"کابوکی" برای بیابان‌زدایی به اصفهان می‌آید

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پروژه کابوکی چین که با کمک بخش خصوصی در زمینه بیابان زدایی اقتصادی موفق بوده است در اصفهان و سیستان و بلوچستان اجرا و بومی سازی خواهد شد.

پرویز گرشاسبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه راه حل برخی از معضلات منابع طبیعی در فناوری شرکت‌های دانش بنیان یافته می‌شود، اظهار کرد: مطالعات ۱۸ طرح فناورانه را پنج سال پیش به شرکت‌های دانش بنیان و محققان پیشنهاد کردیم، آنها ضرورت استفاده از فناوری را در زمینه منابع طبیعی احساس کردند و هم اکنون ۶ پروژه به مرحله تأمین رسیده است و می‌توان از آنها به صورت گسترده استفاده کرد.

وی با اشاره به رونمایی از این ۶ طرح فناورانه در هفته آینده، افزود: تاکنون پنج میلیارد تومان برای ۶ پروژه تأمین اعتبار شده است که ۵۰ درصد آن را معاونت علمی و فناوری و ۵۰ درصد دیگر را دستگاه مشارکت کننده پرداخت می‌کند؛ البته صندوق فناوری نیز به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات می‌دهد.

تولید مصالح ساختمانی از ماسه‌های روان

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به جزئیات برخی از این پروژه‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: استفاده از ماسه‌های روان برای تولید مصالح ساختمانی یکی از این پروژه‌ها است که مصالح پیش ساخته از قطعات بتنی فناوری شده است، برخی کشورهای جهان پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌اند و حتی MDF، موزائیک و سرامیک از ماسه‌های روان تولید شده است.

وی ادامه داد: طرح بسیار فراتر از این است و تنها بخشی از آن را به فناوری رسانده‌ایم؛ اگر با همکاری وزرات راه و شهرسازی و تولید کنندگان بخش خصوصی بتوان قطعات بتنی را در مناطقی که پدیده طوفان‌های ماسه‌ای وجود دارد، تولید کرد، معضل طوفان گرد و غبار را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

اجرای الگوهای اقتصادی در حوضه‌های آبخیز

گرشاسبی خاطرنشان کرد: فناوری دیگر الگوی اقتصادی سدهای زیرزمینی است؛ عملیات آبخیزداری که در یک حوضه اجرا می‌شود برای نگهداری، بهره‌برداری و سایر فعالیت‌های اقتصادی از جمله گردشگری، تولید قارچ، پرورش کبک و سایر فعالیت‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در پروژه دیگری که مانند اقدامات بیابان زدایی است و پژوهشکده آبخیزداری در هندیجان اجرا کرده است، عرصه‌هایی که هیچ درختی در آن استقرار نمی‌یابد با رواناب و خاکریزهای متناوبی که ایجاد و پخش کردیم خود به خود به یک منطقه پخش سیلاب تبدیل شده است و مراتع منطقه با بذر گیاهان تاب آور احیا شده است. از این رو مرتعی که مرتع‌دار به هیچ وجه نمی‌توانست احیا کند و منابع طبیعی نیز به روش سنتی قادر به احیای آن نبود هم اکنون قابل بهره برداری شده است.

گرشاسبی ادامه داد: بخش خصوصی و مرتع دار در این منطقه به تولید محصول رسیدند. در زمینه جلوگیری از انتشار گرد و غبار نیز یکی از پروژه‌ها کاشت گون علفی در ترکمن صحرا است که تولید شده و در حال توسعه و تعمیم در مراتع منطقه است.

طرح شورورزی اجرا می‌شود

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به روند طرح شورورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از اراضی شور با نام طرح شور ورزی پروژه دیگری است که در مناطقی که به هیچ روشی نمی‌توان کشت و کار کرد، از آب شور برای پرورش برخی از آبزیان شور و جلبک‌ها استفاده شود در این زمینه چندین شرکت دانش بنیان در نواحی جنوبی استان خوزستان که بسیاری از اراضی شور هستند، کار کردند.

وی با بیان اینکه اراضی شور در کشور در حال گسترش هستند، اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی جدید زمین‌های شور را به سمت اقتصادی شدن می‌برد.

مالچ های آشنا با طبیعت جایگزین مالچ نفتی می‌شود

گرشاسبی خاطرنشان کرد: تحقیقات روی چند پروژه فناورانه نیز همچنان ادامه دارد که یکی از آنها استفاده از مالچ رسی است و نمونه آن در استان اصفهان استفاده شده است در مناطق دیگر نیز آزمایش خواهیم کرد که در آینده مالچ های آشنا با طبیعت جایگزین مالچ نفتی شود.

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه اطلس‌های موضوعی در کشور و برآورد دقیق فرسایش مجاز در کشور را از دیگر پروژه‌های فناورانه برشمرد و افزود: این پروژه‌ها تا سال آینده بهره برداری خواهد شد؛ البته پیشنهادات جدیدی نیز در دست بررسی است که تا هفت سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کابوکی، معضل گرد و غبار بیابان را رفع کرد

گرشاسبی با بیان اینکه بیابان زدایی در کشورهای مترقی از جمله چین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: در چین دو و نیم میلیون هکتار از یک منطقه توسط ۱۴ سرمایه گذار خصوصی چینی بیابان زدایی شده است و طرح‌های اقتصادی در آن اجرا شده است در حالی که طوفان و معضلات انتشار گرد و غبار و شن را نیز رفع کردند. یکی از پروژه‌ها انتقال این تجربه به ایران است؛ یکی از استان‌های اصفهان یا سیستان و بلوچستان انتخاب می‌شود و فناوری کابوجی یا کابوکی از چین شمالی با توجه به فرهنگ و سرمایه گذار در ایران بومی سازی خواهد شد که می‌تواند انقلاب بزرگی در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیر دولتی در ساماندهی سخت‌ترین اکوسیستم یعنی بیابان باشد.

لزوم استفاده از روش‌های نوین برای حفظ منابع طبیعی

وی تصریح کرد: در کشور فکر می‌کنند تنها دولت باید برای طرح‌های بیابان زدایی و حفظ منابع طبیعی هزینه کنند و روش‌های ذکر شده این تفکر را تغییر خواهد داد؛ هدف از این فناوری‌ها این است که روش‌های نوین و علمی جایگزین رویکردها و نسخه‌های سنتی در حفظ منابع طبیعی شود، برای مثال واتر باکس یا آب گلدان مشکلات چندساله ما را در جنگل کاری رفع می‌کند. یکی از فناوری‌هایی که بومی سازی کردم استفاده از واتر جت است که با استفاده از مته آب، درخت در ماسه‌های بادی کاشته می‌شود و ماندگاری آن چندین برابر روش‌های سنتی است و به آبیاری مجدد نیز نیاز ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کابوکی، یک منطقه بیابانی و منشأ تولید گرد و غبار بوده است که بخش گسترده‌ای از شمال چین از جمله پکن را متأثر می‌کرد. چین با کمک برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از طریق احیای اکوسیستم، کشاورزی و تولید محصولات طبیعی توانسته مشوق‌های لازم را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند و با احیای این سرزمین، علاوه بر ایجاد اشتغال موجب کاهش فقر نیز شده است.

کد خبر 461944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.