توصیه‌هایی برای دیابتی‌ها در ایام کرونا/عفونت کووید۱۹ می‌تواند باعث افزایش قند خون شود

متخصص غدد گفت: بیماری و عفونت باعث ترشح استرس هورمون‌هایی می‌شود که عملکردشان برعکس انسولین است، بنابراین عفونت کووید ۱۹ هم مثل هر عفونت دیگری می‌تواند باعث افزایش قند خون شود.

به گزارش ایمنا، فهمیه سهیلی‌پور متخصص غدد کودکان، اظهار کرد: بیماران دیابتی در زمان ابتلاء به عفونت کووید ۱۹ به دلایل مختلف ممکن است با نوسانات شدید قند خون مواجه شوند، عفونت اشتهای بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و غذا نخوردن در زمانی که داروهای ضد دیابت و انسولین همچنان با مقدار قبلی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث افت قند خون یا " هایپوگلایسمی" شود که اگر شدید باشد ممکن است عوارض خطرناکی مثل کاهش سطح هوشیاری و تشنج داشته باشد.

وی افزود: بیماری و عفونت باعث ترشح استرس هورمون‌هایی می‌شود که عملکردشان برعکس انسولین است. بنابراین عفونت کووید ۱۹ هم مثل هر عفونت دیگری می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. مصرف کورتون‌ها به خصوص دگزامتازون که در موارد شدید بیماری در بیمارستان یا آی‌سی‌یو مکرر استفاده می‌شود، به شدت منجر به افزایش قند خون می‌شود.

متخصص غدد تصریح کرد: بی‌اشتهایی تهوع و استفراغ که در بعضی موارد عفونت با کووید ۱۹ وجود دارد و اسهال که در فرم گوارشی بیماری مکرر دیده شده است همچنین می‌تواند با از دست دادن آب بدن منجر به کم آبی یا "دهیدراتاسیون" شود.

وی گفت: بعضی از انواع جدید داروهای ضد دیابت هم که در شرایط غیرعفونی جزو داروهای بسیار مفید برای کنترل قند هستند و حتی فشار خون و اضافه وزن را هم تا حدی کنترل می‌کنند، ممکن است با افزایش حجم ادرار به این کم آبی یا دهیدراتاسیون دامن بزند.

سهیلی‌پور افزود: در شرایطی که عدم کنترل قند خون همراه با افزایش استرس هورمون‌ها و کم آبی بدن باشد، احتمال بروز کمای دیابتی به خصوص در دیابت نوع ۱ بسیار بالا خواهد بود.

وی توصیه کرد: اولاً در زمان شیوع بیماری کووید افراد دیابتی نسبت به کنترل قند خون خودشان اهتمام بیشتری داشته باشند. دوم اینکه رعایت بهداشت، اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده جدی از ماسک در بیماران دیابتی مهم‌تر از افراد سالم است. طبیعی است خانواده و دوستان این بیماران هم باید به تبع رعایت بیشتری داشته باشند و بالاخره اینکه در صورت ابتلا به عفونت کووید ۱۹ حتماً با پزشک دیابت خودتان مشاوره کنید.

به گزارش فارس، متخصص غدد ادامه داد: گاهی لازم است موقتاً مقدار یا نوع داروهای مصرفی شما بر حسب شرایط حاد و جدیدی که ایجاد شده است، تغییر کند. توصیه می‌شود در زمان ابتلاء به عفونت حتی‌الامکان از مشاوره یا ویزیت آنلاین و به صورت غیر حضوری استفاده شود تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای بیماران عزیز - با رعایت کامل قرنطینه - از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرده و سایر مراجعین به مطب پزشک دچار عفونت نشوند.

کد خبر 462010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.