۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
هفته قرمز پوش بورس

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به روند کاهشی بازار بورس که در پایان معاملات رکورد افت شاخص را رقم زد، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سهام در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، با افت‌های قابل توجهی رو به رو بود و شاخص کل بورس عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت به طوری که در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل بورس با افت ۱۴ هزار و ۸۷۴ واحدی به یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به رشد دو هفته گذشته شاخص بورس این اصلاحات قابل پیش بینی بود. در این میان به گفته آنها در کوتاه مدت احتمال بازگشت شاخص به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و در بلند مدت رقمی بالاتر از این میزان پیش بینی می‌شود.

البته در این بین برخی از کارشناسان نیز علت ریزش اخیر بورس را پایان سال مالی کارگزاری‌ها و افزایش فشار فروش عنوان کردند. به نظر می‌رسد هدایت کنندگان بازار تلاش دارند از رشد بیش از اندازه آن جلوگیری کنند؛ به همین دلیل است که در روزهای گذشته هر صف خریدی در گروه‌های مهم بازار با عرضه شدید توسط کدهای حقوقی مواجه می‌شد. به این ترتیب از شکل گیری هیجان مثبت و کاذب در بازار جلوگیری شد.

در روز سه شنبه شاهد افت بیش از ۵۵ هزار واحدی شاخص کل بودیم و این افت در روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد.

در همین رابطه، احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه، به ایمنا گفت: به دنبال روند رشد کوتاه مدت بازار و رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به محدوده‌های مقاومتی، قرار گرفتن سرمایه‌گذارهای کوتاه مدت در سود جذاب باعث شد در هفته آخر آذرماه با افزایش فشار فروش مواجه شویم که در کنار عرضه اولیه‌هایی که در بازار اتفاق افتاد، هیجان فروش تقویت شد و شاهد فشار فروش بیشتری در بازار بودیم.

البته در این میان، گزارشات افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها نیز ارائه شد که به گفته این کارشناس بزار سرمایه می‌تواند در هفته آتی تأثیرات متفاوتی را بر بازار اشاره کرد.

از جمله این گزارشات می‌توان به افزایش ۴۷ درصدی دارای‌های "اپرداز"، افزایش نسبت‌های مالی "ساوه"، افزایش ۸۳ درصدی سرمایه "وتجارت"، رسیدن "کرازی" به سود تلفیقی ۸۰۶ ریالی، افزایش نسبت‌های مالی "خزامیا" و سود ۸۵ ریالی " قشکر " برای هر سهم اشاره کرد.

به گفته رضاپور، بازار سرمایه ایران با ابهاماتی نظیر بودجه، وضعیت سیاست بین‌الملل تعرفه‌ها و مسائل اقتصادی پایان سال رو به رو است که باعث شده بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کنند افزایش قیمت‌ها پایدار نخواهد ماند و فرصت خرید در قیمت‌های پایین‌تر مجدد به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ و بازار سرمایه

موضوع لایحه بودجه در سال ۱۴۰۰ از جمله بحث‌هایی است که این روزها تأثیر نسبی را بر بدنه بازار سرمایه داشته است زیرا در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است از طریق بورس تأمین شود.

امیر باقری با اشاره به انتشار اسناد خزانه و تأمین مالی مستقیم از بدنه بازار سرمایه گفت: برای محقق شدن این امر باید نرخ بهره در مقایسه با نرخ تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه نرخی جذاب باشد تا بتواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

وی افزود: اکنون انتظار تحلیلگران این است که دولت به نرخ میانگین و معقول از نرخ بازده بازار و نرخ اوراق بدون ریسک رضایت دهد تا از این طریق فشاری بر بدنه بازار سرمایه ایجاد نشود و بتواند تأمین مالی مستقیم از طریق انتشار اوراق داشته باشد.

افزایش ۵۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت از بورس

مهدی رادان، کارشناس ارشد بازار سرمایه در یادداشتی که درباره سهم بودجه ۱۴۰۰ از بازار بورس منتشر کرد، با بیان اینکه در بودجه سالانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند بر کلیت بازار سرمایه و یا گروه خاصی از سهام اثر گذار باشد، گفت: رقم پیش بینی شده برای مالیات نقل و انتقال سهام در سال آینده بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورده شده است که طبیعتاً بخش غالب آن معاملات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه است.

وی افزایش ۵۱۹ درصدی مالیات پیش بینی شده برای نقل و انتقال سهام نسبت به قانون بودجه ۹۹، افزایش ۷۲۰ درصدی منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و افزایش ۴۲ درصدی منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی را دلایلی بر نگاه متفاوت دولت بر بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه بند بند لایحه بودجه سال آینده نشان از کسری دارد و سابقه تأمین این کسری‌ها از طریق ابزارهای تورم‌زا منجر به ایجاد تورم انتظار خواهد شد و این تورم به نوبه خود تنور بازار سرمایه به عنوان محلی جهت سرمایه گذاری در دارایی‌ها برای حفظ قدرت خرید با پشتوانه حمایت‌های قانونی، داغ نگاه خواهد داشت.

رادان معتقد است: با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت بازار سرمایه حداقل در سه ماه ابتدایی سال آینده بهانه‌های کافی برای سودآوری را داشته باشد. مسیر بازار پس از آن زمان تا حد زیادی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و نوع نگاه و سیاست گذاری آن دولت بستگی خواهد داشت اگر چه قانون بودجه‌ای که به تصویب مجلس خواهد رسید تا حد زیادی مسیر آن دولت را نیز تعیین خواهد نمود.

پیش‌بینی آینده بازار بورس

برخی کارشناسان معتقدند بازار سهام دوباره برمدار صعود حرکت خواهد کرد و نقدینگی بیشتری وارد بازار شود هرچند ورود این نقدینگی وابسته اعتماد دوباره مردم است. بورس بعد از رشد بسیار شتابانی که در شش ماه نخست سال تجربه کرد، این روزها در مسیر اصلاح قرار دارد اما نکته مهم در معاملات بازار سهام این است، ترس فعالان بازار مانع ورود نقدینگی به بورس می‌شود.

محمدرضا شهنام پور، تحلیل‌گر اقتصادی، در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: متأسفانه اعتماد مردم از دست رفته است؛ زیرا در زمان اوج این بازار عواملی باعث بی نظمی آن شد، تا زمانی که نرخ دلار و طلا افزایشی است سرمایه‌های مردم هم به طرف این بازارها روانه می‌شود و با وجود نا اطمینانی مردم نسبت به بورس، این بازار همچنان راکد می‌ماند؛ اما به محض توقف یا کاهشی شدن قیمت دلار یا طلا، بازار بورس دوباره رونق خواهد گرفت.

برخی معتقدند در صورتی بورس مانند نیمه نخست سال بر مدار صعود حرکت خواهد کرد که نقدینگی بیشتری وارد بازار شود؛ البته در شرایط فعلی باید منتظر بود واکنش سرمایه‌گذاران بود؛ از سوی دیگر به دلیل رشد بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار سرمایه، به نظر می‌رسد ورود نقدینگی جدید همراه با مقداری ریسک خواهد بود.

کد خبر 462379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.