احتمال برگشت به روند صعودی کرونا وجود دارد/لزوم دوری از دورهمی‌های یلدایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت شکننده استان اصفهان در شیوع ویروس کرونا، گفت: هرگونه جمع خانوادگی و عدم رعایت محدودیت‌ها موجب غلبه ویروس و شیوع مجدد آن در سطح استان می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر طاهره چنگیز، در حاشیه رونمایی از محصولات فناورانه سلامت، که روز گذشته به صورت مجازی با حضور وزیر بهداشت و رؤسای ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در روزهای اخیر وضعیت کنترل بیماری کووید در استان اصفهان رو به بهبود است، تداوم این شرایط در گرو نوع رفتار تک تک افراد در جامعه است و خوشبختانه با مراقبت و همراهی بیشتر مردم و رعایت محدودیت‌های وضع شده، اکنون وضعیت استان در شیوع ویروس کرونا نسبت به اول آذرماه بهتر شده است.

کاهش تعداد بستری بیماران کووید در بیمارستان‌ها

وی با تاکید بر کاهش تعداد بیماران بستری و برابر شدن تعداد بستری‌های روزانه با تعداد ترخیص از بیمارستان‌ها، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، امروز صبح تعداد کل بیماران بستری در اصفهان به ۹۵۳ نفر رسیده است و نشان از کاهش بیش از ۵۰ درصد نسبت به سه هفته قبل است.

دکتر چنگیز همچنین افزود: از طرفی نسبت تست‌های مثبت کووید نیز در استان کاهش یافته است. در حال حاضر زیر ۳۰ درصد از کسانی که تست PCR از آنها گرفته می‌شود مثبت هستند و این در شرایطی است که هفته‌های قبل این رقم به ۶۰ درصد هم رسیده بود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این روند کاهشی نشان دهنده این است که بیماری با همکاری مردم و رعایت محدودیت‌ها تحت کنترل در آمده، اما هشدار داد که این شرایط کاملاً شکننده است و اگر مسئله را تمام شده فرض کنیم و فکر کنیم دیگر خطری ما رو تهدید نمی‌کند، احتمال برگشت به شرایط قبلی بسیار بالا است.

وی وضعیت رنگ بندی استان اصفهان به لحاظ شیوع کرونا را نارنجی اعلام کرد و گفت: نارنجی به این معنی است که مقداری از خطر کم شده، اما هنوز خطر بیخ گوش ماست و اقدامات ساده ای همچون شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی که از ابتدای اپیدمی تاکید می‌شد، همچنان باید وجود داشته باشد.

دکتر چنگیز همچنین به لزوم تهویه مناسب در محیط‌های بسته به منظور جلوگیری از شیوع ویروس تاکید کرد و افزود: در این روزها درخواستی که از مردم داریم این است که تا حد امکان از جمع‌های خانوادگی غیرضروری خودداری کنند.

در صورت رعایت نکردن مردم، احتمال برگشت به شرایط قبل وجود دارد

به گفته وی نحوه شیوع این ویروس با نحوه رفتار ما در جامعه مرتبط است و بلایی که ویروس بر سر جامعه می‌آورد، به میزان مسئولیت پذیری تک تک افراد در جامعه بستگی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تداوم این محدودیت‌ها و توجه و رعایت افراد را عاملی برای کنترل بیماری در استان دانست و افزود: غفلت و عادی انگاری باعث غلبه بیماری بر ما می‌شود.

دکتر چنگیز با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد: در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم که تلاش چند هفته‌ای ما برای کنترل بیماری ممکن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود. پس از مردم می‌خواهیم همچنان به همکاری خود در مهار ویروس کمک کنند و با پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی این زمینه را فراهم آورند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ما و ویروس همچون مسابقه طناب کشی با هم درگیر هستیم و هر زمان فکر کنیم، ویروس را شکست داده‌ایم و رعایت نکنیم، موجبات غلبه ویروس را مجدد فراهم می‌آوریم.

درخواست داشتیم به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نشود

دکتر چنگیز همچنین به آلودگی چند روز اخیر اصفهان اشاره کرد و گفت: در کارگروه مرتبط از سوی علوم پزشکی اصفهان مکاتبات انجام شده و درخواست داشتیم به هیچ عنوان از سوخت مازوت حتی در زمان حاضر با وجود افت فشار گاز استفاده نشود.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس قانون هوای پاک دستوراتی گرفته شود و با کاهش فعالیت‌ها شاهد کاهش آلایندگی‌ها در اصفهان باشیم.

کد خبر 461961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.