۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه پس از کاهش نرخ ارز در هفته های اخیر قیمت مسکن در تهران ۱۵ درصد افت کرده است، گفت: بانک مرکزی خردادماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اظهار کرد: در ۲۲ روز ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۰۹۵ قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد و نسبت به ماه گذشته ۵۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در کل کشور نیز از یکم تا بیست و دوم آذرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۳ هزار و ۴۷۴ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) منعقد شده که از کاهش ۳۳ درصد و ۴۷ درصد به ترتیب نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل حکایت دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص قراردادهای اجاره در ماه جاری گفت: در ۲۲ روز ابتدای آذرماه امسال ۷۶۸۱ اجاره نامه در شهر تهران امضا شده که نشان دهنده کاهش ۱۹ درصد نسبت به آذرماه پارسال و افت ۵۴ درصد نسبت به آبان امسال است. در کل کشور هم از اول تا ۲۲ آذرماه سال جاری ۴۱ هزار و ۴۵۳ قرارداد اجاره منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ماه گذشته به ترتیب ۱۸ درصد افزایش و ۶۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خسروی با بیان اینکه البته به طور کلی در ۹ ماهه ابتدای سال جاری با افزایش معاملات نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم خاطرنشان کرد: ابتدای سال جاری تا ۲۲ آذرماه بالغ بر ۸۸ هزار و ۶۲۳ مبایعه نامه در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است. در کل کشور نیز از ابتدای فروردین تا ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ تعداد ۵۳۳ هزار و ۵۵۶ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

وی افزود: اجاره نامه‌ها نیز از ابتدای فروردین امسال تا ۲۲ آذرماه در تهران و کل کشور به ترتیب ۱۴۹ هزار و ۹۰۱ فقره و ۸۵۴ هزار و ۲۹۰ فقره بوده که افزایش ۲۰ درصد و ۹۴ درصد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این ادعا که بانک‌ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند گفت: بانک مرکزی خردادماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. همان موقع ما گفتیم با توجه به رصد بازار چنین رشدی اتفاق نیفتاده و قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما وقتی عدد ۴۲ درصد را اعلام کردند تأثیرش را در ماه‌های آینده گذاشت و قیمت‌ها بالا رفت. بانک‌ها سودهای غیرمتعارف پرداخت کرده بودند و دچار ورشکستگی بودند. از طرف دیگر املاک و مستغلاتی داشتند که می‌خواستند با این کار تراز خود را بالا ببرند و موفق شدند.

خسروی اظهار کرد: قیمت مسکن به چهار عامل مولدهای انرژی، بورس، طلا و ارز بستگی دارد. حامل‌های انرژی و دیگر بازارها که دست ما نیست. پس چرا مدام ما را می‌کوبند؟ چون بخش خصوصی هستیم؟ ما مولد شغلی و مالیاتی هستیم نباید اینقدر به ما فشار بیاورند. وقتی ما را می‌کوبند در واقع بخش مسکن که پیشران اقتصاد است و با ۱۷۸ شغل کلیدی ارتباط دارد را به رکود می‌کشانند. کما اینکه می‌بینیم با افزایش قیمت مسکن که از نوسانات اقتصاد کلان نشأت گرفته معاملات راکد شده و در آذرماه ۳۳ درصد در کل کشور افت کرده است.

وی گفت: پس از افت قیمت ارز در هفته‌های اخیر قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهر تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: روزنامه حمایت

کد خبر 462096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.