمهور شود نباید کارت اقامت هیچ کشوری را غیر از ایران داشته باشد.

احمد مرادی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: بنده مخالف این پیشنهاد هستم چرا که بحث ایرانی‌الاصل بودن و داشتن تابعیت ایرانی در این طرح ذکر شده است اما این پیشنهاد می‌تواند ابهاماتی را ایجاد کند. مگر عزیزانی که برای ادامه تحصیل و درس خواندن به خارج می‌روند کار اشتباهی انجام می‌دهند؟ مگر برای کسب دانش و تجربه به خارج رفتن اشتباه است؟ مگر برای تجارت به کشورهای دیگر رفتن اشتباه است؟

علیرضا سلیمی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: دو نکته وجود دارد که باید در خصوص این بند به آن توجه شود اگر کسی کارت اقامت سایر کشورها را نداشته باشد و یک ملک نیز آنجا داشته باشد قطعاً بر روی مروادات و ارتباط او تأثیرگذار خواهد بود. اینکه امروز برخی از آقایان نگاهشان به غرب است علتش حضور فرزندان آنها در کشورهای غربی و اروپایی است. اینکه آنها قبله عالم را اروپا و آمریکا می‌دانند دلیلش حضور فرزندان یا بستگان آنها در آنجا و یا تابعیت و کارت اقامت خودشان می‌باشد. کسی که محبت کشور دیگری در دلش باشد و وابستگی به آنجا داشته باشد نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: مسؤولان از نمایندگان مجلس گرفته تا استانداران باید لیست دهند که فرزندانشان در خارج هستند یا نه. اینکه عده‌ای شب‌ها به سمت غرب می‌خوابند دلیلش حضور فرزندانشان در خارج است. وجود این شرط برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضروری است. اگر مدارس و دانشگاه‌های داخل کشور را تا حد استانداردهای جهانی بالا برده ایم پس چرا فرزندان عده‌ای برای تحصیل به خارج می‌روند و اگر دانشگاه‌ها و مدارسمان استاندارد نیستند پس چرا باید فرزندان مسؤولان با رفتن به خارج از امکانات بیشتری بر خو دار شوند؟

مالک شریعتی نیز در اخطاری در جریان بررسی این پیشنهاد بیان کرد: اکنون ما در دستگاه امنیتی پرونده‌های داریم که افرادی که خود یا فرزندانشان حتی در گذشته در کشورهای خارجی دانشجو بودند اکنون محل نفوذ قرار گرفتند و پدرانشان حکم سنگینی دارند. از نظر بنده پیشنهاد آقای عزیزی نه تنها لازم است بلکه باید قوی‌تر شود. حتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نباید در خارج اقامتگاه داشته باشند و یا حتی در آنجا دانشجو باشند.

در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند و یکی از شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری ایرانی‌الاصل و صرفاً تابع ایران بودن و نداشتن اقامت یا مجوز یا کارت سبز (گرین کارت) تعیین گردید.

قبل از این پیشنهاد نیز نمایندگان پیشنهاد نبویان نماینده تهران را نیز در بحث تابعیت بررسی کرده و با آن نیز موافقت کردند. بر اساس آن پیشنهاد نیز ایرانی‌الاصل و صرفاً تابع ایران بودن و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال نیز از شروط دیگر در بحث تابعیت برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری لحاظ شد.

مجلس نمی‌خواهد وارد حاشیه شود

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در جلسه علنی صبح سه‌شنبه و در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در تذکری اظهار کرد: آقای رئیس جمهور در چند سخنرانی اخیر این موضوع را مطرح کرده که دولت فقط از من دستور گرفته و تبعیت می‌کند. در صحبتی دیگر هم بیان کرده قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مضر است. این توهین بزرگی به مجلس است.

وی ادامه داد: وقتی ۲۹۰ نماینده قانون تصویب می‌کنند و بعد از آن شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند استفاده از کلمه مضر توسط رئیس جمهور بدان معناست که ایشان همه فکر و نگاه و کار مجلس شورای اسلامی را خلاف و نسنجیده می‌داند، لازم است در این مواقع رئیس مجلس بی‌تفاوت نبوده و از رئیس جمهور بپرسند که چرا رئیس جمهور این صحبت‌ها را بیان می‌کنند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضمن این‌که باید احترام رئیس جمهور را نگه داریم اینگونه مواضع، مجلس شورای اسلامی را نزد افکار عمومی بسیار تضعیف می‌کند و تصمیماتش را کارشناسی شده نمی‌بیند. علی نیکزاد رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت که شاید مجلس شورای اسلامی نمی‌خواهد وارد حاشیه شود اما کسی که این صحبت‌ها را بیان می‌کند، حقوق‌دان است و نباید از این الفاظ استفاده کند.

سلیمی: مجلس برای همه خط مشی تعیین می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در اخطاری مستند به اصول ۷۱ و ۷۳ قانون اساسی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهوری در نشست خبری اظهار کرد: این‌که برخی می‌گویند می‌خواهیم قانون مجلس شورای اسلامی را به تفسیر خود اجرا کنیم و بر اساس آن آئین‌نامه بنویسیم حتماً مغایر اصل ۷۳ است. من توصیه می‌کنم حتماً اصل ۷۳ را بخوانند.

وی ادامه داد: اصل ۷۱ هم می‌گوید مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل می‌تواند قانون وضع کند و دیگران نمی‌توانند برای خودشان تعیین کنند و این مجلس شورای اسلامی است که برای همه خط مشی تعیین می‌کند.

سلیمی یادآور شد: اگر مقصودشان تفسیر قانون اساسی است اصل ۹۸ تفسیر قانون اساسی را به عهده شورای نگهبان گذاشته است، ای کاش به خاطر اشتغالاتشان فرصت پیدا می‌کردند و اصول را دوباره از نو می‌خواندند و می‌فهمیدند تفسیر قانون عادی بر عهده مجلس شورای اسلامی و قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

سعیدی: یا توئیتر را برای مردم رفع فیلتر کنید یا خودتان هم از آن استفاده نکنی

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در تذکر شفاهی جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت: تشنگی کودکان جنوب استان سیستان و بلوچستان را بشنوید، آن آب هوتک را هنوز نوش جان نکردید؟ نمایندگان انقلابی کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه، محرومیت و مظلومیت تاریخی استان سیستان و بلوچستان را فراموش نکنید و در عمل پیرو امامی باشید که فرمود عدل یعنی گذاشتن هرچه در سر جای خودش.

وی افزود: نمایندگان مجلس با وضع قانون از کجا آورده‌ای جلوی بسیاری از حیف و میل‌های مسئولین را بگیرید، همچنین یا توئیتر را برای مردم رفع فیلتر کنید یا خودتان هم از آن استفاده نکنید، رطب خورده منع رطب چون کند؟

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان اضافه کرد: دشمنان ملت بدانند پیوند میان مردم و نظام هرگز گسستنی نیست؛ این آرزو را به گور خواهید برد.

کد خبر 462395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.