استاندار تهران: شهرداری ایمن‌سازی ساختمان‌ها را جدی بگیرد

استاندار تهران گفت: نظام مهندسی و شهرداری که ناظر بر احداث بناها هستند باید ایمن‌سازی بناها را در دستور کار خود داشته باشند و در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های نهادهایی که در بحران باید ارائه خدمت بدهند مانند بیمارستان‌ها ایمن نیستند.

به گزارش ایمنا، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران عصر امروز در جلسه هفته پژوهش و توانمندسازی با محوریت مدیریت بحران در استان، اظهار کرد: بسیاری از شکاف‌ها و خلاءهای علم مدیریت و سایر علوم به وسیله اقدامات پژوهشی حل می‌شوند و برای نمونه ما امسال شاهد این بودیم که ویروس کرونا شرایطی را ایجاد کرد که بسیاری از شرکت‌ها و پژوهشگران در پی تولید واکسن و داروی این ویروس بودند و در کشور ما نیز فعالیت‌های بسیاری انجام گرفته است.

وی در خصوص بحران‌ها محتمل در تهران، گفت: آنچه در استان تهران با آن مواجه هستیم عبارت است از استفاده مجدد از پساب و روان‌آب‌ها، جلوگیری از فرونشست زمین و کنترل زلزله که مهم‌ترین و جدی‌ترین مسئله ما است.

استاندار تهران با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر در کنترل زلزله، تصریح کرد: اینکه امروزه مردم ژاپن حتی از زلزله‌های ۹ ریشتری هم ایمن هستند به خاطر کارهای علمی و ایمن‌سازی‌های گسترده‌ای که طی سالیان در آن کشور انجام گرفته است.

محسنی بندپی افزود: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که علم اکنون به این توانمندی رسیده است که تمام مشکلاتی که ایمنی مردم را به خطر می‌اندازد را حل کند و ما در کشور ظرفیت‌های علمی بسیاری برای حل مشکلات و بحران‌های خود داریم.

وی با تأکید بر بحث آموزش در مقابله با زلزله گفت: اینکه گسل‌های فعال در استان تهران مشخص شده‌اند بسیار خوب بوده اما این گسل‌ها مردم را نگران کرده است و ما باید برای حل نگرانی و آمادگی برای بحران‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم و این آمادگی چند محور دارد که رکن اصلی آن آموزش عمومی مردم است.

استاندار تهران اضافه کرد: علاوه بر آموزش همگانی مردم در خصوص زلزله، فراهم کردن دستگاه‌های زلزله نگاری، امکانات و پناهگاه‌ها برای شرایط بحرانی نیز باید در دستور کار قرار گیرد چرا که ما رتبه سوم و یا چهارم را در میزان بلایای طبیعی در آسیا داریم و از ۲۰ یا ۳۰ بلای طبیعی همه را تقریباً تجربه کرده‌ایم.

محسنی بندپی ایمن‌سازی بناها را یکی دیگر از محورهای آمادگی و تلاش برای پیشگیری از بحران دانست و تشریح کرد: در رابطه با ایمن‌سازی خانه‌ها و سایر بناها در روستاهای کشور، بنیاد مسکن متولی امر شده و اقدامات خوبی نیز انجام پذیرفته است اما ما در استان تهران در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها عقب ماندگی داریم.

وی ادامه داد: نظام مهندسی و شهرداری که ناظر بر احداث بناها هستند باید این موضوع را در دستور کار خود داشته باشند و در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های نهادهایی که در بحران باید ارائه خدمت بدهند، مانند بیمارستان‌ها، ایمن نیستند و فرسوده و قدیمی شده‌اند و برای آن‌ها باید تدابیری جدی اندیشید.

استاندار تهران در پایان با تأکید بر لزوم پیشگیری از بحران و ارجحیت آن بر اقدامات پسینی، گفت: ما نباید با اخبار ناامیدکننده اذهان عمومی را مشوش کنیم اما باید چکشی بر سر مسؤولان بزنیم تا به پیشگیری از بحران اهتمام داشته باشند و باید توجه داشته باشیم که ما وظیفه داریم در استان اصل پیشگیری را رعایت کنیم چراکه پیشگیری شمولیت و جامعیتش بسیار بیشتر از اقدامات پسینی مقطعی است.

منبع: فارس

کد خبر 461871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.