پیش بینی بانک جهانی از قیمت سال آینده نفت

بانک جهانی پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت که به عنوان متوسط قیمتهای نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و دوبی تعریف می شود، در سال ۲۰۲۱ به ۴۴ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۵۰ دلار در مقایسه با ۴۱ دلار در سال ۲۰۲۰، افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایمنا، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود درباره روسیه اعلام کرد پاندمی کووید ۱۹ همچنان تقاضای جهانی برای نفت را متأثر خواهد کرد و میزان مصرف در سال ۲۰۲۱ همچنان پایین‌تر از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا خواهد ماند. انتظار می‌رود مصرف نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود پنج درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ بماند.

بنا بر گزارش بانک جهانی، چشم انداز تولید نفت در روسیه که صادرات انرژی برای درآمدهای بودجه این کشور حیاتی شمرده می‌شود، به مدت و میزان کاهش تولید اوپک پلاس بستگی خواهد داشت.

در حالی که بهبود بهتر از حد مطلوب اقتصادی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ باعث شد بانک جهانی چشم انداز اقتصادی خود درباره روسیه را به رشد منفی چهار درصدی در مقایسه با پیش بینی سپتامبر از رشد منفی پنج درصدی بهبود ببخشد اما این وام دهنده جهانی هشدار داد که اقتصاد روسیه با افزایش شیوع ویروس کرونا در سه ماهه چهارم، کم رمق‌تر خواهد شد.

بودجه فدرال روسیه به دلیل هزینه بالاتر برای مهار شیوع ویروس کرونا و ضرورت حمایت از اقتصاد در برابر درآمدهای پایین‌تر نفت و گاز در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با کسری روبرو شد در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ مازاد درآمد داشت. درآمدهای نفت و گاز روسیه بر مبنای سالانه در فاصله ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰ به میزان ۳۵.۲ درصد کاهش پیدا کرد که ناشی از ریزش قیمت‌های نفت و تولید کمتر به دلیل مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس بود.

بانک جهانی اعلام کرد روبل ضعیف‌تر نمی‌تواند ریزش قیمت‌های نفت و کاهش فعالیت اقتصادی را به طور کامل جبران کند.

واکسیناسیون در سال ۲۰۲۱ می‌تواند اقتصاد روسیه را در مسیر احیای پایدار قرار داده و فقر را کاهش دهد اما ریسک‌ها به سمت نزول متمایل هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جهانی اعلام کرد ریزش قیمت نفت که روسیه هم در آن نقش داشت به همراه رکود جهانی ناشی از پاندمی ویروس کرونا باعث خواهد شد اقتصاد روسیه امسال بزرگترین رشد منفی مشاهده شده در ۱۱ سال گذشته را تجربه کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 462228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.