بهترین طراحی ایستگاه‌های اتوبوس در جهان

اگرچه اغلب ایستگاه‌های اتوبوس در جهان از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و از نظر ظاهری نیز باعث جذب عابران نمی‌شوند، اما تعدادی هر چند محدود در جهان وجود دارند که هنر معماران معروف دنیا را به زیبایی تمام به تصویر می‌کشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصوری که اغلب مردم جهان از ایستگاه‌های اتوبوس در ذهن خود دارند، مکان‌هایی ساده و نامطلوب با کمترین امکانات هستند. این در حالی است که اغلب مردم فکر می‌کنند تنها ایستگاه‌های هواپیما و قطار به روش نوین طراحی شده و از معماری‌های منحصر به فرد برخوردار هستند. البته در بین این ایستگاه‌های اتوبوس کسل‌کننده با ظاهری از آهن‌های اغلب زنگ‌زده نیز، ایستگاه‌هایی به چشم می‌خورد که با طراحی بی‌نظیر خود همچون تکه‌هایی از جواهر در گوشه‌ای از شهر عابران زیادی را به خود جذب می‌کنند. در ادامه به معرفی بهترین ایستگاه‌های اتوبوس دنیا پرداخته می‌شود:

ایستگاه اتوبوس هوفددورف، هلند

در مقابل بیمارستان معروف Spaarne واقع در کلانشهر هوفددورف هلند، ایستگاه اتوبوسی شبیه به یک وال طلایی احداث شده است که با طراحی منحصر به فرد خود، چشم هر عابری را برای مدتی طولانی خیره نگه می‌دارد. این ایستگاه اتوبوس که در سال ۲۰۰۳ احداث شد سبکی بین معماری مدرن و باروک دارد که همین امر جذابیت آن را دو چندان کرده است.

ایستگاه اتوبوس معروف هوفددورف یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های جهان در نوع خود به حساب می‌آید که از مواد مصنوعی نظیر پلی استایرن با پوشش پلی استر ساخته شده است. طولی بی‌انتها و سقف زیبای ایستگاه تجربه‌ای به یادماندنی در ذهن کاربران بر جای می‌گذارد و بدنه آن به گونه‌ای ساخته شده است که در مقابل ضربه‌های چاقو یا هرگونه آسیب دیگر از مقاومت کافی برخوردار است.

ایستگاه اتوبوس پول، بریتانیا

کاربران ایستگاه اتوبوس ۴۰ ساله کلانشهر پول در بریتانیا، هنگام حضور در آنجا حس عجیبی را تجربه می‌کنند چنان که گویی در خواب به سر می‌برند. دیوارنگاره‌ بزرگ ایستگاه‌ که بر اساس فعالیت‌های محلی طراحی شده است از یک سو و سقف آیینه‌ای حیرت‌انگیز آن که تمام اتفاقات زیر ایستگاه را نشان می‌دهد از سوی دیگر باعث شگفتی مردم می‌شود. راهروی طولانی ایستگاه با سیستم روشنایی منحصر به فرد خود از یک سمت به ورودی آن منتهی می‌شود و در سمت دیگر خود مرکز خرید مجللی را در بر گرفته است.

ایستگاه اتوبوس Arriva Headquarters در گویمارائس، پرتغال

ایستگاه اتوبوس Arriva Headquarters یکی از شگفتی‌های معماری کشور پرتغال محسوب می‌شود که در کلانشهر گویمارائس واقع شده است. این ایستگاه غول‌پیکر از یک فضا برای توقف ۹۶ اتوبوس برخوردار است و دو سازه مستطیلی شکل، روی هم را در بر گرفته که بر پویایی آن از یک سو و جذابیت ظاهری آن از سوی دیگر افزوده است. پوشش شیشه‌ای ساختمان اداری نه تنها چشم‌اندازی بی‌نظیر برای تمام محیط اطراف به وجود آورده است بلکه با هدایت نور طبیعی به داخل ساختمانمصرف انرژی شهری در آن را به حداقل می‌رساند.

ایستگاه اتوبوس اسلاو، انگلستان

ایستگاه اتوبوس اسلاو در کشور انگلستان بدون شک یکی از بی‌نظیرترین ایستگاه‌های جهان در نوع خود است که به خاطر طراحی منحصر به فرد، پس از بهره‌برداری در مدت زمانی بسیار کوتاه به شهرت جهانی رسید. این ایستگاه از سایبانی آلومینیومی به طول ۱۳۰ متر برخوردار است که در قسمت ورودی از کف زمین آغاز شده و با شیب آرام خود، ساختمانی دو طبقه را در بر گرفته است.

در فضای داخلی ساختمان‌های فوق، مراکز متعددی نظیر قسمت فروش بلیط، بخشی مخصوص استراحت رانندگان، کافه، دکه‌های کوچک اما زیبا، سالن‌های انتظار و سرویس‌های بهداشتی قرار دارد. قسمت خمیده سازه نیز عابران پیاده را از مرکز شهر و ایستگاه راه‌آهن به سمت مرکز اصلی ایستگاه اتوبوس هدایت می‌کند. جالب است بدانید که تغییر رنگ محیط باعث می‌شود ظاهر براق آلومینیومی سازه به طور مرتب تغییر کند.

ایستگاه اتوبوس ارو، سوئیس

ایستگاه اتوبوسی اعجاب‌انگیز در شهر ارو، واقع در کشور سوئیس احداث شده است که با سایبان ابرمانند خود، روزانه عابران زیادی را به سمت استفاده از اتوبوس‌ها جذب می‌کند. پوشش بی‌نظیر سایبان ابری این ایستگاه‌ یکی از زیباترین سازه‌های هوایی جهان به شمار می‌رود که به وسیله چهار لوله از جنس پلی اتیلن روی هوا استوار شده است. علاوه بر این، سقف شفاف سازه، بدون عبور نور خورشید به زیر، چشم‌اندازی زیبا برای کاربان از آسمان به وجود می‌آورد.

کد خبر 461922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.