چاقی مخاطره دوران قرنطینه کرونایی/طبع آویشن و خواص آن

خنثی کردن آلودگی هوا با خوراکی‌ها، طبع آویشن و خواص آن، خاصیت درمانی پیاز برای مقابله با ریزش مو، چاقی مخاطره دوران قرنطینه کرونایی ‌و تاثیرات مواد غذایی بر مغز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلاینده‌های مختلف موجود در هوا، هر کدام به گونه‌ای بر هر یک از اعضای بدن تأثیر می‌گذارند و باعث اختلال در عملکرد مطلوب دستگاه‌های مختلف در بدن می‌شوند. تغذیه مناسب یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است و یک راهکار مهم در مسیر کاهش آثار مخرب آلودگی هوا به شمار می‌آید. به طور کلی می‌توانید با استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، خود را در برابر عوامل تهدید آمیز محیط، محافظت کنند. به طور کلی نتایج تحقیقات متعددی نشان داده است که استفاده از مواد غذایی که ویتامین C و E دارند، به این علت که حاوی مواد آنتی‌اکسیدان هستند باعث پاکسازی سیستم تنفسی می‌شوند.

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین‌های E و C بهترین دشمنان آلودگی هوا هستند. خوردن انواع، کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را نباید فراموش کرد. ویتامین E را نیز می‌توان در جوانه گندم، گردو، بادام، و انواع سبزی با برگ‌های سبز پیدا کرد. طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: به اندازه کافی آب بنوشید. در واقع مصرف مایعات آن هم انواع نوشیدنی‌های طبیعی باید افزایش یابد. چرا که با شست و شوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان، هر اثر ناشی از آلودگی هوا کاهش می‌یابد. برای دفع بهتر مواد آلوده که وارد بدن شده‌اند حتماً دست کم دو لیوان آب پرتقال طبیعی نوش جان کنید.

همچنین از مواد لبنی بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به بدن در مبارزه با آثار آلودگی هوا کمک می‌کنند. پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند، که می‌تواند مانع از جذب سرب در بدن همچنین از بین بردن آن از بدن شود. کلسیم و آهن باعث کاهش دوز جذب سرب شده و به این ترتیب شما را از آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

از انواع میوه و سبزی استفاده کنید. (خوراکی‌ها با آنتی‌اکسیدان بالا) انواع سبزی و صیفی با رنگ سبز پر رنگ مثل بروکلی، اسفناج و گشنیز بیشتر مصرف کنید. دست کم سه لیوان شیر مصرف کنید. مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه گاز دار را کامل حذف کنید. سوپ و آش بخورید. باید از مواد غذایی منبع آهن استفاده کنید. برای از بین بردن اثر مخرب فلزات سنگین مثل سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت افزایش یابد. از مصرف موادی که باعث فشار به کلیه و کبد می‌شوند مثل غذاهای سرخ کردنی و غذاهای فست فود و آماده پرهیز کنید.

اما اینکه چطور با رژیم غذایی عوارض خطرناک آلودگی هوا را بگیریم عبارتند از: مصرف منظم ماهی‌های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی مؤثر واقع شود. برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای سبز و قهوه نیز به علت داشتن ترکیبات فلاونوییدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده بیشتر کنند. در روزهای آلوده، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و ممکن است بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی و سرما خوردگی قرار بگیرید بهتر است، غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها که بر این سیستم اثر منفی می‌گذارد استفاده نشود و بیشتر غذاها به صورت بخارپز و یا آب‌پز باشند.

این نکته در شرایط کرونایی بسیار حائز اهمیت است. دانه‌های خوراکی مانند دانه بزرک و تخم کتان، تخم آفتاب گردان به علت داشتن اسید چرب امگا ۳ نقش مؤثری در حفظ ایمنی سلولی دارند. با توجه به کاهش مصرف روغن و افزایش مصرف غذاهای آب پز و یا بخار پز بهتر است در هر وعده کمی روغن زیتون به این غذاها اضافه کنید. سیر و پیاز بخورید. سیر و پیاز به شما کمک می‌کنند تا ریه‌های خود را سالم نگه دارید. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک عامل طبیعی آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل می‌کند و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های تنفسی که باعث انسداد ریه‌های شما شود و کمک کند تا مراقب سلامتی خود باشید.

این سبزی ریزش موها را قطع می‌کند

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ریزش موهای‌تان مصرف این سبزی است، ریزش مو هنگام یا شانه کردن امری طبیعی است اما گاهی شدت آن باعث نگرانی می‌شود، پیاز خاصیت درمانی دارد که با ریزش مو مقابله می‌کند و به طور مؤثری باعث رشد مو می‌شود. پیاز سرشار از سولفور است که باعث افزایش گردش خون می‌شود. خواص ضد باکتریایی آن، التهاب پوست را از بین می‌برد. آب پیاز، مو را قوی می‌کند، منافذ مسدود شده پیاز مو را باز می‌کند و مانع از عفونت پوست سر می‌شود.

بهترین راه برای به دست آوردن سولفور موجود در پیاز، استفاده از آب پیاز خام است. آب پیاز را به مدت نیم ساعت روی پوست سر بمالید و سپس موها را با شامپوی ملایم بشویید. در صورت تکرار این کار، سه بار در هفته، در عرض یک یا دو ماه نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

چاقی مخاطره دوران قرنطینه کرونایی

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ارومیه از چاقی به عنوان یک بیماری نام برد و اظهار کرد: مشکل کنونی تغذیه، بیماری اضافه وزن و چاقی است که به عنوان سرمنشا بسیاری از بیماری‌های دیگر، روز به روز در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه بهترین راه حل برای کنترل این بیماری، اصلاح الگوی غذایی و تحرک بدنی است، اضافه کرد: کنترل وزن در دوران کرونا دارای اهمیت بیش از پیش می‌باشد چرا که تغذیه سالم و کنترل وزن با تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی را در پیشگیری از ابتلاء به کرونا و کاهش شدت علائم در صورت ابتلاء به این بیماری دارد.

سحر زمانی، اضافه کرد: در دوران کرونا، برای بزرگسالان بالای ۱۸ سال حداقل ۳۰ دقیقه در روز و برای کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال، حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی توصیه می‌شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ارومیه در ادامه چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان را به خانواده‌ها هشدار داد و گفت: متأسفانه اغلب کودکان چاق به دلیل افزایش تعداد سلول‌های چربی در دوران بزرگسالی نیز با این مسئله و تبعات آن نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت درگیر خواهند بود.

زمانی افزایش مصرف فست فودها، تنقلات پرکالری کم ارزش از نظر مواد مغذی، نوشیدنی‌های شیرین، تحرک بدنی کم و استفاده از وسایلی نظیر گوشی، تبلت، تلویزیون را از جمله مهمترین دلایل چاقی کودکان دانست و تصریح کرد: با رعایت بشقاب غذایی سالم، ضمن تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن، می‌توانیم به کنترل وزن نیز کمک کنیم به طوری که نیمی از بشقاب غذایی سالم، شامل میوه‌ها و سبزیجات و نیم دیگر شامل غلات کامل و منابع سالم پروتئین باشد.

تأثیرات مواد غذایی بر مغز

نتایج تحقیقی از دانشگاه ایالتی آیووا، تأثیرات مواد غذایی را بر مغز را طی سال‌ها بررسی کرده است. این مطالعه شامل بررسی داده‌های جمع آوری شده قبلی از ۱، ۷۸۷ بزرگسال در انگلیس در سنینی مختلف از ۴۷ تا ۷۷ سال بود، که در مورد عادات غذایی و آشامیدنی خود در مراحل مختلف زندگی اطلاعات خاصی ارائه دادند.

به طور خاص، این اطلاعات شامل مقدار مصرف هر فرد از میوه‌های تازه، میوه‌های خشک، سبزیجات و سالاد خام، سبزیجات پخته شده، ماهی روغنی، ماهی بدون چربی، گوشت فرآوری شده، مرغ، گوشت گاو، پنیر، نان، غلات، چای و قهوه بود. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در سه مرحله مختلف بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، آزمون ارزیابی چند گزینه‌ای که منعکس کننده درک، حل مسئله و استدلال است را انجام دهند.

هنگامی که این نمرات آزمون با داده‌های مربوط به آنچه هر شرکت کننده در آن زمان می‌خورد و می‌نوشید ترکیب شد، محققان توانستند ارتباط مشخصی بین مصرف غذا و نوشیدنی و کاهش شناختی برقرار کنند. این مطالعه نتایج شگفت انگیزی را نشان داد، از جمله: پنیر در مراحل بعدی زندگی از عملکرد مغز محافظت می‌کند. وقتی تنها یک بار در هفته گوشت خورده می‌شود مفیدترین غذا برای مغز شما است. مصرف میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از شک مصنوعی نیز در افزایش توان مغزی مؤثر است.

طبع آویشن و خواص آن

آویشن از گیاهان دارویی پر مصرف برای پیشگیری از سرماخوردگی و درمان عفونت‌های تنفسی است و از آن به عنوان ادویه در تهیه غذاها نیز استفاده می‌شود. برگ‌ها، گل و روغن گیاه آویشن در طول تاریخ تا به امروز همواره برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است.

طبع آویشن در طب سنتی گرم و خشک است و مصرف بیش از اندازه آن برای افراد صفراوی (دارای مزاج گرم و خشک) توصیه نمی‌شود. آویشن خود به عنوان مصلح بسیاری از مواد غذایی مانند گروه لبنیات مانند پنیر تازه، دوغ و ماست، قارچ خوراکی، لوبیا سبز، نخود سبز، باقلاسبز، انواع ماهی گوشت دل و سیب زمینی محسوب می‌شود و مصلح آویشن بر اساس آنچه در کتب طب سنتی آمده است، سرکه انگور است.

یکی از شناخته شدهترین خواص آویشن و دمنوش آن پیشگیری و کمک به درمان سرماخوردگی است. این گیاه جزو گیاهان ضد التهابی بوده، بر روی باکتری‌های دستگاه تنفسی مؤثر است. از این رو برای پیشگیری از عفونت‌های مکرر که بیشتر ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است می‌توان از بخور آن (جوشاندن گیاه در آب جوش و استنشاق آن) نیز برای درمان استفاده کرد. آویشن تا حد زیادی عفونت و چرک بدن و گلو را از بین می‌برد و به دلیل خاصیت خلط آور بودن در درمان سرفه مفید است. برای آشنایی بیشتر مطالعه خواص آویشن برای سرماخوردگی پیشنهاد می‌شود.

گیاه آویشن سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین‌هایی نظیر ویتامین ث و ویتامین A، روغن تیمول و آنتی اکسیدان‌ها است و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. متخصصان معتقدند مصرف روزانه دمنوش و عرق آویشن، با بالا بردن سیستم ایمنی بدن، می‌تواند شما را در طول سال از بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف در امان نگه دارد. البته به یاد داشته باشید با توجه به طبع آویشن، استفاده از آن برای گرم مزاج‌ها با احتیاط صورت گیرد.

سبزی آویشن دارای ماده فعالی به نام کارواکرول است که برای تقویت حافظه مفیده بوده، همچنین خاصیت ضد افسردگی دارد. جالب است بدانید مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ بر روی تأثیرات این ماده انجام شده، نشان داده است که دریافت منظم و با غلظت کم کارواکرول به بهبود خلق و خو و افزایش حس خوب در افراد کمک می‌کند.

از دیگر خواص دمنوش آویشن، کاهش فشار خون و در نتیجه کمک به سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. آویشن سرشار از پتاسیم است و از همین رو مصرف آن در کاهش فشار خون و درمان تپش قلب مفید است. توجه داشته باشید مصرف آویشن برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود و لازم است قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت شود.

در طب سنتی توصیه می‌شود اگر از درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک در رنج هستید چای یا دمنوش آویشن بنوشید، همچنین حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی توصیه می‌شود.

آویشن کوهی به بدن حرارت می‌بخشد و باد را از معده و روده‌ها خارج می‌کند و به هضم غذا در سرد مزاجان کمک می‌کند همچنین دم کرده آن برای سکسکه، دل پیچه مفید است. آویشن سرشار از اسیدهای آمینه است و از این رو در درمان ضعف و بی حالی مؤثر است. همچنین این گیاه با دارا بودن مقادیر بالایی آهن می‌تواند درمان مناسب و مکملی برای کم خونی فقر آهن باشد.

کد خبر 462071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.