تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز

گروه اوپک پلاس تصمیم گرفته است در ژانویه تولیدش را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و سپس برای تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی، نشست‌های ماهانه برگزار کند.

به گزارش ایمنا، عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که امسال ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که این گروه و متحدانش حتی پس از توافق ماه جاری برای افزایش تدریجی تولید، تولید نفت را تا آوریل دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

نفت برنت تحت تأثیر اعلام توزیع واکسن‌های کووید ۱۹، از ابتدای نوامبر تاکنون بیش از ۳۳ درصد رشد قیمت داشته و به ۵۰ دلار در هر بشکه رسیده است. با این حال از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. همزمان با افزایش موارد ابتلاء در آمریکا و تشدید قرنطینه در بخش‌هایی از اروپا، اوپک در گزارش ماهانه دسامبر که دوشنبه هفته جاری منتشر شد، پیش بینی خود از مصرف جهانی سوخت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داد.

عطار گفت: با وجود سیگنال‌های مثبت و بهبود قیمت‌های نفت، تصور می‌کنم ما باید خیلی محتاط باشیم. در بهترین سناریوی ممکن می‌توانیم تولید روزانه را تا آوریل دو میلیون بشکه افزایش دهیم. اما این موضوع به خودی خود یک هدف نیست. آنچه که مهم است اطمینان از تداوم روند کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت و قرار داشتن در مسیر ثبات پایدار بازار نفت است.

گروه اوپک پلاس تصمیم گرفته است در ژانویه تولیدش را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و سپس برای تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی، نشست‌های ماهانه برگزار کند. این گروه در آوریل که اوج بحران شیوع ویروس کرونا بود، با هدف تقویت قیمت‌ها، موافقت کرده بود محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا بگذارد و در تسهیل مرحله‌ای محدودیت عرضه، تولید نفت را در ژانویه سال ۲۰۲۱ به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

نشست مجازی بعدی وزیران انرژی این گروه در چهارم ژانویه برگزار می‌شود و ممکن است شاهد تنش دیگری میان اعضایی باشد که خواهان افزایش تولید برای تقویت اقتصادهای رکود زده شأن هستند. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است در نشست ماه جاری با امارات متحده عربی که به پایین بودن سهمیه تولیدش معترض بود، درگیر شد. سایر اعضا مانند عراق، نیجریه و آنگولا از زمان اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس از ماه مه، سهمیه تولیدشان را به دفعات نقض کرده‌اند.

با این حال رئیس اوپک گفت: اوپک پلاس در آستانه ورود به سال ۲۰۲۱ متحد است. بحرانی که ما امسال تجربه کردیم، به نظر من همکاری را تحکیم کرد و بر این باورم که یک چارچوب پایدار و بلندمدت برای همکاری بنا کرده‌ایم.

وی از روسیه بابت محدودیت عرضه‌ای که برعهده گرفته است با وجود اینکه کاملاً به اهداف تولیدش پایبند نبوده است، تمجید کرد و گفت: نرخ پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید از ماه مه سال ۲۰۲۰ بین ۹۵ تا ۹۸ درصد بوده و این آمار بسیار رضایت بخش است.

عطار پیش بینی کرد تقاضا برای انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ رشد کند و گفت: حمایت مالی جدیدی که برای اقتصادها پیش بینی شده و چشم انداز توزیع گسترده واکسن‌های کووید ۱۹ برای بازار نفت نویدبخش است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، الجزایر بودجه سال ۲۰۲۱ خود را بر مبنای قیمت ۴۵ دلار هر بشکه نفت تهیه کرده و شرکت نفت و گاز دولتی سوناطراک قیمت نفت در میان مدت را بین ۴۰ تا ۵۰ دلار پیش بینی می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 462007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.