تملک و مرمت حمام شاهزاده‌ها با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: مرمت و بازسازی حمام شاهزاده‌ها شامل سبک‌سازی سقف، ایزولاسیون و آجر فرش پشت بام، مرمت کاشی‌ها و نقاشی‌های آن و تملک و اجرا با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

حسین کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه‌های آماده بهره‌برداری این منطقه، اظهار کرد: مرمت حمام شاهزاده‌ها در خیابان حکیم اصفهان که در اواخر دوره صفویه توسط «شهربانو بیگم» دختر سلطان حسین ساخته شده است یکی از پروژه‌های مرمتی منطقه سه است؛ عملیات مرمت و بازسازی این حمام شامل سبک‌سازی سقف ایزولاسیون و آجر فرش بام، مرمت کاشی‌ها و نقاشی‌های آن با هزینه تملک و اجرا ۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به کف‌سازی پیاده‌راه و پیاده‌رو محور میانی چهارباغ عباسی، تصریح کرد: با پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی از سال ۱۳۹۴ عملیات ساماندهی آن در دستور کار منطقه سه قرار گرفت و در ابتدا خیابان آسفالت برداری شد و پس از آن، کانال‌های دفع آب‌های سطحی و کانال تأسیسات شهری پیاده راه ضلع شرقی چهارباغ ایجاد شد و با زیرسازی کف، با هزینه‌ای بالغ بر ۷۲ میلیارد ریال سنگ‌فرش شد.

وی افزود: در ادامه پروژه عملیات پیاده روسازی همین مسیر با انجام زیرسازی، سنگ‌فرش انجام شد و ساماندهی محور میانی آن با وجود آبراه و شش حوض در طول مسیر چهارباغ عباسی حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان انقلاب در دستور کار منطقه سه قرار گرفت و این عملیات در سال‌جاری با هزینه ۸۵ میلیارد ریال به اتمام رسید.

ساماندهی محور تاریخی گردشگری میدان تا میدان

کارگر با اشاره به ساماندهی محور تاریخی گردشگری میدان تا میدان، گفت: پایان فاز نخست پروژه ساماندهی بازار اصفهان حد فاصل میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) شامل آسفالت‌برداری، حفر کانال عبور تأسیسات شهری، زیرسازی و سنگ‌فرش مرغوب و در برخی مکان‌ها مرمت دیواره‌ها، دوده زدایی سقف با سبک سازی بام، ایزولاسیون و آجر فرش بام با هزینه ۸۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی با اشاره به تکمیل تجهیزات و تعمیرات میدان امام علی (ره)، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پروژه ملی میدان امام علی (ع) و حضور گردشگران در آن، تأسیسات آن اعم از سیستم برق، روشنایی و فن‌ها، آسانسورها، اصلاح باغچه و حوض‌ها، نصب دوربین‌های حفاظتی و نظارتی به طور دائم بازبینی و تعمیر یا تعویض می‌شود که هزینه این اقدامات در سال‌جاری بیش از ۱۵۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال بوده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در خصوص پروژه مجتمع تجاری اداری محسن (موقوفه شیخ علیخان)، افزود: این مجتمع در خیابان هشت بهشت غربی واقع شده و در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است و دارای هشت واحد تجاری و ۶۰ واحد اداری است که ارزش سهم شهرداری ۳۵۰ میلیارد ریال شامل ۲۲ واحد اداری و دو واحد تجاری است.

کارگر اظهار کرد: سایر پروژه‌های منطقه سه شامل نصب دوربین ثبت تخلفات عبور از چراغ راهنمایی با هزینه پنج میلیارد ریال، تملک و آزادسازی تعریض گذر و گلوگاه سطح منطقه با هزینه ۱۸۳ میلیارد ریال، احداث سرویس‌های بهداشتی در سطح منطقه با هزینه بیش از ۱۴ میلیارد ریال، تکمیل هشت هزار و ۵۰۰ متر هموارسازی و ایمن‌سازی مسیر دوچرخه که تا پایان سال‌جاری به ۱۵ هزار متر خواهد رسید؛ همچنین تعریض خیابان فرشادی به همراه احداث ایستگاه‌های خط ویژه اتوبوس و جدول‌گذاری میانی به منظوره دو طرفه شدن خیابان است.

وی تصریح کرد: خیابان فرشادی با طول ۵۵۰ متر و عرض متغیر حدود هشت متر یکی از خیابان‌های مهم شهر بوده که عرض خیابان پس از تعریض، به ۱۲ متر افزایش یافته است.

مرمت و بازسازی موزه میدان امام علی (ع)

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به روند ایجاد موزه میدان امام علی (ع) (سرای خیار)، اظهار کرد: کاروانسرای قدیمی سرای خیار با کاربری فروشندگان پرنده در ضلع شمالی میدان امام علی (ع) واقع شده که توسط شهرداری منطقه سه آزادسازی و با افزودن زمین‌های مجاور با کاربری موزه در دست مرمت و بازسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مرمت آثار قدیمی و نوسازی قسمت‌های جدید این موزه با زیربنای حدود سه هزار مترمربع انجام شده و در مرحله اجرای تأسیسات است که تا اواخر سال جاری به اتمام می‌رسد، ادامه داد: هزینه تملک و اجرای این پروژه ۲۲۰ میلیارد ریال بوده است.

کارگر با اشاره به اقدامات شده در بازارچه آغا، گفت: این بازار قدیمی در گذر هارونیه واقع شده است که به دلیل فرسودگی کف آن، عملیات آسفالت‌برداری، حفر کانال ناکش (رفع رطوبت)، زیرسازی و سنگ‌فرش آن با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی در خصوص مرمت و نوسازی بازارهای اطراف میدان امام علی (ع)، تصریح کرد: بازار ۱A (بازار نظامیه) در ضلع جنوب غربی میدان امام علی (ع) قرار گرفته که عملیات سبک‌سازی ایزولاسیون و آجر فرش بام آن با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: بازار شیخ بهایی در ضلع غربی میدان امام علی (ع) قرار دارد که عملیات اجرای فونداسیون ستون و سقف طاق چشمه‌ای و آجر نمای آن با هزینه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی با اشاره به روند مناسب‌سازی معابر این منطقه برای عبور معلولان، تاکید کرد: در اکثر خیابان‌های این منطقه شاهد ناهمواری‌های حاصل پیاده رو با تقاطع گذرها هستیم که باعث سختی در عبور و مرور معلولان و نابینایان می‌شود، از این رو شهرداری منطقه سه سالانه برخی خیابان‌ها را به منظور تسهیل در عبور و مرور معلولان و نابینایان در برنامه‌های خود دارد که در این راستا مناسب‌سازی پیاده‌روهای میدان امام (ره) و خیابان بزرگمهر با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.

ساماندهی محور تاریخی گردشگری دردشت با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار

کارگر در خصوص ساماندهی محور تاریخی گردشگری دردشت، گفت: فاز دوم محور تاریخی دردشت از بازارچه دردشت آغاز و تا مقبره سلطان بخت آغا امتداد دارد که با آسفالت برداری، زیرسازی، تلفیق بلوک و سنگ‌فرش همچنین برخی دیواره‌های آن مرمت و نوسازی به سبک قدیمی و با صرف هزینه ۱۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این محور ۳۹۰ متر طول دارد و ابنیه‌های ارزشمندی همچون بازارچه، دو منار دردشت و مقبره سلطان بخت آغا در آن واقع شده است که به منظور اتمام کامل این پروژه، فاز سوم عملیات ساماندهی محور حدفاصل مقبره سلطان بخت آغا تا بازار شیخ بهایی که حمام شیخ بهایی و عصارخانه جماله را در مسیر خود دارد به زودی آغاز خواهد شد.

کارگر با اشاره به تجهیز و راه‌اندازی پله برقی‌های میدان امام علی (ع)، افزود: در ایستگاه اصلی اتوبوس زیرگذر میدان امام علی (ع) به دلیل ازدحام جمعیت از پله‌های برقی قدیمی به صورت ۲۴ ساعته استفاده می‌شد، همچنین واقع شدن این پله‌ها در فضای باز، فرسودگی کلی آن‌ها را سبب شده بود، از این رو مدیریت این میدان تصمیم به تعویض پله‌ها با اجرای کامل‌تری کرد که به صورت مسقف این عملیات با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری برای شهروندان و گردشگران شده است.

وی در خصوص مرمت حمام خسرو آقا، تصریح کرد: حمام خسرو آقا از مجموعه پروژه‌های تاریخی، مرمتی و بازسازی دولتخانه صفوی در ابتدای خیابان حکیم قرار داشت که سالیان گذشته با راه‌اندازی خیابان حکیم تخریب شده بود، بنابراین فاز نخست مرمت آن سال گذشته آغاز شد؛ این فاز دارای چهار حوض و قسمتی از گرمخانه و خزینه را شامل می‌شود که با هزینه عمرانی پنج میلیارد ریال توسط شهرداری منطقه سه انجام شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات تزئینات گچ‌بری و سایر خدمات جانبی آن با مشارکت بخش خصوصی تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به پروژه ساماندهی میدان امام حسین (ع) به منظور اتصال پیاده راه چهارباغ عباسی از طریق خیابان سپاه به میدان امام (ره)، گفت: ساماندهی میدان در اولویت فعالیت‌های عمرانی منطقه سه قرار داشت بدین منظور آسفالت‌برداری، جابجایی تأسیسات شهری، حفر کانال دفع آب‌های سطحی، زیرسازی و سنگ فرش میدان امام حسین (ع) با مساحت شش هزار مترمربع و هزینه بیش از ۷۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

کارگر ادامه داد: یکشنبه هفته آینده در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» کلنگ اجرای پروژه پارکینگ مشارکتی سنبلستان واقع در خیابان عبدالرزاق بر زمین زده خواهد شد.

کد خبر 462367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.