معمایِ سرنوشت لوایح FATF

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

اگر رئیس دولت آینده تجربه اجرایی نداشته باشد، بسیار مضر است

سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به تاکید برخی جناح‌ها به ورود نامزد جوان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: مقام معظم رهبری زمانی که درباره جوانگرایی صحبت کردند؛ بعد از آن هم توضیحاتی را ارائه کردند.

او ادامه داد: برای مثال درباره شهید حاج قاسم سلیمانی مثال‌هایی را طرح کرده و گفتند که وی هنوز می‌توانست مسئولیت‌های عمده را برعهده بگیرد و در واقع یک تفسیری ارائه کردند مبنی بر اینکه از جوان‌ها استفاده شود.

سجادی افزود: باز هم من از فرمایش‌های ایشان الهام می‌گیرم و می گویم که منظور از جوان، فرد کم سن و سال نیست؛ گرچه که در برخی از وزارتخانه‌ها و حتی در مجلس هم از افراد جوان استفاده شده و می‌شود، اما از در بخش‌هایی که راهبردی است و نیاز به تجربه دارد مانند ریاست جمهوری؛ این جایگاهی است که شخص رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه باید از یک دانش سیاسی، اجتماعی و دینی برخوردار باشد تجربه‌های اجرایی هم باید داشته باشد.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر رئیس دولت تجربه اجرایی نداشته باشد بسیار مضر است، برای مثال خود شخص روحانی تجربه اجرایی نداشت و صرفاً در جاهایی حضور داشت که نیاز به تجربه اجرایی نبود و در بخش سیاست‌گذاری بود و از همین رو شاهدیم که امروز در این بخش مشکلاتی داریم.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان تاکید کرد: برای ریاست جمهوری یک سری مهارت‌ها لازم است که سن پایین نمی‌تواند این مهارت‌ها را داشته باشد، زیرا انسان باید از یک پختگی و دانش و تجربه متراکمی برخوردار باشد تا بتواند شخص دوم کشوری نظیر جمهوری اسلامی ایران باشد.

سجادی گفت: جمهوری اسلامی ایران دغدغه و دشمنان بسیاری دارد و بابت عظمتی که انقلاب اسلامی دارد نمی‌طلبد که از نیروی خیلی جوان استفاده شود، بلکه باید نیرویی باشد که نه خیلی مسن باشد که توان کار نداشته و نه خیلی جوان که کم تجربه باشد، بلکه از یک نوع جامعیت در ابعاد مختلف بهره ببرد.

مجمع تشخیص تن به تصویب اف‌ای‌تی‌اف می‌دهد؟

«رهبر انقلاب با بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند» همین یک جمله کفایت می‌کرد تا غبار از روی لوایح چهارگانه دولت کنار برود و بار دیگر بحث FATF به سر خط خبرها تبدیل شود. لوایحی که با ایرادات شورای نگهبان و اختلافش با مجلس دهم سرنوشتش به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده بود و آنها هم بعد از ماجرای تحریم سپاه از سوی آمریکا و سپس شهادت سردار سلیمانی عملاً از دستور کار خارجش کردند تا با سر رسید موعد مقرر تصمیم شورای نگهبان یعنی رد این لوایح به عنوان تصمیم نهایی قلمداد شود.

حالا با این دستور رهبری برای تمدید زمان بررسی این لوایح در مجمع، روزنه امیدی در دل حامیان این لوایح روشن شده اما هنوز معلوم نیست سرنوشت این لوایح قرار است به تصویب برسد یا تنها فرصتی است که به دولت داده شده تا آخرین تلاش‌هایش را برای رفع موانع تصویب این لوایح انجام دهد.

نمایندگان فکر نکنند از رئیس‌جمهوری با ۲۴ میلیون رأی برتر هستند

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید، گفت: با توجه به سابقه طولانی که در قامت نمایندگی دارم باید عرض کنم طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، باید عنوان طرح با محتوای آن یکی باشد، در طرحی که نمایندگان مجلس یازدهم تنظیم و تصویب رسانده‌اند، مقصودشان این است که دست دولت را در پوست گردو قرار دهند و دولت را از مذاکره با ۱+۴ در اثر ضرب‌الاجلی که قائل شدند محروم کنند. رفع تحریم‌ها، آرزوی دیرینه همه مردم ایران است.

او ادامه داد: این ضرب‌الاجل دو ماهه در شرایط عادی کشور حداقل نیاز به ۴ ماه زمان دارد، چه برسد به یک حرکت بین‌المللی در شورای امنیت و در سطح چهار کشور اروپایی. مجلس با این مصوبه و خروج از پروتکل الحاقی، کتباً زمینه خروج NPT را به وجود می‌آورد. چند روز پیش خطبه ۱۴۶ نهج‌البلاغه امیرالمومنین را می‌خواندم، در زمان حیات امیرالمومنین، خلیفه دوم برای کشورگشایی نزد ایشان آمد و با امیرالمومنین مشورت کرد که می‌خواهد به ایران حمله و ایرانی‌ها را مسلمان کند و بنا دارد فرماندهی لشکر را به عهده بگیرد، حضرت فرمودند خیر، خودت فرماندهی لشکر را به عهده نگیر، تو مانند نخ تسبیح می‌مانی که اگر نخ تسبیح کنده شود همه مهره‌ها پراکنده خواهند شد و اگر تو در جنگ کشته شوی اسلام و مسلمین متفرق می‌شوند و زمانی که در مدینه نباشی ممکن است مخالفان داخلی سر به شورش بردارند و بگویند خلیفه نیست پس ما حمله کنیم.

او ادامه داد: این خطبه ۱۴۶ نهج‌البلاغه امیرالمومنین است که ما حداقل قبول داریم. حال سوال از مجلس و رئیس مجلس این است که در امر به این مهمی چرا با رئیس جمهور مشورت نکردید؟ از دید ما شیعیان امیرالمومنین خلیفه اول است، برای منافع ملی کشور، خلیفه دوم تکبر نمی‌کرد و با امیرالمومنین مشورت داشت، ایشان هم با کمال صراحت و صداقت راهنمایی لازم را می‌کردند تا جامعه اسلامی متضرر نشود.

نماینده سابق مجلس مطرح کرد: کسی نیست که به مجلس بگوید در امر به این مهمی و پروتکل الحاقی و خروج از NPT چرا با شورای امنیت ملی و رئیس جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی است با وزیر امور خارجه‌ای که قرار است مذاکرات را انجام دهد مشورت نکردید؟ در صدر اسلام بین امیرالمومنین و خلفا هماهنگی‌هایی وجود داشت و خلفای امر با حضرت امیر مشورت می‌کردند تا راه بهتری پیدا کنند حال به هر جهت مصوبه‌ای تشکیل شده و این مصوبه منجر شده که نتانیاهو به مناسبت این مصوبه به ترامپ تبریک بگوید. این مصوبه خوشحالی دشمنان ایران را فراهم کرد. آنها الان قند در دل‌شان آب می‌شود. نمایندگان چه عجله‌ای دارند؟ بگذارند دولت جدید مستقر شود و بعد از آن تصمیم بگیرند. مصوبه مجلس در جهت به انزوا کشاندن کشور است و اصلاً به مصلحت کشور نیست.

او گفت: رئیس جمهور ۲۴ میلیون رأی آورده آن وقت یک نماینده در حوزه انتخابیه خود ۲ و ۵ درصد رأی آورده است! شما می‌دانید این دور مجلس کمترین رأی را آورد؟ نمایندگان بگویند چرا کارهایی انجام می‌دهند که همین ذره‌ای از آبرو و حیثیتی که مردم برای نمایندگان قائل هستند زیر سوال برود، شرایط مانند ۳۰ سال قبل نیست که هر کاری کنید مردم مطلع نشوند، امروز مردم مطلعند و موضع می‌گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: افرادی که دل در گرو خدمت به مردم ندارند حنای آن‌ها رنگی نخواهد داشت. نماینده‌ای که در شهر خود با ۲۰ درصد رأی مردم انتخاب شده است یا در تهران با ۲ درصد رأی مردم منتخب شده باید جایگاه خود را بداند و فکر نکند که او برتر از رئیس جمهور ۲۴ میلیونی است، رئیس‌جمهوری که ۲۴ میلیون رأی آورده تا روز آخر نماینده این مردم است، خطاب به نمایندگان می‌گویم که اجازه دهید کار روش و مسیر خودش را بپیماید و بیش از این دولت را اذیت و آزار ندهید.

اصولگرایان دچار پارادوکس هستند / مشکلات کشور با مشارکت حداقلی قابل حل نیست

غلامرضا ظریفیان، چهره سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال که با فرض مشارکت حداقلی مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری که بسیاری در آن شانس اصولگرایان را بالا می‌دانند، چه نگاهی به رئیس جمهور با آرا حداقلی ایجاد خواهد شد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: واقعیت این است که تکیه اصلی هم رهبری نظام، هم مسئولان عالیرتبه و بسیاری از دلسوزان نظام این است که ما به یک توسعه درون زا نیاز داریم و بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات ما به مسائل داخلی مربوط می‌شود.

او افزود: اگر این گزاره را گزاره درستی بدانیم که به نظرم گزاره درستی است؛ ما مشکلات بیرونی داریم و در نظام بین الملل هم تعارضاتی داریم اما به هر حال، باید توجه داشت که توانایی‌ها و نقاط قوت بسیار بالایی در کشور داریم که اگر بتوانیم، از این توانایی و منابع در عین تعامل سازنده با نظام بین الملل، به درستی استفاده کنیم، طبیعتاً می‌توانیم بر بخش مهمی از مشکلات خود فائق بیاییم.

ظریفیان ادامه داد: اگر این گزاره را بپذیریم، به نظر می‌رسد که اصولگرایان دچار یک پارادوکس هستند و پارادوکس هم این است که مگر امکان دارد که ما به نوعی توسعه درون زا داشته باشیم، بدون تکیه بر سرمایه اجتماعی گسترده؟!

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در واقع سرمایه اجتماعی گسترده، متکی بر اعتماد عمومی است و بخش عمده‌ای از آن سرمایه نیز، بر عهده مشارکت آحاد جامعه است. مگر می‌شود ما توسعه متکی بر درون داشته باشیم و استقلال داشته باشیم و از منابع داخلی مان بخواهیم حداکثر استفاده را داشته باشیم ولی در عین حال وقتی که می‌خواهیم، تعیین سرنوشت جامعه رخ دهد، به سمت مشارکت حداقلی حرکت کنیم، این در یک تعارض اساسی است.

ظریفیان ادامه داد: در واقع یک تعارض اساسی در نوع فهم از مسائل کشور وجود دارد و اگر مسائل بنیادی و چالش‌های عظیم کشور، بخواهیم حل شود، امکان ندارد جز با یک تفاهم و وفاق حداکثری حل شود.

او بیان کرد: کسانی که تصور می‌کنند با یک مشارکت حداقلی می‌توانند، مشکلات کشور را حل کنند تجربه نشان داده که مجبورند با نوعی نگاه وابستگی به خارج نگاه کنند تا مسائل شأن را حل کنند. ما اگر مسائلمان را در داخل به شکل جدی تر حل کنیم راهی نداریم جز اینکه بگوییم ایران برای همه ایرانی‌ها و ایرانی‌ها هم با هر نگاهی و هر گرایش و تعلقی که دارند، در تعیین سرنوشت خودشان، شرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: وقتی که حضور حداکثری صورت می‌گیرد ممکن است که نوع انتخاب مردم متفاوت باشد ولی این پشتوانه عظیم است که می‌تواند بیاید و مسائل عمده کشور را حل کند وگرنه با نگاه حداقلی، ما ممکن است دچار تناقض بنیادین شویم.

ظریفیان در پایان عنوان کرد: بنابراین مسائل کشور با نگاه به حضور حداقلی مردم قطعاً باقی خواهد ماند و مملکت را به بن بست جدی، خواهد رساند.

کد خبر 461883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.