دوچرخه‌های جاینت چگونه شهرت جهانی پیدا کرد؟

جاینت یک شرکت تایوانی است که به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده دوچرخه در جهان شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت جاینت (Giant) از سال ۱۹۷۲ شروع به کار کرد و به مرور زمان به برندی مشهور در بین دوچرخه سواران تبدیل شد. جاینت را می‌توان نمونه‌ای از کسب و کارهای موفق تایوانی در نظر گرفت، زیرا با پیشرفت در سطح بین المللی، سهم بالایی در تغییر نگرش جهانیان نسبت به تولیدات این کشور داشت. شرکت "شوین"، یکی از مشهورترین برندهای دوچرخه سازی آمریکایی بود؛ جاینت ابتدا محصولات این شرکت را تولید می‌کرد، اما به مرور در دهه ۱۹۸۰ خود را به جهانیان ثابت کرد.

 دوچرخه‌های جاینت چگونه شهرت جهانی پیدا کرد؟

تاریخچه تاسیس شرکت جاینت

یک کارآفرین تایوانی به نام "کینگ لیو"در سال ۱۹۷۲ شرکت جاینت را راه‌اندازی کرد. در آن زمان صنعت دوچرخه در اختیار برندهای بزرگ آمریکایی مانند شوین و هافی بود. همکاری جاینت با شوین باعث شد که آن‌ها سه چهارم تولیدات سالیانه آمریکایی‌ها را بر عهده بگیرند. در نهایت جاینت در سال ۱۹۸۱ موفق شد اولین محصول را با برند خود به بازار عرضه کند. البته سال‌ها طول کشید تا این برند به شهرت جهانی برسد. جاینت در سال ۱۹۸۶ دوچرخه‌هایی برای عرضه در بازارهای اروپا تولید کرد. مشتریان جاینت در اروپا به دو دسته تقسیم می‌شدند؛ دسته اول را ورزشکاران حرفه‌ای تشکیل می‌دادند که به محصولاتی با فناوری روز و قابلیت‌های کامل نیاز داشتند. دسته دیگر کاربران عادی بودند که دوچرخه سواری را به عنوان یک تفریح انجام می‌دادند. شرکت جاینت با برطرف کردن نیازهای هر دو گروه، به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دوچرخه به اروپا تبدیل شد.

شهرت جهانی برند جاینت

شرکت جاینت در سال ۱۹۹۱ برنامه‌ای به نام Ready to Ride را در آمریکا اجرا کرد که دوچرخه‌ها را به صورت مونتاژ کامل در اختیار مشتریان قرار می‌داد. این اتفاق باعث شد برند تایوانی به نامی شناخته شده در بازار دوچرخه آمریکا تبدیل شود. با اجرای این برنامه، دیگر لازم نبود فروشندگان زمان زیادی صرف مونتاژ دوچرخه‌ها کنند. معرفی خانواده محصولات Cadex، موفقیت‌های جاینت را در بازار جهانی افزایش داد. بدنه سبک فیبر کربنی این محصول، مزیت اصلی آن به شمار می‌رفت. عناصر اصلی که این شرکت در تولید دوچرخه مد نظر قرار دارد، استحکام، وزن کم و راحتی دوچرخه سوار بود. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، باید تعادلی میان این سه فاکتور برقرار می‌شد.

 دوچرخه‌های جاینت چگونه شهرت جهانی پیدا کرد؟

شرکت جاینت چگونه توسعه پیدا کرد؟

با افزایش شهرت جاینت در سطح جهانی، علاقه به سرمایه گذاری در این شرکت افزایش پیدا کردند. شرکت "گلدمن ساکس"، به عنوان یکی از اولین سرمایه‌گذاران، ۹ درصد از سهام جاینت را خریداری کرد. در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، تقاضا برای دوچرخه‌های جاده‌ای و BMX افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۹۵، طراحی جدیدی به نام Compact Road Design معرفی شد که با تغییر طراحی، طول لوله‌های بدنه دوچرخه کاهش پیدا می‌کرد. این کاهش نه تنها باعث بهبود وزن دوچرخه می‌شد، بلکه خمیدگی کمتر و آیرودینامیک بهتر را نیز برای آن به همراه داشت.

دسته بندی محصولات جاینت

شرکت جاینت فعالیت خود را به ۶ بخش اصلی تقسیم کرد که هر قسمت، مسئول تولید نوع خاصی از دوچرخه بود. دسته بندی ۶ گانه محصولات جاینت شامل دوچرخه‌های کوهستانی برای مسیرهای دشوار، دوچرخه‌های جاده‌ای با وزن پایین و متمرکز بر سرعت، دوچرخه‌های روزمره برای کاربران با اهداف سلامتی و تفریحی، دوچرخه‌های مخصوص زنان با طراحی مخصوص در بدنه، دوچرخه‌های BMX با ابعاد کوچک‌تر و بدنه مقاوم، برای انجام حرکت‌های نمایشی و دوچرخه‌های کودکان با ابعاد کوچک می‌شد.

 دوچرخه‌های جاینت چگونه شهرت جهانی پیدا کرد؟

وضعیت کنونی شرکت جاینت

شرکت جاینت با ورود به قرن ۲۱، به نامی شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شد و محصولات خود را در همه کشورها به فروش رساند. در سال ۲۰۰۰، تقریباً چهار میلیون دوچرخه توسط شرکت جاینت تولید شد. جاینت در سال ۲۰۰۲، اولین شرکت آسیایی بود که محصولات کربنی خود را در مسابقات تور دو فرانس (Tour de France) عرضه می‌کرد. جاینت با هدف رسیدن به موفقیت‌های آینده و حفظ کیفیت تولیدات تایوانی، همکاری‌هایی را با شرکت‌های دیگر انجام داد، از جمله این همکاری‌ها می‌توان به مریدا اشاره کرد که به مرور زمان به رقیبی برای شرکت جاینت تبدیل شد.

از اتفاقات مهم جاینت در آن دوره زمانی، تاسیس مرکز تولیدی در چین با هدف آماده سازی برای المپیک ۲۰۰۸ پکن بود. جاینت در دهه ۲۰۰۰ با تولید دوچرخه‌های الکتریکی به نام Revive قدرت خود را بار دیگر نشان داد. از دیگر نوآوری‌های این شرکت می‌توان به سیستم تعلیق Maestro اشاره کرد که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. انتقال قدرت بهتر و تعلیق در سمت عقب دوچرخه، از اهداف طراحی و پیاده سازی سیستم ماسترو بود. از جدیدترین محصولات این شرکت علاوه بر دوچرخه‌های حرفه‌ای سنتی، می‌توان به انواع تاشو، برقی و هیبریدی اشاره کرد که Road-E+ از مشهورترین انواع هیبریدی آن‌ها به شمار می‌رود.

کد خبر 462174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.