ثبت رکورد افت شاخص بورس در یک ماه اخیر + جزئیات

تشویش بازار سهام چند روزی است که ادامه دارد و شاخص کل بورس عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش می‌گذارد. روز گذشته شاخص بورس ۵۵ هزار و ۷۸۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحد رسید و به این ترتیب بیشترین افت شاخص در یک ماه اخیر رقم خورد.

به گزارش ایمنا، اکثر کارشناسان معتقدند با توجه به رشد دو هفته گذشته شاخص بورس این اصلاحات قابل پیش بینی بود. در این میان به گفته آنها در کوتاه مدت احتمال بازگشت شاخص به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و در بلند مدت رقمی بالاتر از این میزان پیش بینی می‌شود.

برخی از کارشناسان نیز علت ریزش اخیر بورس را پایان سال مالی کارگزاری‌ها و افزایش فشار فروش عنوان کردند. در این میان اما فشار ناشی از فروش سهام حقیقی‌ها که عمده ترین دلیل آن بی اعتمادی است، پای ثابت ریزش شاخص طی چند مدت اخیر است.

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل نزولی شدن روند بازار سهام گفت: با وجود اینکه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده و خبرهای خوب به بازار سهام مخابره شده بود اما روند بازار سهام به دلیل نوسان‌گیری برخی بازارگردان‌ها نزولی شد و اعتماد از بین رفت.

محمد خبری‌زاد در رابطه با دلیل دیگر سنگین شدن عرضه گفت: از طرفی جو هیجانی با ادامه عرضه‌ها بیشتر و باعث شد تا عرضه سوی حقیقی‌ها نیز بیشتر شود.

وی در رابطه با ادامه روند بورس گفت: اگر صف‌های فروش جمع نشود، عرضه‌ها سنگین‌تر خواهد بود و شاید شاخص کل کانال ۱/۴ میلیون واحد را نیز از دست بدهد، اما از طرفی نیز گزارش‌های ماهانه و ۹ ماهه می‌تواند بر روند بازار سهام تأثیرگذار باشد.

وضعیت معاملات روز گذشته در جریان معاملات دیروز شاخص‌کل بورس با سقوطی ۵۵ هزار واحدی مواجه شد و حدود ۷۰ درصد نمادها در صف فروش قرار گرفتند و خروج پول حقیقی به وضوح در بسیاری از صنایع دیده شد. اما در نیمه دوم معاملات تعدادی از سهم‌های بزرگ مورد حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند و صف‌های فروش آن‌ها جمع آوری شد.

در معاملات روز گذشته بیش از هفت میلیارد و ۲۱۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۰ هزار و ۷۵۲ واحد کاهش به ۴۴۱ هزار و ۱۳۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با هفت هزار و ۳۹ واحد افت به ۲۸۸ هزار و ۸۱۵ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۴۴ هزار و ۸۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۰۱ هزار و ۲۵۵ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۲۰۱ واحد، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) با ۱۵۶ واحد، به پرداخت ملت (پرداخت) با ۸۹ واحد، شرکت سرمایه استان اصفهان (وسصفا) با ۵۸ واحد، بیمه دانا (دانا) با ۴۱ واحد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳۰ واحد و پارس سویچ (بسویچ) با ۲۳ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

بر پایه این گزارش روز گذشته نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۸۴۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۷۸۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۷۳۹ واحد، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با دو هزار و ۷۲۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۶۸۸ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۶۶۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با یک هزار و ۶۲۲ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۴۴۴ واحد و بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۳۰۴ واحد هم تأثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، تأمین سرمایه امین (امین)، بانک تجارت (وتجارت)، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۳۶۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز بیش از ۵۴۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۹۴۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۷۴ هزار برگه سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

روز گذشته نمادهای سنگ آهن گهر زمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکام)، آسیا سیر ارس (حآسا)، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن)، داروسازی آوه سینا (داوه) و شیر پاستوریزه پگاه پگاه فارس (غفارس) با تأثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

روز گذشته نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین (صبا)، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، بانک دی (دی)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) تأثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

منبع: روزنامه حمایت

کد خبر 462073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.