بررسی ابرچالش‌های منطقه ۱۵ تهران در صحن شورا

ابر چالش‌های منطقه ۱۵ تهران از جمله گرمخانه خاوران و مشخص نبودن حریم، در صحن شورای شهر بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران مشکلات منطقه ۱۵ بررسی شد.

قاسم حسین زاده، رابط هیئت رئیسه منطقه ۱۵ با تشریح موقعیت جغرافیایی منطقه ۱۵ در مورد فرصت‌های آن گفت: میزان آلودگی تفرجگاه مسگرآباد در اوج آلایندگی تهران نزدیک به صفر بوده و فرصتی استثنایی است. کوه‌های بی بی شهربانو که با منطقه ۲۰ و شهرری همجوار است در کنار پروژه ری-فورت، زندان هارون‌الرشید، پارک آبی آزادگان، کوشک امیر سلیمانی، امامزاده سیده ملک خاتون می‌تواند فرصت‌های استثنایی جاذب در منطقه به وجود آورد. در کنار این مزایا وجود گرمخانه خاوران و مشکلات ناشی از آن سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است که خواستار رسیدگی برای رفع آن هستیم.

شورایار منطقه ۱۵ به نمایندگی از تمامی شورایاران منطقه مسائل مهم منطقه را اعلام کرد و افزود: ارائه نشدن سندهای مشاعی به محله اتابک توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران، ضایعات فروشان شوش، احداث پل غیرهمسطح در تقاطع اتوبان بسیج و محلاتی، گرمخانه خاوران، کارخانه سیمان، عدم توازن بخشی فضای سبز در منطقه ۱۵، کمبود پارکینگ در بافت فرسوده، ضایعات فروشان شوش، صادر نشدن سند مالکیت منازل مسکونی و بلاتکلیفی طرح تفصیلی و پایان کار محله بروجردی، کارخانه سیمان، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۱۵ از جمله مسائل مهم منطقه است.

وی درباره مشکلات هر محله خاطر نشان کرد: محله طیب با ناتمام ماندن پروژه امام علی (ع) به سمت خیابان خاوران و محله مینایی با بالا بودن میزان فرسودگی بافت مسکونی محله مواجه هستند. همچنین در محله شوش کمبود پارکینگ در سطح محله، در محله مظاهری فقدان فضای فرهنگی و ورزشی و فضای سبز و محله اتابک نیز با نبود کلانتری و کمبود امنیت دست و پنجه نرم می‌کنند. محله مطهری نیز با نبود سالن چند منظوره فرهنگی ورزشی در کنار زمین چمن مصنوعی بوستان گلزار و محله ابوذر با سرریز شدن آب در محل پل ششم بلوار ابوذر در زمان بارندگی و محله هاشم آباد نیز وجود ضایعات فروشان در سطح محل مواجه هستند.

حسین زاده مشکلات وجود کارخانه سیمان در محله مشیریه و انتقال گرمخانه خاوران از محله رضویه و نیز اتصال خروجی افسریه شمالی به بلوار ابوذر در افسریه شمالی را از دیگر مشکلات محلات این منطقه دانست. در محله افسریه جنوبی با ترافیک اتوبان افسریه، در محله شهید بروجردی نیز با عدم صدور سند مالکیت منازل مسکونی و بلاتکلیفی طرح تفصیلی و پایان کار و در کیانشهر جنوبی با بازپیرایی جنگل‌های محله کیانشهر و در کیانشهر شمالی نیز معبر سازی جنگل‌های حدفاصل شهرک شاهد و شهرک کوی آزادگان در محله بی سیم سد معبر توسط چرخی‌ها و وانتی‌ها و در محله والفجر نبود استخر، محله مسعودیه ناتمام ماندن اتوبان شوشتری و در خاورشهر نیز توقف و تردد کامیون و تریلی در سطح محله را داریم.

حسین زاده بعد از برشمردن این چالش‌ها نسبت به ارائه پیشنهاد شورایاران برای رفع این مشکلات پیشنهاداتی را اعلام کرد: گرمخانه شهرک رضویه به شهرستان شریف آباد انتقال یابد، در دوره قبل با پیگیری شورایاران زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع خریداری و تحویل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران شد ولی در حال حاضر کاربری دیگری دارد. اعتباری برای ایجاد پل غیر هم سطح در محل تقاطع اتوبان تخصیص یابد تا ترافیک بزرگراه بسیج و محلاتی برطرف شود. تسهیلات و بسته‌های تشویقی به صنوف غیر مزاحم به مدت حداقل سه سال در گاراژهای اوراقچی‌های شوش داده شود زیرا باعث انگیزه برای پای کار آمدن این صنوف می‌شود. اعتبار برای تملک اماکن تجاری در حاشیه محور اتوبان بسیج که به صورت دندانه‌ای منظر شهری را خراب کرده تخصیص یابد.

در ادامه این جلسه سیدمحمود میرلوحی پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۱۵ گفت: به مسائل منطقه ۱۵ باید توجه ویژه داشت زیرا دروازه ورود به استان‌های دیگر است. در منطقه ۱۵ شاهد دو محدوده پر جاذبه یعنی مسگرآباد و پارک آبی هستیم. اما مسئله مهم این منطقه فقدان بهره‌وری و توجه به ظرفیت‌های این منطقه است. سیاست شورا این است که باید به این مناطق جنوب شهر اولویت داده شود. بویژه که منطقه ۱۵ به استان‌های دیگر هم راه دارد.

زهرا نژاد بهرام نیز با بیان اینکه مسئله حریم و بافت فرسوده دو مشکل مهم منطقه ۱۵ است، گفت: به دلیل نامشخص بودن وضعیت حریم شاهد بلاتکلیفی در منطقه ۱۵ هستیم به گونه‌ای که شهر قیام دشت که از محدوده این منطقه جدا شده دارای آرای کمیسیون ماده صد است که حالا با جدا شدنش از تهران این آرا بلاتکلیف مانده است. بحث بافت فرسوده نیز بسیار مهم است به گونه‌ای که هفت درصد مساحت این منطقه را بافت فرسوده تشکیل داده و به تازگی نیز ۱۵۰ هکتار دیگر به بافت فرسوده این منطقه اضافه شده است. که باید فکری به حال آن کرد، البته خوشبختانه دو محله اتابک و مینابی به عنوان محلات پایلوت نوسازی بافت فرسوده انتخاب شده‌اند.

ناهید خداکرمی نیز با بیان اینکه ظرفیت‌های منطقه ۱۵ ناشناخته باقی مانده است گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته بازاریابی منطقه در راستای شناساندن ظرفیت‌های منطقه به مردم تشکیل شود تا قابلیت‌های منطقه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی شناسایی شده و به شهروندان عرضه شوند و همچنین از صدا و سیما و مستندسازان دعوت می‌کنیم تا در حوزه تهران شناسی به ما کمک کند.

احمد مسجد جامعی پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۱۵ با تأیید اهمیت قابلیت‌های تاریخی این منطقه ضمن سپاسگزاری از گزارش رابط شورایاری این منطقه اظهار کرد: منطقه ۱۵ حوزه اوراقچی‌های تهران است و سابقا طرحی داده شد که این اوراقچی‌ها به فرون آباد منتقل شوند و تا بحال هزار واحد اوراقچی منتقل شده‌اند اما هنوز بسیاری از این اوراقچی‌ها در این منطقه حضور دارند.

وی تصریح کرد: منطقه ۱۵ در بر سر راه خراسان است و از همین روی دارای کاروانسراها و بناهای فاخری است که متأسفانه برخی اوراقچی‌ها در آنجا مستقر شده‌اند و برخی هم درحال تخریب و تبدیل به پاساژ هستند و میدان شوش با آن همه سابقا درحال از دست دادن بافت تاریخی خود است. برخی از روحانیون و شخصیت‌های بزرگ تهران اهل مسگرآباد بودند و این محله قشلاق شعبه‌ای از ایل کلهر بود که میان مسگرآباد و لار رفت و آمد می‌کردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نمی‌دانم چرا در حوزه مسگر آباد مشکل فرمانداری داریم افزود: این مکان می‌تواند مانند محلات تهران باشد، زیرا اشخاص بزرگی آنجا رشد کردند. در آنجا قنات‌ها و فضای سبز خوبی وجود دارد و باید توجه شود. کوشک امیرسلیمانی و باغ امیر سلیمانی یک مجموعه هستند نه از هم جدا. زندان هارون‌الرشید هم احتمالاً آتشکده است و زندان نبوده و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد.

کد خبر 461718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.