دشمن می خواهد دفاع مقدس را تحریف و بدنام کند

مراسم رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایمنا، مراسم رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آئین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس گفت: پژوهش برای پژوهش نباید باشد، بلکه باید پاسخگوی یک سوال یا حل مسأله باشد. دفاع مقدس از افتخارات ایران و اسلام است. به عنوان مثال وقتی می‌گوئیم در جنگ حتی یک وجب از خاک ما در دست دشمن نماند ما توانستیم با انجام پژوهش این موضوع را اثبات کنیم.

او در ادامه افزود: بررسی وقایع تاریخی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مهم است. به عنوان مثال بیگانگان در جنگ‌های جهانی اول و دوم که ایران هم آسیب دید اجازه پژوهش و ثبت وقایع را ندادند. این در حالی است که در جنگ جهانی اول نصف جمعیت ایران بر اثر قحطی از بین رفت چرا که بیگانگان مانند انگلیس و شوروی اجازه واردات و کشت نمی‌دادند. رژیم بعثی عراق هم تحت حمایت غرب و شرق بود و با ۱۲ لشکر به ما حمله کرد.

به گفته سردار کارگر، امروز اگر افتخاراتی در هر بعدی از جمله علوم، ادبیات و اقتدار نظامی، داریم از دفاع مقدس است. شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده متولد دفاع مقدس هستند. در هر موضوعی که وارد شوید دفاع مقدس اثر خود را گذاشته و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، دشمن به دنبال این است که دفاع مقدس را تحریف و بدنام کند، لذا دفاع مقدس فقط متعلق به نظامی‌ها نیست و متعلق به همه مردم است. شأن دفاع مقدس شأن امام (ره) است و کسی نباید دفاع مقدس را مصادره کند.

تدوین تاریخ شفاهی یک کار پژوهشی است

در ادامه این مراسم اشرف سادات بروجردی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بیرون کشیدن دانش و خاطرات رزمندگان که در حادثه حضور داشتند کار بسیار بزرگی است. این کار یادآور ایثار و فداکاری آنها است که مهمترین سرمایه خود یعنی جانشان را در طبق اخلاص نهادند.

او ادامه داد: تاریخ تکرارپذیر نیست. افرادی که خاطرات خود را برای ما روایت می‌کنند در حقیقت اسنادی را از خود باقی می‌گذارند که تاریخ را خواهد ساخت. تدوین تاریخ شفاهی یک کار پژوهشی است و صرفاً به مصاحبه محدود نمی‌شود. ما باید آن دانش را با روش‌هایی علمی تدوین و راستی‌آزمایی کنیم.

بروجردی اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بنا به دستور ریاست جمهوری از کتاب «نقش دولت در دفاع مقدس» رونمایی خواهد کرد. به احتمال زیاد این اثر در دهه فجر رونمایی شود.

او گفت: تصور نمی‌کنم ملتی تجربه ملت ما را در جنگ داشته باشد. اخلاص، ایمان و صداقت ملت ما یک الگو است. ما در جنگ شاهد جانثاری و فداکاری آحاد جامعه در همه عرصه‌ها بودیم.

تفاوت دفاع مقدس ما در مردمی و اعتقادی بودن آن است

از دیگر سخنرانان این برنامه سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بود، او گفت: تاریخ شفاهی دفاع مقدس یک فرایند پژوهشی فکری است که اساس آن مصاحبه با افرادی است که سهیم در وقایع دفاع مقدس هستند و به عنوان منبع دست اول می‌تواند به صورت مکتوب و شنیداری مورد توجه قرار گیرد. هرچند که جنگ یک پدیده اجتماعی و اجتناب ناپذیر و دارای حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین است و سن او همزاد با بشر و دارای قدمت طولانی است، اما دفاع مقدس ما دارای تفاوت‌های بسیار زیادی با سایر جنگ‌هاست و تفاوت آن در مردمی و اعتقادی بودن آن است.

او اظهار کرد: روایت دقیق و صحیح دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن به نسل‌های آینده را وظیفه‌ای مهم عنوان کرد و افزود: بخش‌های عظیمی از خاطرات در حافظه ایثارگران است که فراموشی و پیری آنها را تهدید می‌کند و ممکن است ما را از داشتن این اطلاعات محروم کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید خاطرات از ذهن‌ها خارج و مکتوب و ماندگار شود.

علاماتی درباره سیاست گذاری‌ها و فعالیت‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در سه سال گذشته با سیاستگذاری راهبری و نظارت بر فعالیت‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس در نیروهای مسلح، اقداماتی را انجام داده است که این اقدامات شامل تشویق و نهادینه‌سازی فعالیت‌ها به صورت مشترک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ۱۴۰۰ نفر با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان‌ها، مصاحبه با ایثارگران در حدود ۱۷ هزار ساعت و پیاده‌سازی ۱۹۰ هزار صفحه از مصاحبه‌های انجام شده، چاپ و نشر ۳۰۰ عنوان کتاب (که ۸۰ عنوان آن امروز رونمایی می‌شود) و آماده‌سازی و چاپ و نشر ۷۰ عنوان کتاب برای رونمایی در سوم خرداد ۱۴۰۰ است.

منبع: مهر
کد خبر 461818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.